Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om klamydia

Gjest jente 21

Anbefalte innlegg

Gjest jente 21

jeg lurer på om man må bli smittet av noen for å få klamydia eller om det oppstår av seg selv. Ble nemlig påvist klamydia hos meg forrige uke, men har ikke hatt sex på 9 måneder. Jeg sjekket meg for klamydia før jeg lå med ham siste og da hadde jeg det ikke. Jeg ringte han jeg hadde sex med da og sa i fra, men var det egentlig nødvendig? I brevet jeg fikk sto det jeg bare trengte å informere sexpartnere de siste 6mnd nemlig, så lurer litt på dette.

Hvordan ellers oppstår klamydia hvis ikke ved smitte gjennom sex? Det er den eneste måten jeg har hørt om....

Jeg tok engangsdose med antibiotika for det idag, noen som vet hvor lenge det tar før det virker eler om man må ta spesielle hensyn framover? Sto ingenting i pakningsvedlegget...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke få deg av deg selv, du må bli smittet. Så det var nok rett å informere sistemann ;)

Lommelegen sier dette:

Behandling

Antibiotikabehandling. Klamydia kan behandles med ulike typer antibiotika. Hvis infeksjonen bare sitter i urinrøret (menn) eller livmorhalsen (kvinner), brukes enten azithromycin-tabletter (engangsdose) eller tabletter med tetrasykliner (7-10 dagers behandling). Ved bekkeninfeksjon eller bitestikkelbetennelse på grunn av klamydia brukes de samme medikamentene, men behandlingen må pågå i minst 2 uker. Kvinner og menn får samme behandling. I et parforhold bør partnerne ta medisinen samtidig. Ved infeksjon hos en gravid kvinne brukes erytromycin-tabletter eller tabletter med amoksicillin (et penicillin). Konsultasjon og behandling på grunn av klamydia er gratis.

Unngå å smitte andre mens du er under behandling. Mens behandlingen pågår og helt fram til du har vært til etterkontroll hos legen, må du unngå å ha ubeskyttet sex. Ved ubeskyttet sex kan du smitte andre.

Behandling av partnere. Det er viktig at den som smittet deg, og de som du kan ha smittet, også blir undersøkt og får behandling. Det er nødvendig at de som kan være smittet, får time hos lege så snart som mulig. Du kan enten selv ta kontakt med den eller dem det gjelder, eller legen din kan gjøre det for deg. Det kan føles vanskelig å gi beskjed til noen om at de muligens er smittet med klamydia, men du må gjøre det likevel. På den måten sørger du for at andre ikke utsettes for unødige plager og fare for barnløshet.

Kontroll. Du bør få time til kontroll hos legen circa 6 uker etter avsluttet behandling. Legen vil undersøke deg på nytt og ta en ny klamydiaprøve for å sikre at infeksjonen er helt borte.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg må altså ha fått det fra sistemann? Men hvis det skulle vise seg at han ikke har det, finnes det andre muligheter? Har hørt noen si man kan få det i boblebad ol, men trodde det var myte?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Guest_Kaja_*
Det vet jeg ikke. Men man må uansett smittes på en eller annen måte hvertfall :p Finnes sikkert mange myter om mulige smittemetoder.

Hei, et sted du kan lese mer om dette er på www.klamydia.no. Der kan man også bestille klamydiaprøve slik at man slipper dra til lege for de som ikke vil det.. (som meg...)

Kaja:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...