Anterialis Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Pneumothorax pleier ikke alltid å være så veldig vondt heller, men det føles veldig merkelig. Endret 21. oktober 2007 av w3p Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Jeg hadde en tid vondt i området rundt hjertet. Dro til legen, og hun sa det var fordi jeg var anspent, og at det kanskje var fordi det var en del som hadde skjedd i livet mitt på det tidspnktet, så jeg var litt stresset. Hun sa det beste var for meg å bare slappe av.. Men, så hadde ikke jeg det like ille som det høres ut til at du har.. Endret 21. oktober 2007 av Demille Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) For meg er det tydelig at personen er hypokonder og eller er engstelig for noe. Hilsen medisinstudent. Som medisinstudent burde du også gå ut i fra at pasienten faktisk kan ha reelle plager, og det er umulig (som tidligere skrevet) å diagnostisere noen ting som helst fra et innlegg. Om personen har vondt i brystet, som ikke går over på en natt, kan man godt plage legen. Dette er i alle fall min mening, og jeg ble litt sjokkert over din reaksjon. Hilsen en annen medisinstudent. Jeg beklager, hvis jeg var for krass. Så oppfordring til trådstarter får bli at du bør gå til legen og få dette undersøkt. Gjerne fortell oss om hvordan det gikk. Håper det går bra for deg, og at det ikke er noe alvorlig. EDIT: Når det kommer til hvorfor man får smerte i venstre arm, når problemet egentlig ligger i hjertet, er det fordi at nerven fra hjertet og armen springer ut fra samme område. Og siden det er langt vanligere å få smerte i armen enn i hjertet, så vil hjernen derfor lokalisere smerten til venstre arm selv ved de tilfeller da det er hjertet som gjør vondt og sender nervesignaler(smertesignaler). Dette kalles overføring. Endret 21. oktober 2007 av Sonja84 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) For meg er det tydelig at personen er hypokonder og eller er engstelig for noe. Hilsen medisinstudent. Som medisinstudent burde du også gå ut i fra at pasienten faktisk kan ha reelle plager, og det er umulig (som tidligere skrevet) å diagnostisere noen ting som helst fra et innlegg. Om personen har vondt i brystet, som ikke går over på en natt, kan man godt plage legen. Dette er i alle fall min mening, og jeg ble litt sjokkert over din reaksjon. Hilsen en annen medisinstudent. Jeg beklager, hvis jeg var for krass. Så oppfordring til trådstarter får bli at du bør gå til legen og få dette undersøkt. Gjerne fortell oss om hvordan det gikk. Håper det går bra for deg, og at det ikke er noe alvorlig. Tydeligvis, de som skriver i forumet er ikke akkurat "akutt" saker. Også er jeg meget lei av "går til legen" anbefalinger, det er et "no brainer" svar. Jeg merker det er "flere" doktor studenter her, og derfor er det viktig at "vi" gir "råd" eller forklaringer, istedet for å surfe på "dra til doktor" bølgen. Ellers må jeg pirke litt (for felles beste): EDIT: Når det kommer til hvorfor man får smerte i venstre arm, når problemet egentlig ligger i hjertet, er det fordi at nerven fra hjertet og armen springer ut fra samme område. Han hadde smerte som "gikk mot skulderen", tydeligvis er det snakk om alt annet enn hjerte. Ellers må jeg minne om at han nevner ikke andre typiske symtpomer for "MI" (+Han er en ung mann/dame). Og siden det er langt vanligere å få smerte i armen enn i hjertet, Nei! De vanligste symptomet er enorme brystsmerter fulgt av Dysponea, svetting, oppkast og svimmelhet. så vil hjernen derfor lokalisere smerten til venstre arm selv ved de tilfeller da det er hjertet som gjør vondt og sender nervesignaler(smertesignaler). Dette kalles overføring. Riktig forklaring blir at: Fordi smertene kan blir så "intense", derfor blir viseral smerten "av og til" oppfattet som somatisk (ekte smerte) smerte. Smerten vil går mot ringfingeren. (Det kalles ikke for overføring, men for pseudosomatisk smerter). Pneumothorax pleier ikke å være så veldig vondt heller, men det føles veldig merkelig. jeg har et råd: You should study harder.. