Gå til innhold

Millionbot for fildeling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg jobber i en spaceworldbutikk, og vi får ofte inn MP3-spillere til service, spesiellt et visst eple-merke (men det er en annen diskusjon). Når vi da så tester disse spillerene (apple er så sær på garanti/reklamasjon av vi må sjekke de før vi sender av gårde til service) så hører man jo selvfølgelig på låtene på spilleren som en del av denne prosedyren.

Til dags dato (jobbet der i over 3 år nå) så har det ikke vært en eneste spiller inne som KUN har hatt lovelig musikk. Faktisk, musikk som er kjøpt og betalt tilhører til sjeldenhetene. Og jeg jobber på Oslo's beste vestkant, hvor en stor del av beboerene har GODT med penger.

9640856[/snapback]

Hvordan vet du at musikken er lastet ned, og ikke rippet på egen hånd?

Hmm .. da finnes det ikke mange kunstrere og artister ... i følge deg.. ..

Så hvem skal lage denne frie og gratis kulturen.. i en ellers så travel hverdag..

9640900[/snapback]

Fri programvare fungerer bra. Kanskje den frie kulturen kunne fungert på lignende måte...

Edit: La til et svar til

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
(...)

Hvordan vet du at musikken er lastet ned, og ikke rippet på egen hånd?

9645016[/snapback]

Hva spiller det for noen rolle? Å rippe en CD er jo å stjele, hvis vi skal tro Sony.

I lys av dèt, så lurer jeg på hvor mange millarder* dollar jeg har "stjålet" fra platebransjen :roll:

(Hvert musikkspor må jo være verdt sånn ca. 5000 USD + en tilfeldig sum mellom 10000 og 50000, minus fakultet til roten av det tilfeldig genererte tallet, og så er det litt magi og terningkast og sånn, og så blir det mange stjålne dollar

Det hele er jo selvsagt opphøyd i en slags tierpotens eller noe sånt

Forøvrig kan man lure på hvem sitt rumpehull disse "erstatningssummene" er dratt ut av.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Btw. Fangs78: Hvis du bare liker en sang kjøper du singelen da vel.. Jeg snakker om når jeg liker et helt album(Ja, ofte liker jeg hele album, kanskje det er fordi jeg ikke er en mainstream person, og liker alternativ musikk der musikerne faktisk stapper cden full av kvalitet, men det er en annen sak.)

9641185[/snapback]

Herregud mann, du er helt på jordet. Skal musikksmak bestemme utvalget ditt på den måten du snakker om? Jeg har ALDRI kjøpt en cd hvor jeg har likt ALLE sangene. Hvis du har gjort det, er det vel heller du som er altetende og lite kritisk.

9641246[/snapback]

Da tror jeg ikke du har funnet de riktige artistene enda. Innenfor favorittgenrene mine hender det ofte at jeg liker alle sangene på albumet, uten at det betyr at jeg liker alle like godt.

Lenke til kommentar
TULL OG TØYS. faktum er at musikk aldri har vært så billig som i dag, på 70 tallet betalte en faktisk mellom 50 og 100 kr for en LP,da lå timeslønnen på rundt 15 kr for en vanelig arbeider.

9641350[/snapback]

En PC kunne vel koste rundt 40-50000 på den tiden. Konsumprisindeksen har gått opp, samme med lønningene. Vil det bety at vi bør betale tilsvarende sum for PC-er idag?

Faktum er at om musikken hadde kostet 10 øre pr melodi så hadde de fleste som i dag laster ned gratis fortsatt med det.

De aller fleste jeg snakker med sier "jeg betaler aldri for det jeg kan hente gratis uansett hvor billig det blir" og det er nok dessverre den faktiske holdningen.

9641659[/snapback]

Hvorfor tar du dette som en selvfølge? Selv om du føler det er det, så må det ikke være det.

Pussig,vi har prøvd uoffisielle undersøkelser på dette,bla på ungdomsklubben og på lokale lan, meldingen er temmelig entydig og klar ang det jeg skrev tidligere.

9641713[/snapback]

Statistikk baserer seg på tilfeldig utvalg for å bli korrekt (om du ikke tar for deg hele utvalget). Det du gjør blir som å dra til Bergen og spørre hvilken by som er best. (imho)
Lenke til kommentar
TULL OG TØYS. faktum er at musikk aldri har vært så billig som i dag, på 70 tallet betalte en faktisk mellom 50 og 100 kr for en LP,da lå timeslønnen på rundt 15 kr for en vanelig arbeider.

9641350[/snapback]

En PC kunne vel koste rundt 40-50000 på den tiden. Konsumprisindeksen har gått opp, samme med lønningene. Vil det bety at vi bør betale tilsvarende sum for PC-er idag?

Spiller overhode ingen rolle hva en pc kunne kostet,vi snakker om musikk og jeg nevner hva den kostet da. en snittpris på ca 70 kr for en lp med 14-16 melodier.

Altså 4-5 timers arbeid (brutto)

I dag får en samme antall melodier med en langt høyere kvalitet for ca 1/2 til 1 times arbeid .altså til ca 1/5 del av hva den da kostet, det er hele poenget når noen påstår det er dyrt i dag.

Hvorfor tar du dette som en selvfølge? Selv om du føler det er det, så må det ikke være det.

Det er basert på hva de fleste jeg har snakket med og som driver med dette sier,selvsagt finnes det enkelte som ville betale men det store flertallet ser ut til å ville fortsette, om det er slik i de piratmiljøer jeg kjenner hvilken grunn skulle det være som gjorde andre liknende piratmiljøer så mye anderledes :hmm:

Statistikk baserer seg på tilfeldig utvalg for å bli korrekt (om du ikke tar for deg hele utvalget). Det du gjør blir som å dra til Bergen og spørre hvilken by som er best. (imho)

Selvsagt ville de fleste svart Bergen fordi det var for dem det rette svaret , i ungdomsklubber og på lan er det jo enormt mange dataintriserte og det er jo nettop der en finner piratene, de som ikke har intresse av data laster betydelig mindre ned eller ikke i det hele tatt,men de er jo heller ikke problemgruppen.

En spør jo ikke en prest om han tror på gud om en ønsker et nei til svar, ei heller spør man en som ikke vet hva nedlasting er om en ønsker å vite hvem som laster ned, da spør man i miljøer med intresse for data. :hmm:

Lenke til kommentar
[Klippet masse ...]

Nå har jeg svart på dette men la gå, det selges enormt mye mindre musikk også på bensistasjoner over hele landet,joda noe skyldes at folk kjøper musikk på nett,men langtfra alt slik du prøver å gi inntrykk av,hadde så vært tilfelle hvorfor dømmes folk for tyveri av musikk,hvorfor inngår flere av disse nedlasterne forlik for å slippe å bli dratt for retten, hvorfor sitter 12-14 åringer med musikksamlinger verdt flere tiutalls tusen. JA jeg har sett slike.

Har hatt inne maskiner til rep der det har vært opptil flere disker fulle av musikk og filmer + div nedlastingssteder  :whistle:

9642587[/snapback]

med musikksamlinger som ville vært verdt flere titalls tusen hvis de hadde blitt kjøpt som CD

Her er jo noe av poenget at en normal 12-åring ikke kunne brukt 50 000 kroner på musikk uansett hvor mye han ville.

Jeg sier ikke at det er lovlig, heller ikke at det er moralsk riktig å laste ned. Men det blir helt feil regnestykke å føre opp innkjøpsprisen som et tap.

Ifølge IFPI's egne tall så er omsetningen av album på CD tilnærmet den samme i 2006 som i 1996. Både i antall album og i verdi. Dette betyr at vi kjøper like mange CD-er idag som i 96, men at prisen har stått stille. Da blir selvsagt marginene for forhandlerne dårligere.

At salget har vært høyere i mellomtiden kan kanskje forklares med nedlasting, men kan også forklares med at folk er ferdige med å kjøpe om igjen musikken etter hvert som LP-spillerne forsvinner fra stuene.

(I tillegg så er det anseelige mengder privatimport fra nett og mange millioner som brukes på lovlig nedlastet musikk fra norske kilder)

9642829[/snapback]

Så fordi en 12 åring ikke kunne brukt 50 000 på musikk så er det bedre at han dras inn i et miljø der det er ok å stjele musikk for den verdien :cry:

Hva heller med å lære å innse at det en ikke har råd til å betale for det avstår man fra :ermm:

Lenke til kommentar

Selvsagt ville de fleste svart Bergen fordi det var for dem det rette svaret , i ungdomsklubber og på lan er det jo enormt mange dataintriserte og det er jo nettop der en finner piratene, de som ikke har intresse av data laster betydelig mindre ned eller ikke i det hele tatt,men de er jo heller ikke problemgruppen.

En spør jo ikke en prest om han tror på gud om en ønsker et nei til svar, ei heller spør man en som ikke vet hva nedlasting er om en ønsker å vite hvem som laster ned, da spør man i miljøer med intresse for data. :hmm:

9646593[/snapback]

Men hvis du bare spør de data intereserte, som i følge deg er dee eneste piratene, så vil du jo få kun et svar!

Hvis du i tillegg til å spørre på LAN osv, tar en tur til byen å spør tilfeldige folk på gata, da vil du plutselig ha en god statistik over hva fok mener.

For uansett hva du tror, så er det ikke lenger bare data intereserte som laster ned musikk, men "vanlige" folk gjør det også.

Og hvis du skal ha en statistik som innvolverer alle de som laster ned musikk, så holder det da ikke med data-miljøene.

Lenke til kommentar

9646593[/snapback]

Men hvis du bare spør de data intereserte, som i følge deg er dee eneste piratene, så vil du jo få kun et svar!

Hvis du i tillegg til å spørre på LAN osv, tar en tur til byen å spør tilfeldige folk på gata, da vil du plutselig ha en god statistik over hva fok mener.

For uansett hva du tror, så er det ikke lenger bare data intereserte som laster ned musikk, men "vanlige" folk gjør det også.

Og hvis du skal ha en statistik som innvolverer alle de som laster ned musikk, så holder det da ikke med data-miljøene.

9647200[/snapback]

En forutsetnin når du spør er jo nettop å spørre dem som kan med data,for det er jo nettop der problemgruppen finnes,tror du ikke.

Men ønsker en å få lave tall så kan man selvsagt spørre dem som ikke har peiling på data :whistle:

Om en skal vite om noen liker en bils kjøreegenskaper så må man i det minste forsikre seg at de har førerkort.

Hovedproblemet med tyveri/piratkopiering er jo nettop de som kan dette med data og ikke mannen i gata,selv om en god del av dem kjøper piratkopier av de som driver med dette.

Jeg var senest i går kveld og leverte en ny maskin til et ektepar,de har lite greie på data men hadde bla planer om å bruke denne maskinen til foto/bilderedigering.

Menst jeg holdt på å vise dem div på maskinen,kom fruen frem med noe hun hadde kjøpt hos nabogutten for 300 kr og som skulle være et bra programm.

Det var en piratkopi av Adobe Photoshop fullversjon som vel koster rundt 8000,- kr :nei: Han kunne også tilby hva det måtte være av musikk , OS og andre programmer.

Betenkelig at en gutt på14 år allerede er kommet så langt i de kriminelle baner allerede på gutterommet :cry:

Lenke til kommentar
Menst jeg holdt på å vise dem div på maskinen,kom fruen frem med noe hun hadde kjøpt hos nabogutten for 300 kr og som skulle være et bra programm.

Det var en piratkopi av Adobe  Photoshop fullversjon som vel koster rundt 8000,- kr  :nei: Han kunne også tilby hva det måtte være av musikk , OS og andre programmer.

Betenkelig at en gutt på14 år allerede er kommet så langt i de kriminelle baner allerede på gutterommet  :cry:

9649142[/snapback]

Jeg har lite sans for den type aktivitet du beskriver her, med salg av ulovlig kopiert materiale. Her er det nemlig snakk om vinning, og muligens også svindel, hvis hun ikke visste at hun kjøpte falske varer. Det siste kan jo bare hun svare på, men om hun har blitt lurt, bør hun kreve pengene tilbake. Evt true med å rapportere virksomheten hvis hun ikke får pengene sine igjen.

Men når det er sagt, så kan man ikke uten videre trekke konklusjonen om at Adobe taper 8000,- hver gang noen gjør dette, slik som enkelte ser ut til å gjøre for å fremme sin agenda.

Gi fruen Gimp, Picasa eller et annet gratis program isteden. Er vel 99,9% sikkert at hun ikke trenger Photoshop :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvorfor ble akkurat denne dama tatt? Var det tilfeldig "vi saksøker noen, hvem er den (u)heldige"?

9649721[/snapback]

USA har som ett av få siviliserte land ikke beskyttelse av identiteten til folk som eier internett-abbonement. I teorien kan derfor hvem som helst få vite identiteten til folk på internett. Av denne grunn har blant annet RIAA en svært tvilsom praksis der de sender ut brev til x tilfeldige mennesker som eier abbonementet tilknyttet en logget IP adresse, der det kort og greit står "betal oss en sum (som oftest fra 10-50 000 kroner) ellers saksøker vi deg".

I USA er det ikke slik som i norge, så et søksmål vil uansett ruinere deg, om du vinner eller ikke. De aller fleste velger derfor å betale utpressingen, enten de er skyldig eller ikke. Denne damen hadde bein i nesen, og fikk derfor svi ekstra :roll:

Lenke til kommentar
Hvorfor ble akkurat denne dama tatt? Var det tilfeldig "vi saksøker noen, hvem er den (u)heldige"?

9649721[/snapback]

Dei ramser opp alle ip-adressene dei er SIKRE på har lasta opp noko ulovlig, så plutselig har sjefen ein dårleg dag, trykker på "pick random ip" knappen, og der har du den uheldige.. Liksom omvendt lotto..

Lenke til kommentar

Det var en piratkopi av Adobe  Photoshop fullversjon som vel koster rundt 8000,- kr  :nei: Han kunne også tilby hva det måtte være av musikk , OS og andre programmer.

Betenkelig at en gutt på14 år allerede er kommet så langt i de kriminelle baner allerede på gutterommet  :cry:

9649142[/snapback]

Jeg har lite sans for den type aktivitet du beskriver her, med salg av ulovlig kopiert materiale. Her er det nemlig snakk om vinning, og muligens også svindel, hvis hun ikke visste at hun kjøpte falske varer. Det siste kan jo bare hun svare på, men om hun har blitt lurt, bør hun kreve pengene tilbake. Evt true med å rapportere virksomheten hvis hun ikke får pengene sine igjen.

Men når det er sagt, så kan man ikke uten videre trekke konklusjonen om at Adobe taper 8000,- hver gang noen gjør dette, slik som enkelte ser ut til å gjøre for å fremme sin agenda.

Gi fruen Gimp, Picasa eller et annet gratis program isteden. Er vel 99,9% sikkert at hun ikke trenger Photoshop :p

9649299[/snapback]

Selvsagt visste hun det,akkurat som mange foreldre vet hva poden driver med,ja sogar får han til å laste ned musikk,programmvare osv.

Og nei adobe taper ikke 8000, men det har lite med poenget å gjøre, et tyveri er et tyveri uansett om det er stort eller lite beløp,uansett om det er for salg eller egen vinning, for det er egen vinning å erverve seg noe en ikke eier.

Jeg har også levert maskiner der kunden ikke skulle ha med os og så kommet tuslende med en piratkopi når jeg leverte maskinen,jeg takker nei og ber dem stå for innstalasjonen selv om de ønsker å bruke slikt.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

9649721[/snapback]

USA har som ett av få siviliserte land ikke beskyttelse av identiteten til folk som eier internett-abbonement. I teorien kan derfor hvem som helst få vite identiteten til folk på internett. Av denne grunn har blant annet RIAA en svært tvilsom praksis der de sender ut brev til x tilfeldige mennesker som eier abbonementet tilknyttet en logget IP adresse, der det kort og greit står "betal oss en sum (som oftest fra 10-50 000 kroner) ellers saksøker vi deg".

I USA er det ikke slik som i norge, så et søksmål vil uansett ruinere deg, om du vinner eller ikke. De aller fleste velger derfor å betale utpressingen, enten de er skyldig eller ikke. Denne damen hadde bein i nesen, og fikk derfor svi ekstra :roll:

9649870[/snapback]

Så i og for seg var det hennes egen skyld at summen ble så høy? Altså mange folk mottok samme brev om å betale en viss sum, men akkurat dette kvinnemennesket måtte stå på krava og fikk smake pisken?

Kan de for eksempel ta meg? Isåfall, hvordan gjør de det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...