Gå til innhold

2.1 sett som kan oppgraderes.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er ute etter et sett med små/stativhøytalere som kan fungere som pc-høytalere til jeg skal flytte ut. Disse vil da senere bli brukt som bakhøytalere. Budsjettet mitt ligger å vipper på rundt 10 000 kr, og i dette skal jeg ha 2 små høytalere, en stereoforsterker samt en sub.

 

Jeg er veldig desigbevisst, så utseendet er viktig.

 

Har laget et lite oppsett jeg selv mener er mye for pengene.

 

Høytalere: BW DM685 - 4296,-

Subwoofer: BW ASW608 - 3698,-

Forsterker: NAD C315 - 2498,-

 

Total: 10 492,-

PS: Grunnen til en billig forsterker er at dette er det eneste midlertidige i dette oppsettet, da en surround-reciever vil bli kjøpt når jeg flytter ut.

Endret av sparks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som en veldig godt anlegg.

Men jeg kan ikke se noen form for Pro out løsning på den forsterkeren.

 

Kunne anbefalt C320BEE, om de hadde solgt den fortsatt.

Den er både kraftigere, og den har mulighet for å koble subwooferen på pre out.

 

Nå må du koble med høyttalerkabler, og det er stress :p

Så siden det hele kun er midlertidig, så se om du finner en brukt forsterker med pre out, eller kjøe en Cambridge 540A v.2.

 

Eller en brukt Nad C370, som skal klare å få frem det beste i høyttalerene dine.

Den har to pre out utganger og koster ikke mer enn C315BEE ny.

Du skal vel selge forsterkeren igjen snart, og jeg antar det er lettere å selge en kraftig forsterker enn en middels sterk en.

I tillegg taper du ikke like mye når du videreselger brukt som når du selger en brukt du selv kjøpte ny ...

 

Men gode høyttalervalg!

Har selv B&W DM602 S3 som spilles på en C320BEE, og det lyder veldig bra.

Lenke til kommentar

Pre out kontakten sender ut ferdig behandlede signaler, klare fro effektforsterkning.

Brukes som regel fra for- til effektforsterker og\eller fra for-\integrert forsterker til subwoofer.

 

Du vil få et bedre resultat om du bruker pre out.

Alt du trenger mellom subben og forsterkeren da er 1 stk RCA kabel. (RCA og phono er samme kabel, bare navngitt annerledes)

I stedenfor å strekke 4 stk. høyttalerledninger. (pluss og minus for høyre, og pluss\minus for venstre kanal)

 

En vanlig RCA stereokabel har du nok liggende, og hvis ikke koster det ikke mer enn 200kr for en rimelig god en.

 

EDIT: eksempel på rimelig og god RCA stereokabel: Argon 5055

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

At du får bedre resultat ved å bruke pre-out er bare pisspreik, da sender du jo hele registeret til høyttalerne noe som er helt unødvendig når du har en sub til å spille de laveste frekvensene.

 

Bruk høyttalerkablene og koble via sub'n, da får du delt frekvensen på høyttalerne også som resulterer i bedre integrering med sub'n. Du slipper stresse forsterkeren med å la høyttallerne spille området mellom 40-80Hz f.eks, noe som er ganske krevende. Hvertfall når du har så stramt budsjett på forsterkerfronten. Og når forsterkeren slipper dra den lasten har den mer ressurser til å spille området over 80Hz, altså bedre kontroll, mere trøkk i mellomtonen og bedre lyd.

Lenke til kommentar

Det er delefilter i subben så det er ikke noe problem, men man kobler da ikke høyttalerene på subben? (Har i alle fall ikke jeg vært borti noen gang)

På forsterkeren er det ikke noe delefilter, så du kan ikke kutte ut høye eller lave frekvenser derfra.

 

Om resultatet i noen stor grad blir forskjellig kan jeg kanskje ikke stå for, men eklere å koble, og mindre kabler blir det i alle fall.

Lenke til kommentar

CM1 er vel enda litt mer kravstor til forsterkerkraft, så da vil jeg i hvertfall vurdere noe annet enn C315BEE.

C370 er nok mer passelig til CM1.

 

DM685 kan til nød gå, men også de bør ha litt mer krefter enn det 315 kan by på.

 

EDIT: 2x120W, som NAD C370 skal yte, er kanskje litt mer enn du strengt behøver å ha, men 2x40W blir litt lite igjen.

Så en mellomting, altså rundt 2x70-80W er å anbefale.

Ingen av høyttalerene bør i følge B&W manual ha mer enn ca 100W forsterkerkraft, så kanskje du ikke bør satse på C370 likevel.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...