stimas Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM Skal du ha vidvinkel er det dette du kjøper. Benytt det KUN på 10mm og bildene blir fantastiske! Kan anbefales på det varmeste. Her er eksempler på bilder med dette objektivet: http://flickr.com/search/?q=10mm&w=188...40N00&s=int Og dette passer da for 400d? Hva betyr beskrivelsen "..IKKE fullformat"? Ser dette står rundt om på forksjellige nettbutikker om denne linsen. Og hvorfor KUN på 10mm? Blir ikke bildene bra på andre brennvidder? Kanskje jeg skal vurdere dette... Har avventet litt mht. kjøp. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Og dette passer da for 400d?Hva betyr beskrivelsen "..IKKE fullformat"? Ser dette står rundt om på forksjellige nettbutikker om denne linsen. Og hvorfor KUN på 10mm? Blir ikke bildene bra på andre brennvidder? Kanskje jeg skal vurdere dette... Har avventet litt mht. kjøp. Med "IKKE Fullformat", så betyr det at objektivet er laget for kameraer som Canon EOS 400d - der bildesensoren er mindre enn et film-negativ (som er 24x36mm). Det er klart at du kan bruke objektivet på alle brennvidder; men 10mm er muligens det som passer best til skate-bilder. Tom Endret 12. oktober 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Og dette passer da for 400d?Hva betyr beskrivelsen "..IKKE fullformat"? Ser dette står rundt om på forksjellige nettbutikker om denne linsen. Og hvorfor KUN på 10mm? Blir ikke bildene bra på andre brennvidder? Kanskje jeg skal vurdere dette... Har avventet litt mht. kjøp. Det betyr at du ikke kan benytte dette objektivet på kamera som Canon 1Ds og 5D, samt alle analoge 35mm kamera uten en voldsom vignettering. Rett og slett fordi sensorstørrelsen på ditt 400D er sørgelig liten i forgold til den gamle 135 filmruta- og man kan dermed slippe unna med å lage mindre, letere og billigere objektiver som kun klarer å belyse crop-sensorer. Det var nok delvis en spøk av Crazysteps - Men det stemmer nok at de fleste som går til innkjøp av en ultravidvinkel blir veldig besnæret av den wow-effekten man får billig ved å skru seg helt ut til 10-12mm. Ser du på bildetråden hans oppdager du at han kanskje tilhører nettopp den gruppen. Gå for Canon, glem alt maset på tråden om Tokina og gudene vet hva- og bare ta bilder. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Benytt det KUN på 10mm og bildene blir fantastiske! I alle fall hvis du er glad i fortegning Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 I alle fall hvis du er glad i fortegning Er Sigmaen verre når det gjelder fortegning enn de andre alternativene på samme brennvidde (12-20mm)? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Sigmaen er best på 10mm, enkelt og greit. Og skal du kjøpe vidvinkel, hvorfor bruke zoomen? Fortegning kommer man nok ikke unna på disse brennviddene til den prisen, men er jo en tillitserklæring til Sigmaobjektivet at det er en av fjorårets EISA-vinnere. Var forresten ikke ment delvis som en spøk fra min side. Sigmaen gir en spesiell effekt til visse bilder fra visse perspektiv som jeg og mange andre er veldig fornøyd med. Andre gode eksempler fra dette objektivet: http://flickr.com/photos/stoffen/226438247/ http://flickr.com/photos/stoffen/227567737/ http://flickr.com/photos/stoffen/582673592/ http://flickr.com/photos/stoffen/470324484/ http://flickr.com/search/?q=sigma+10-20&am...;ss=2&s=int Gå for Canon, glem alt maset på tråden om Tokina og gudene vet hva- og bare ta bilder. Hjelper med gode grunner for hvorfor man skal bruke over to tusen kroner mer på Canon i forhold til f.eks Sigma.Er en seriøs prisforskjell på de to objektivene, som kan utnyttes til andre ting...... f.eks på Sigmas beste blitz, EF-500 DG SUPER. Endret 13. oktober 2007 av Crazysteps Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Sigmaen er best på 10mm, enkelt og greit. Og skal du kjøpe vidvinkel, hvorfor bruke zoomen? Selvfølgelig for å være mer fleksibel mhp komposisjon. Det er ikke alltid man trenger 10 mm. