Gå til innhold

Får ikke installert eller kjørt noe annet enn windows, hjelp

Anbefalte innlegg

Har nå prøvd å installere / kjøre følgende på min maskin:

mandrake 9.0: ville ikke starte opp etter install, fikk feilmelding om peripherials

NetBSD 1.6 (live cd): sort skjerm med blinkende firekant i venstre hjørne etter tilsynelatende install

KNOPPIX Linux 3.1 (live cd): total frys (fikk ikke åpnet cdromen engang) ved intialize peripherials

Suse (live evaluation): total frys ved oppstart

har ennå ikke testet Lycoris, redhat 8 og slack 8.1 som jeg har liggende

alle cdene er sjekket for MD5 sum og er klarert

min hardware:

A7N266-VM med onboard nettverkskort, onboard lyd og video slått av

AMD XP1800TB(a) /TwinMOS 256MB

Hercules 8500 64MB

Audigy

Barracuda 4+5

Pinnacle PCTV

Kan noen være så vennelig og hjelpe meg?

har kjørt winxp problemfritt i et år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehe, du opplever noe av samme problematikken som jeg har opplevd ang. Linux- installasjoner. Jeg har alltid vært Windows- fan (og er nok det enda en tid fremover).

Jeg prøvde ulike Linux- distroer selv, med Windows på en annen partisjon - og det ble like sinnsykt hver gang :lol:

Men, så luka jeg ut Windows, og brukte kun Linux- distro på hardisken (etter en komplett format), og da hjalp det betraktelig. For meg så det ut som om det alltid ble et eller annet krøll mellom Windows og Linux når begge skulle være inne på maskinen, men dette kommer nok sikkert bare av at jeg er helt n00b når det gjelder Linux. De andre fikser det jo rimelig bra ser jeg.

Men prøv en ren Linux- maskin, så går det nok bedre, tror jeg.

Good luck!

Lenke til kommentar
Dette blir et skudd i blinde, men ettersom KNOPPIX ikke funket, så kan vi vel utelukke HD, med oppset der. Jeg ville kasnje teste minnet med Memtest86. Litt merkelig om det er det, ettersom min erfaring tillsier at Windows er mer sårbar for ram feil en linux, men man vet jo aldri

har brukt memtest for en uke siden, ingen feil med ram

Lenke til kommentar
nå har jeg kommet til "login" skjermen på slack

hva nå? slack vil at jeg skal skrive noe

skriver jeg "root" og oppgir root-passordet får jeg melding "you have mail"! og så blinker det bare akkurat som om jeg må skrive inn noe

HJELP

Du kan begynne med å skrive: startx

Resten kommer etterhvert :)

Lenke til kommentar

skriv cfdisk og partisjoner harddisken, og skriv så setup, og install-programmet starter.

prøv Slackware du... den sitter dønn i siktringsboksen . Har aldri opplevd en installasjon som har feilet med Slack, derimot, Mandrake, Redhate og lignende fryser hos meg o.l. Har installert Slackware fra alt på en 486 til en laptop.

Men det har jeg!!

Den stoppet etter å ha installert 2 pakker.

Lot den stå over natta men ingen ting skjedde.

Lenke til kommentar
nå har jeg kommet til "login" skjermen på slack

hva nå? slack vil at jeg skal skrive noe

skriver jeg "root" og oppgir root-passordet får jeg melding "you have mail"! og så blinker det bare akkurat som om jeg må skrive inn noe

HJELP

Du kan begynne med å skrive: startx

Resten kommer etterhvert :)

takk, hvordan oppretter jeg ny bruker som ikke har root-tilgang? har ikke lyst til å føkke alt med en gang :)

Lenke til kommentar

Slack: skrev startx og så fikk jeg error [ee] på musa mi (står i usb porten, valgte usb mus ved setup

slack fant heller ikke mitt onboard nettverkskort

eneste oset som jeg har fått til å kjøre på denne maskinen er SUSE 8.1 live evaluation cd.

suse fant radeon 8500, audigy, tvkortet! og nettverkskortet

fikk ikke koblet meg på internett (det skjedde automatisk i mandrake 8.2 som jeg hadde installert for en tid tilbake.

videre fikk jeg ikke lyd til tvbilde, samme symptom som jeg hadde med KX drivere til audigy under winXP.

forslag til hvordan jeg kan få lyd til tv-proget?

har ellers lyd på suse'n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...