Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke skrudd på maskinen

Anbefalte innlegg

Min bror ringte meg (hans personlige support) i dag og sa at maskinen hans ikke vill skru seg på. Det viser seg at når han trykker på powerknappen, så skjer det absolutt ikke noe (ingen vifter spinner opp og ingen lyder). Jeg tenkte først at det kanskje var noe galt med strømforsyningen, men lampen på hovedkortet hans lyser, så hovedkortet får strøm. Derfor aner jeg ikke hva det kan være. Hadde det vært noe galt med CPU, minne, skjermkort eller harddisk, så ville jo i hvertfall maskina skrudd seg på og heller gitt feilmelding eller feilpip. Er hovedkortet hans gåent? eller er det noe annet som kan være feil? Jeg tenkte også at kanskje powerknappen hadde falt ut, men han er ganske sikker på at maskinen hans var på når han dro på jobb og at den når han kom hjem var skrudd av og han ikke fikk den på igjen.

Kan dere hjelpe meg hjelpe han?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, klart det kan være hovedkortet, men det er uten tvil enklere å begynne med å teste PSU :-). Siden alt er helt totalt dødt så kan det vel ikke være annet enn PSU, eller hovedkort, eller kanskjekanskje CPU...

9640503[/snapback]

Men hvis CPU var gåen, så ville jo hovedkortet gitt en pipefeilmelding eller USBlysfeilmelding.

Hvis CPU viften har dødd får du ikke på PC-en.

9640588[/snapback]

Er dette fakta? MAskinen ville da skrudd seg på og skrudd seg av etter en liten stund. Evt. feilmelding her og?

Lenke til kommentar
Joda, klart det kan være hovedkortet, men det er uten tvil enklere å begynne med å teste PSU :-). Siden alt er helt totalt dødt så kan det vel ikke være annet enn PSU, eller hovedkort, eller kanskjekanskje CPU...

9640503[/snapback]

Men hvis CPU var gåen, så ville jo hovedkortet gitt en pipefeilmelding eller USBlysfeilmelding.

Sannsynligvis ja. Jeg sa kanskjekanskje, hehe :-).

Hvis CPU viften har dødd får du ikke på PC-en.

9640588[/snapback]

Er dette fakta? MAskinen ville da skrudd seg på og skrudd seg av etter en liten stund. Evt. feilmelding her og?

9640645[/snapback]

De fleste maskiner får du fortsatt liv i selv om viften ikke er koblet, men du kan få opp en advarsel, eventuellt at de slår seg av selv ganske raskt, men på noen maskiner stemmer det at den vil være helt død dersom CPU vifte ikke går. Men mener det må være svært sjelden, da jeg bare har opplevd det en gang.

Endret av Sceolan
Lenke til kommentar
Man får jo cpu kjølere uten vifter. Har det på media sentere mitt. tror ikke det er det som er problemet. er nok PSU`n eller hoved kortet.

9640677[/snapback]

Dette er det innstillingen i bios som bestemmer, ikke om kjøleren har vifte eller ikke.

Har hatt et par maskiner på service som absolutt ikke startet da viften gikk fløyten.

Men jeg tror nok det er sjeldent ja....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...