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Selvfølgelig for å være mer fleksibel mhp komposisjon. Det er ikke alltid man trenger 10 mm. På så vide brennvidder er det snakk om å ta et lite steg frem istedetfor å zoome inn 2mm. Helst skulle jeg ønske min 10-20mm fra Sigma var en ren 10mm fast. Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 På så vide brennvidder er det snakk om å ta et lite steg frem istedetfor å zoome inn 2mm. Helst skulle jeg ønske min 10-20mm fra Sigma var en ren 10mm fast. Ikke alle motiver er like nære. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Sigmaen er best på 10mm, enkelt og greit. Ehh, jasså? Så du mener altså at den yter best optisk på 10mm? Det er vel ganske langt fra sannheten.. Sant som du sier ang. fortegning, men sigmas fortegning er vanskeligere å rette opp enn feks. tokina 12-24. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Ikke alle motiver er like nære. Om motivene er langt unna så er det vel uansett ikke noe problem med en 10mm i forhold til en 12mm. Om motivene er nære eller bare veldig brede er 10mm en enorm forskjell fra 12mm. Ehh, jasså? Så du mener altså at den yter best optisk på 10mm? Det er vel ganske langt fra sannheten.. Sant som du sier ang. fortegning, men sigmas fortegning er vanskeligere å rette opp enn feks. tokina 12-24. Den yter relativt best på 10mm. Skal du bruke den på 20mm bør du kjøpe deg en 20mm og ikke en supervidvinkel. Fortegningen fra Sigma på 10mm er nok sterkere enn Tokinaens 12mm, av den naturlige årsak at 10mm er veldig mye videre enn 12mm. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Er det noen som vet om Sigma har mer fortegning på 12 mm enn Tokina? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Tokina har nok mer fortegning på 12mm, men sigma har veldig ujevn fortegning på 12mm som er vanskelig å rette opp. Kilde: http://kenrockwell.com/tech/digital-wide-z...-distortion.htm Der kan du også se sigmas fortegning på 10mm. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Men som kenrockwell innleder med: "Most people will never notice distortion with most subjects. You only see it if you have long, straight lines running parallel to the edges. It shows up as slight curvature. I have to go out of my way to find things to photograph to show this." Syns uansett det er bedre med litt fortegning på 10mm enn ingen 10mm overhodet. Er selvfølgelig et valg hver enkelt må ta selv. Lenke til kommentar
stimas Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Da er Canon-linsa bestillt fra B&H. Da er det bare å vente..... Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Da er Canon-linsa bestillt fra B&H.Da er det bare å vente..... Gratulerer med valg av objektiv! Håper det er verd prisforskjellen.. Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Synes jeg så at Tokina AF 12-24mm f/4 koster under 3000 på JP nå Lenke til kommentar
archanios Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Synes jeg så at Tokina AF 12-24mm f/4 koster under 3000 på JP nå Står til 4999 på nettet. Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Synes jeg så at Tokina AF 12-24mm f/4 koster under 3000 på JP nå Står til 4999 på nettet. Tror jeg så det i kundeavisa, får sjekke opp nærmere, men mener å huske det var en 12-?? mm som kostet under 3 der. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Synes jeg så at Tokina AF 12-24mm f/4 koster under 3000 på JP nå Står til 4999 på nettet. Tror jeg så det i kundeavisa, får sjekke opp nærmere, men mener å huske det var en 12-?? mm som kostet under 3 der. Sjekk det ut, høres fryktelig billig ut... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå