Gå til innhold

Om å få flere sertifikater

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har førerkort klasser B M S (Bil, Moped, Snøscooter?) og lurer på hva som skal til for å ta lappen til flere typer kjøretøy.

1) Mopedbil.

Som innehaver av lappen til både bil og moped, kan jeg kjøre mopedbil? Jeg tenker på de små, kompakte bilene med 45 km/t fartsgrense.

2) Traktor.

Hva slags kunnskap mangler jeg for å kjøre traktor, når jeg kan kjøre bil?

3) Tung og lett MC

Fatter'n har en veteranmotorsykkel, og det ville være synd om jeg aldri lærte å bruke den. Den er TUNG. Hvor mye tid og penger må jeg investere i å lære meg dette? Er det sant at innehavere av Lett MC forfremmes til Tung etter to år?

4) Minibuss

Hvis jeg kan kjøre varebil (Toyota Hiace) så kan jeg også kjøre minibuss. Noen flere seter påvirker ikke kjøreegenskapene. Men hva slags opplæring må jeg gjennom?

Håper dere kan bidra med info om opplæringen og priser. Har vært i kontakt med en kjøreskole, som kun ga veldig generelle svar om motorsykkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har førerkort klasser B M S (Bil, Moped, Snøscooter?) og lurer på hva som skal til for å ta lappen til flere typer kjøretøy.

1) Mopedbil.

Som innehaver av lappen til både bil og moped, kan jeg kjøre mopedbil? Jeg tenker på de små, kompakte bilene med 45 km/t fartsgrense.

Hvis den er lov å kjøre på veien så holder det med bilsertifikat

2) Traktor.

Ingen

3) Tung og lett MC

Fatter'n har en veteranmotorsykkel, og det ville være synd om jeg aldri lærte å bruke den. Den er TUNG. Hvor mye tid og penger må jeg investere i å lære meg dette? Er det sant at innehavere av Lett MC forfremmes til Tung etter to år?

3 klasser.

-Klasse A1 (lett motorsykkel). Denne klassen gjelder føring av lett motorsykkel (slagvolum høyst 125 ccm og effekt på høyst 11 kW) med eller uten sidevogn

-En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg.

-Tung motorsykkel

Etter to år går du automatisk fra lett til mellomtung. For å kjøre tung må du ta sertifikat klasse A.

4) Minibuss

Hvis jeg kan kjøre varebil (Toyota Hiace) så kan jeg også kjøre minibuss. Noen flere seter påvirker ikke kjøreegenskapene. Men hva slags opplæring må jeg gjennom?

Du må ta sertifikat klasse D1 før du kan kjøre med 9-16 seter. Så lenge bilden er registrert med mer enn 9 seter tror jeg ikke du har lov til å kjøre den, selv om du ikke har passasjerer.

KILDE:

Statens vegvesen

Her er prisseksempler for en lokal trafikkskole i Bergen:

http://www.asane-trafikkskole.no/Priser_artikkel_30_h.html

Lenke til kommentar
2) Traktor.

Ingen

Ingen? kan jeg bare sette meg i en traktor og kjøre en tur?

Ikke ifølge baksiden på "lappen" min. Der er det bare feltet for moped, bil og snøscooter som er utfyllt. Traktor- buss- og lastebilfeltene er blanke.

Endret av Kerrigan
Lenke til kommentar

Ser det nå. Jeg lette i kategorien for traktor, men det stod i kategorien bil.

Et annet spørsmål:

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

(...)

tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm som trekker tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Betyr dette at jeg kan kjøre pappas motorsykkel BARE hvis jeg setter på sidevogna og monterer en tilhenger bakpå? Er motoren nødt til å ha MINST 125ccm?

Lenke til kommentar
3) Tung og lett MC

3 klasser.

-Klasse A1 (lett motorsykkel). Denne klassen gjelder føring av lett motorsykkel (slagvolum høyst 125 ccm og effekt på høyst 11 kW) med eller uten sidevogn

-En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg.

-Tung motorsykkel

Etter to år går du automatisk fra lett til mellomtung. For å kjøre tung må du ta sertifikat klasse A.

Dette er FEIL. Etter to år går du fra mellomklasse til tung. For å få lappen til mellomklasse må du ha en egen oppkjøring.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
Ser det nå. Jeg lette i kategorien for traktor, men det stod i kategorien bil.

Et annet spørsmål:

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

(...)

tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm som trekker tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Betyr dette at jeg kan kjøre pappas motorsykkel BARE hvis jeg setter på sidevogna og monterer en tilhenger bakpå? Er motoren nødt til å ha MINST 125ccm?

9639582[/snapback]

Tror nok dette er beregnet å omfatte tre og firehjulinger, såkalte ATV'er - og at du har lov til å kjøre med henger på disse, ikke at du må det. - Jeg vil ikke tro at en "vanlig" motorsykkel med sidevogn vil omfattes, men hvem vet - sjekk det med vv i alle fall...

Lenke til kommentar
Så lenge du har bil, men med et lite forbehold om traktorens vekt.

Sjekk linken til statens vegvesen:

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

9639562[/snapback]

Det er svært få traktorer som har tillatt totalvekt under 3500kg, så i praksis må man nok ha T eller BE.. :(

Men om trådstarter (og alle andre) tok klasse B før 01/01/05 er det helt andre regler som gjelder, uten vekt og hastighets-begrensning.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Så lenge du har bil, men med et lite forbehold om traktorens vekt.

Sjekk linken til statens vegvesen:

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

9639562[/snapback]

Det er svært få traktorer som har tillatt totalvekt under 3500kg, så i praksis må man nok ha T eller BE.. :(

Men om trådstarter (og alle andre) tok klasse B før 01/01/05 er det helt andre regler som gjelder, uten vekt og hastighets-begrensning.

9641074[/snapback]

Enkte ATV`er er regga som traktor da, med totalvekt UNDER 3500 kg.. :)

Lenke til kommentar
2) Traktor.

Ingen

Ingen? kan jeg bare sette meg i en traktor og kjøre en tur?

Ikke ifølge baksiden på "lappen" min. Der er det bare feltet for moped, bil og snøscooter som er utfyllt. Traktor- buss- og lastebilfeltene er blanke.

9639555[/snapback]

VELDIG på papiret ja.

Bør vite litt om traktoren, hvordan den kjøres på best mulig måte og kjenne begrensninger osv.

Tror nok du må ta både ny teori og oppkjøring?

Det bør det være hvertfall, er altfor mange tullinger som raser rundt med traktor som aldri skulle hatt lappen.

Lenke til kommentar
Tok man førerkort kl B før 1.1.2005 så har man fulle traktorrettigheter. Kan kjøre hva som helst så fort det går.

Tok man førerkort kl B etter 1.1.2005, så kan man bare kjøre traktor med tillatt totalvekt 3500 kg eller mindre. Det vil si slike eller mindre:

Når jeg tar Klasse B rundt jul i år. Har jeg da lov å kjøre gråtass eller noe større Volvo BM430? er ikke sikker på vekta. Noen som vet hva traktor koster? vil også ta de sertifikatene jeg kan. har tatt truckfører, holder på med bil og skal ta maskinfører i høst.

Lenke til kommentar
Når jeg tar Klasse B rundt jul i år. Har jeg da lov å kjøre gråtass eller noe større Volvo BM430? er ikke sikker på vekta. Noen som vet hva traktor koster? vil også ta de sertifikatene jeg kan. har tatt truckfører, holder på med bil og skal ta maskinfører i høst.

Vet ikke hva traktoropplæring/førerkort koster nå for tida, men vil heller anbefale deg å kjøre opp til BE. Da får du nesten samme førerrettigheter for traktor som om du tok klasse T:inntil 25.000kg vogntogvekt (denne bortfaller etter to års prøvetid, om du tar klasse T) og 40km/t toppfart.

En av kjøreskolene her tilbyr en pakkepris på BE på 5000kr (avgiftene til Statens Vegvesen for førerprøve og -kort kommer utenom) -dette er etter at du har B fra før, vel å merke.

Skal du kjøre anleggsmaskin som hjullaster, hjulgraver, gravelaster etc. over 3500kg langs vei, trenger du forøvrig også klasse C1 (inntil 7500kg) eller C.

Edit: er ikke sikker på totalvektene på Gråtass og 430, men gjetter på >3500kg.

430'n har egenvekt på 2400kg, og jeg vil tro den kan ha større nyttelast enn 1100. :hmm:

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei!

1) Mopedbil.

Hvis den er lov å kjøre på veien så holder det med bilsertifikat

2) Traktor.

Ingen

3) Tung og lett MC

3 klasser.

-Tung motorsykkel

4) Minibuss

Du må ta sertifikat klasse D1 før du kan kjøre med 9-16 seter. Så lenge bilden er registrert med mer enn 9 seter tror jeg ikke du har lov til å kjøre den, selv om du ikke har passasjerer.

KILDE:

Statens vegvesen

Her er prisseksempler for en lokal trafikkskole i Bergen:

http://www.asane-trafikkskole.no/Priser_artikkel_30_h.html

Regner med du tenker rett men skriver feil her.

Klasse D1 (minibuss) er fra 10 til 17 seter. Men som du sikkert. 9 til 16 passasjerseter utenom førersete :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...