Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Model F, 86-mod Motorproblem


Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota Model F, 1986-modell, med 2000 ccm motor av type Y3.

 

1. Er det noen som vet om det finnes reparasjonshåndbok for denne bilen å få kjøpt?

2. Er det noen som vet om denne Y3-motoren står i andre modeller, f eks i Coroll, Carina eller andre? I så fall hvilke?

3. Bilen bruker 1,7 liter - 2 liter bensin på mila på bykjøring uten last ombord. Og motoren rykker og går ujevnt nå og da. Den starter lett når den er kald og forsåvidt også når den er varm. Ved kaldstart er den ganske rykkete de første hundremeterne. Men blir etterhvert bedre.

Det er bestandig litt smårykking i bilen når jeg prøver å holde jevn fart på bilen.

 

Hvis jeg kjører f eks et par mil og så stopper og lar bilen stå i et kvarter, så starter den ok. Men når jeg begynner å kjøre, så rykker den forferdelig hvis jeg prøver å holde jevn fart, f eks 50 km/t.

Hvis jeg tramper på mye gass for å akselerere, så kommer den fort og trekker godt opp i høyere hastighet. Det er altså bare når jeg prøver å kjøre med jevn hastighet at den rykker og går ujevnt.

Når jeg har kjørt en tur og motoren er varm og jeg stopper motoren så hender det seg at den smeller et "kanonsmell" ut eksosrøret et sekund etter den motoren har stoppet. Min teori om smellet er at motoren får så mye bensin at dne ikke greier å forbrenne all bensinen og at den dermed blir med uforbrent ut i eksosanlegget og eksploderer der.

 

Jeg har skiftet plugger og pluggledinger på bilen. Det er en skrue på høyre side av forgasseren (bilen sett bakfra) som har et kryss i seg. Denne skruen antar jeg er en justeringsskrue for bensin-luftblandingen. Jeg har prøvd å skru den helt inn og det førte til at motoren gikk noe jevnere og tomgangsturtallet økte til 1700 omdreininger. Det er ikke mulig å justere tomgangskruen mer ut. Muligens går det å justerer gass-waieren, slik at den blir lengre?

 

Spørsmålene om motoren blir da:

 

3 a Hvordan få bilen til å bruke minddre bensin?

3 b Hvordan skal den skruen med kryss (blandingsskruen) i justeres?

3 c Hvordan få bort rykkinga, hva kan være årsaken til at motoren rykker?

3 d Hvordan få ned tomgangsturtallet?

 

Jeg vil være takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Smellet" du beskriver kan være at den "skyter" litt. Det er i så fall på grunn av feiljustert tenning. Høres ut som det kunne vært fordelaktig med en liten tennings- og stiftejustering, samt en liten rens av forgasseren. Kan jo være noen dyser som er litt ute av vater også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

1. Ja, Haynes har garantert bok om denne, kan sikkert bestillest hos din nermerste bilrekvisita butikk.

2. Ja, denne motoren står også i Hi-Ace (1982-1989), Hi-Lux 4X4 (1983-1988)

3a. Bytt fordelerlokk og rotor, sjekk om motoren drar falskluft, dette gjørest ved å spraye startgass rundt innsug og vakumslanger mens motoren går på tomgang, du hører med en gang hvis den dras inn i motor.

3b. Legger ved ett bilde av forgasseren din, A er tomgangs justeringen, B er CO blandingen.

3d. Gasswire ska ikke være så stram at den påvirker tomgangen uten belastning, prøv skrue A som på det vedlagte bildet.

Lenke til kommentar

Har du sjekket luftfilteret og sjekket alt av vakuumslanger? Sjekket stifter hvis den har dette?

Luftfilter.

 

Jeg har satt inn nytt luftfilter, så det er i orden. Vakumslanger. Det er svært mange vakumslanger på denne forgasseren/motoren. Gumislanger tynnere enn en blyant som går på kryss og tvers. Ca åtte stk. Et par av dem er plugget igjen av tidligere eier(e). Det er ikke lett å finne ut hvor de skal stå heller.Stifter. . Jeg har ringt Toyota, og de mener bilen har elektonisk tenning.Takk for svaret.

Endret av Rudolfjorgen
Lenke til kommentar
"Smellet" du beskriver kan være at den "skyter" litt. Det er i så fall på grunn av feiljustert tenning. Høres ut som det kunne vært fordelaktig med en liten tennings- og stiftejustering, samt en liten rens av forgasseren. Kan jo være noen dyser som er litt ute av vater også.

 

Jeg har skrudd på en skrue på forgasseren som sies å være en "omluftskrue for tomgang". Den skruddde jeg ca fire runder rundt fra å stå helt inn. Det førte til at motoren går pent på tomgang. Den går nå stille og pent på ca 600 omdreininger og skyter ikke lenger. Den har det likevel med å rykke. Rykkingen skjer når bilen har blitt kjørt f eks en mil og så står en halvtime parkert med motoren av.

 

Takk for svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...