Sidious Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Hei. Som sykepleierstudent må jeg gjennom noe obligatorisk kjemi. Kjemi er et fag jeg alltid har slitt med, så jeg tenkte jeg skulle henvende meg her for litt hjelp. Spörsmålene er på svensk ettersom jeg går på en svensk höyskole, men det burde väre lett å forstå. Om noen kan vise meg hvordan man regner ut dette og forklarer litt rundt det, så hadde det värt kjempefint. Svarene har jeg, jeg vil bare se hvordan man regner dette ut. 1. En patient skall få glukos 0,9 g /l vatten. M för glukos 180 a) Beräkna koncentrationen i mmol/l. b) Vilken är osmolaliteten? Svar: a) 5 mmol/l b) 5 mosmol/kg 2. S-Na för en patient har värdet 140 mmol/l. Beräkna koncentrationen i % (vikt/volym). Svar: 0,32 % 3. Hb-värdet är 150 g/l. Hur många mol Hb finns i 1l blod? M för Hb är 64428. Svar: 0,0023 mol 4. En MgCl2-lösning är 3,5 %. Beräkna osmolaliteten. Svar : 1,11 osmol/kg Ex 1.a) Beräkna molekylmassan för KCl K = 39,1 Cl= 35,5 Svar: 74,6 g/mol b) Hur mycket väger 1 mol KCl? Svar: 74,6 g c) 1 tablett innehållande KCl innehåller 1 g KCl / tablett. Hur många mmol K innehåller tabletten? Svar: 13 mmol Du/dere trenger ikke svare på alt, men om dere kan forklare noen av de oppgavene så hadde det värt toppen. Takk. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 1. a) (0,9 g/l) / (180 g/mol) = 0,005 mol/l = 5 mmol/l 3. M=m/n n=m/M = 150 /64428 (mol) = 0,00233 (mol) Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Hei. Her har jeg noen oppgaver som jeg virkelig trenger hjelp til å forstå. Mine kjemikunnskaper er håplöse, så om noen kan vise fullt ut hvordan man regner ut dette blir jeg kjempeglad. Först har jeg et spörsmål ang. det jeg skrev tidligere: "En pasient skal få glukose 0,9 g/l vann. M for glukose er 180. Beregne konsentrasjonen i mmol/l" Jeg forstår at man gjör fölgende: 0,9/180 = 0,005 mol/l, MEN hvordan omgjör man det til 5 mmol? Her er noen nye spörsmål: 1. S-Na for en pasient har verdien 140 mmol/l. Beregn konsentrasjonen i % (vekt/volum). 2. Hb-verdien er 150g/l. Hvor mange mol Hb finnes det i 1l blod? M for Hb er 64428. Jeg forsökte fölgende: 150/64428 = 0,00232 mol Dette er ifölge fasiten rett, men ikke om jeg vet hvorfor man regner det sånn. Jeg lekte bare med tallene og kom frem til svaret, men det hjelper jo ikke stort om jeg ikke vet hvorfor det skal gjöres på den måten. 3. En MGCl2-lösning er 3,5%. Beregn osmolaliteten. 4. 1 tablett som inneholder KCl inneholder 1g KCl per tablett. Hvor mange mmol K inneholder tabletten? Jeg er veldig takknemlig om noen kan hjelpe. Jeg er nok ikke särlig begavet med kjemikunnskaper. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 unnskyld meg, du er sykepleierstudent? Blir litt sur, med tanke på at du skal jobbe som sykepleier- og ha ansvaret for andres liv. Hadde spørsmålet kommet fra en ungdomsskoleelev eller elev fra videregående, hadde det vært greit. Synes bare at siden du skal ha en sånn type jobb burde du lære deg dette- du kommer til å få bruk for dette ute i praksisen. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Jaha. Ikke mye hjelp å få der, nei. Jeg har kun studert ved höyskolen i en 7 ukers tid nå og har kun hatt noen få timer kjemi. Jeg håpet bare at noen kanskje kunne forklare dette for meg, men det var visst for mye forlangt. Sånne kommentarer som du kommer med behöves ikke. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) unnskyld meg, du er sykepleierstudent? Blir litt sur, med tanke på at du skal jobbe som sykepleier- og ha ansvaret for andres liv. Hadde spørsmålet kommet fra en ungdomsskoleelev eller elev fra videregående, hadde det vært greit. Synes bare at siden du skal ha en sånn type jobb burde du lære deg dette- du kommer til å få bruk for dette ute i praksisen. Er du sykepleier selv? Siden du er så skråsikker på at dette er noe en får bruk for, det første jeg tenkte er hva skal en sykepleier med kjemi (selv om konsentrasjoner, bufffer, ph i blod etc er viktig). Uansett, hva er det Sidious gjør nå? Jo, han/hun prøver å lære seg det! 0,005mol = 5*10^-3mol = 5mmol, milli (m) betyr tusendel - altså 1mm er 0,001m. 2. Hb-värdet är 150 g/l. Hur många mol Hb finns i 1l blod? M för Hb är 64428. Svar 150g/l/64428g/mol = 0,0023mol/l = 2,3mmol/l Hb veier altså 64428g pr mol. Så på 150g har du da 0,0023mol. Ettersom det er 150g i en liter, har du 0,0023mol pr liter. 4. 1 tablett som inneholder KCl inneholder 1g KCl per tablett. Hvor mange mmol K inneholder tabletten? KCL har molmasse 74,6 g/mol. 1g/74,6g/mol = 0,013mol = 13mmol. Molekylet KCL inneholder 1 del K-ioner og 1 del Cl-ioner. Dvs. at i 13mmol KCL har du også 13mmol K (K+?) Håper det hjelper. Forresten; hva er osmolalitet? Endret 16. oktober 2007 av ManagHead Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Sorry, kanskje jeg var for krass i kommentaren. Nei, er ikke sykepleier selv, men studerer for å bli lege- og vi er avhengige av gode sykepleiere. Som sykehuslege har du ofte mange pasienter, og man kan ikke detaljstyre alt- sykepleieren må vite hva han/hun driver på med. for meg hadde det vært fint å vite at hvis jeg ber sykepleieren om å gi pasienten min 20 mg/mL medisin, sår får pasieneten nettopp det, og ikke blir syk, fordi sykepleieren ikke kan enkel grunnleggende kjemi. Sidious, siden du akkurat har begynt- er det greit at du synes det er vanskelig. Men man lærer mer av å prøve seg frem, eller å samarbeide med noen i kollokvier. Endret 16. oktober 2007 av Sonja84 Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 ManagHead: Tusen takk. Jeg ble en smule klokere, men det er fortsatt mye som byr på problemer. Jeg pratet med en del studiekamerater i dag og de sliter også med kjemien, så jeg er visst ikke den eneste. Skal forsöke å få mer hjelp av de på skolen eller av en venninne av meg som er ganske begavet i kjemi. Skal ärlig innrömme at jeg ikke er så skråsikker på hva osmolalitet betyr, men jeg googla litt: "Skillnaden mellan osmolaritet och osmolalitet är att man i första fallet använder det kemiska koncentrationsmåttet molaritet (mol per dm3 lösning) och i det andra molalitet (mol per kg lösningsmedel)." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå