Gå til innhold

Hjelp til valg CPU vifte til Q6600.

Occi

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestilt meg Intel Core 2 Quad Q6600, og har tenkt å overklokke den litt for å kompansere for eldre spill/programmer som ikke støtter flerkjerne. Og da har jeg fått hørt (og erfart fra tidligere stock CPU vifter) at stock CPU vifta som følger med er egentlig noe herk. Fungerer greit til standard 2.4GHz clock, men hvis man har lyst å overklokke så bråker den endel. Så derfor lurte jeg på om jeg ikke skulle kjøpe en ny CPU vifte. Jeg har ikke vifte i sidedøra så det er sagt, men har 2x 90mm vifter bak i kabinettet.

Jeg er ikke interessert i å bruke så mye penger, da jeg nettopp har brukt flere tusen på annen hardware, men denne hardware'n er forholdsvis stille, så det ville blitt litt kjedelig om jeg konstant blir plaget av en dårlig CPU vifte.

Pris: vanskelig å si akkurat, men la oss si ~max 4-500 eller noe slikt.

Og så må jeg tilføye at jeg ikke har sånn veldig lyst å ta ut hovedkortet igjen, da alt er skrudd igjen. Men så lurte jeg også på en ting når det gjaldt dette: jeg leste et sted at ved montering av f. eks Zalman CNPS9700 NT jeg ta ut hovedkortet. Jeg tviler ikke når hardware.no redaksjonen har sagt dette i sine egne tester, men nå har det seg slik at jeg har et Lepont kabinett, som har uttagbart hovedkortbrett, noe á det mange av Lian Li kabinettene har. Er det da mulig at jeg kan feste denne kjøler'n uten å måtte ta av selve hovedkortet, men bare dra ut brettet? :ermm:

Men ikke tro at jeg har fastslått meg denne vifta, er åpen for andre alternativer ;) Håper på noe rundt 3GHz uten så mye bråk, da stabilt, hvis dette er for mye å kreve så påpek det :>

Vifter jeg har kikket på:

Zalman CNPS9700LED
Zalman CNPS9700 NT(Hvem er best av CNPS9700LED og CNPS9700 NT? Jeg har forresten P5N-E SLI som har n4 chipset hvis det gjør noe i og med at jeg leste noe om at CNPS9700 NT hadde noe sammarbeid med nVidia eller noe slikt..)
Zalman CNPS9500 AT
Thermaltake Big Typhoon VX
Scythe Infinity
Og Scythe Ninja Pluss Rev.B

Kjølere som bare er kjøleribber og jeg må selv montere vifte:

Jeg har en "gammal" Asatek Vapochill Micro Extreme Performance kjøler liggende, men den er ikke for LGA775, og har en 92mm vifte. Kan det hende at denne kan brukes til noe? Den bråker som et uvær da men, så ikke tenk på dette som et førstevalg :thumbdown:

Alt i alt er vel det disse kriteriene jeg er ute etter:

• Pris (se: 4-500kr.)
    Montering (Vil helst slippe å ta ut hovedkort, men ikke se på dette som avgjørende)
    Stillhet! Har slitt med bråk i et par år, vil prøve noe nytt :)
    Overklokknigsvennlig (Ikke ekstremoverklokking, bare sånn vanlig :))

Spør hvis det er noe mer du/dere lurer på! :)

Og takker for eventuelle svar :thumbup:

-Kjeksomanen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er veldig fornøyd med min big typhoon, den idler min Q6600 på ca. 30grader, romtemp 23grader.

Eneste ulempen jeg kan se med denne er at det er et helvete å få festet den.

9649601[/snapback]

Big Typhoon VX som selges nå bruker samme montering som Intelkjøleren, bare å klemme i pushpins og vips ferdig.

Vilket program bruker du til å lese tempen? Bruker du noe annet enn Core Temp eller Everest kan du nok bare legge til 15 grader, min E2160 klarer ikke å idle på 30 grader med Big Typhoon, så da tviler jeg litt på at q6600en gjør det ;-)

PS! Jeg bruker ikke EIST eller C1E da, har du de på kan du nok klare 30c idle

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Jeg er veldig fornøyd med min big typhoon, den idler min Q6600 på ca. 30grader, romtemp 23grader.

Eneste ulempen jeg kan se med denne er at det er et helvete å få festet den.

9649601[/snapback]

Big Typhoon VX som selges nå bruker samme montering som Intelkjøleren, bare å klemme i pushpins og vips ferdig.

Vilket program bruker du til å lese tempen? Bruker du noe annet enn Core Temp eller Everest kan du nok bare legge til 15 grader, min E2160 klarer ikke å idle på 30 grader med Big Typhoon, så da tviler jeg litt på at q6600en gjør det ;-)

PS! Jeg bruker ikke EIST eller C1E da, har du de på kan du nok klare 30c idle

9658613[/snapback]

Dvs. at jeg ikke trenger å ta ut hovedkortet?

Og hvordan er det med støynivået på denne kjøleren?

Endret av kjeksomanen
Lenke til kommentar
Bruker Coretemp, akkurat nå så ligger CPU på ca. 35grader, det er dog ganske varmt i rommet.

EDIT: har klokket CPU til 2700Mhz og bruker ikke speedstep.

9658635[/snapback]

Min E2160 idler på 43-45grader, dette er på 3.0ghz original vcore, som sagt er IKKE EIST/C1E på - det gjør en del for idle temp, men jeg får ikke klokket med dette på.

Det finnes flere kjølere som er bedre enn Big Typhoon i dag, f.eks Tuniq Tower 120, Zalman 9700NT og ikke minst Thermalright Ultra 120 Extreme. Thermaltakes nye MaxOrb og V1 er også bedre.

Lenke til kommentar

Dvs. at jeg ikke trenger å ta ut hovedkortet?

Og hvordan er det med støynivået på denne kjøleren?

9658662[/snapback]

Alle nye Thermaltakekjølere har pushpins, trenger IKKE å ta ut kortet nei, de har vifter med justeringer så støyen velger du sjøl

Lenke til kommentar

Jeg klarte å montere min forrige vifte med push-pins, så skal nok gå bra :)

Angående dine forslag PerUlv2, blir nok litt dyrt med f. eks Thermalright ULTRA120 Extreme, da jeg i tillegg trenger å kjøpe en vifte :\ Thermaltake MaxOrb er en annen sak, skal se litt på dimensjonene på den osv.

Lenke til kommentar

Googlet Maxorb, den er jo gigantisk :0 Jeg har jo P5N-E SLI som har en ganske stor kjøleribbe på NB, får se om den passer...

Maxorb pic:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
thermaltake_maxorb_pic18_b.jpg

P5N-E SLI pic:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1.gif

Lurer på om det går, for hvis det er plass kan det jo hende at jeg får litt ekstra kjøling på NB og :)

Lenke til kommentar
Leste nå et review av Thermaltake MaxOrb fra overclockerscafe.com. Og det virket jo som om de var fornøyd. Eneste jeg lurer på nå er da om kjølern får plass i PC-en min...Hva tror dere? Bilde til hovedkort ligger i forrige post.

9659179[/snapback]

Det går nok bra, den er ikke så høy, men den har likevel bra klaring til minnebrikker, passive NB kjølere osv. Les flere tester, den får skryt for at den passer i de aller fleste HK/kasser

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...