Gå til innhold

Dele 1 film i 2 deler? Hvilken prog trenger jeg? H

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en minnebrikke på 512 MB, men det er alt for lite for å overføre en film med 700MB.

Filmene er som regel fra 699-800 MB. Jeg har så lyst til å se de filmene jeg har lastet ned på TV'en, men har for liten minnebrikke.

Da lurer jeg på om det finnes noen gratis programmer som kan dele 1 film i 2 deler, akkurat som 'Part A & Part B'.

Har 2 PC-er, den ene er koblet til tven og andre under trappa :D Den som er koblet til tven har ikke internet tilgang.

Kan jeg bruke Windows Movie Maker? eller finnes det noen andre GODE og gratis programmer til dette?

TAKK For hjelpen på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virtual Dub eller Nanodub kan også gjøre dette for deg..pluss litt til.

9642355[/snapback]

Virtual Dub gjør kvaliteten på filmen dårligere. Skal prøve Nanodub nå

Takk.

Edit: Fant dette: ' AviSplit Classic ' funker bra, lett å bruke og gratis

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Virtual Dub gjør kvaliteten på filmen dårligere.

9642390[/snapback]

Kommer an på om du velger å transenkode (samt hvilken enkoder du bruker og hvordan du konfigurerer enkoderen), eller om du velger "direct stream copy", uten at jeg er sikker på om VirtualDub kan dele filmer i småbiter med "direct stream copy". Mulig at VirtualDubMod kan dette.

Lenke til kommentar
Virtual Dub gjør kvaliteten på filmen dårligere.

9642390[/snapback]

Kommer an på om du velger å transenkode (samt hvilken enkoder du bruker og hvordan du konfigurerer enkoderen), eller om du velger "direct stream copy", uten at jeg er sikker på om VirtualDub kan dele filmer i småbiter med "direct stream copy". Mulig at VirtualDubMod kan dette.

9642998[/snapback]

Jeg bare testa programmet fort, men fant et bra nå så bryr meg ikke om virtual dub.

Takk for svar, jeg gjorde noe feil da jeg testa....

EDIT: Hva gjør en Stream Copy? Hva er den for?

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
EDIT: Hva gjør en Stream Copy? Hva er den for?

9643031[/snapback]

Transenkoding: VirtualDub dekoder de orginale videodataen i fila (filmen) som betyr at VirtualDub rekonstruerer bildene fra videodataen med alle de skavanker (f.eks komprimeringsstøy o.l.) dette måtte innebære. Deretter vil VirtualDub bruke disse bildene som kilde for å enkode ny videodata som betyr at programmet vil konstruere et helt nytt sett med videodata selv om du velger å bruke samme kodek for transenkoding som den filmen opprinnelig bruker. Transenkoding byr på (minst) 2 "problemer":

1. Bildene fra dekodingen er allerede forringet av komprimeringen, og kan ofte inneholde andre feil som er gjort av vedkommende som enkodet den opprinnelige filmen (som kan betraktes som kilder), eksempelvis ukorrekt aspektforhold, uheldig interlacing, osv.

2. Når man enkoder (generelt) må man konfigurere enkoderen for å oppnå best mulig resultat. Moderne videoenkodere, slik som f.eks Xvid, er veldig avanserte/kompleks og har utrolig mange parametere man kan justere/stille inn, og filmens karakter (f.eks om det er mye bevegelse, o.l.) må taes med i betraktning for å gjøre de beste valgene når man stiller inn alle disse parameterne. Enkoding er en vitenskap i seg selv og krever ofte svært god innsikt i enkoderen man bruker for å oppnå best mulig resultat, og man kan nesten si at god enkoding krever "talent".

Ved transenkoding vil VirtualDub ikke gjøre noe antagelser eller konfigurering for deg, f.eks vil ikke VirtualDub anta at du vil bruke samme kodek (om mulig) som kilden.

Direct stream copy: VirtualDub vil verken dekode eller enkode noe som helst. Istedet vil den kopiere videodataen fra kildefila (filmen) over til de nye filene for hver del av filmen. Men dette kan være problematisk, og krever at VirtualDub har blitt kodet/programmert til å kunne splitte filer, fordi VirtualDub må skrive ny header og evt. footer til hver av de nye filene for å akkompagnere videodataen. Header er på sett og vis en slag informasjonslapp/tag som forteller medieavspillere hvilken kodek som er brukt, hvor hurtig filmen skal spilles av (FPS), f.eks hvor mange "frames" fila inneholder/størrelsen på videodatafragmentering, osv. Og det er dette jeg er litt usikker på om VirtualDub støtter. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...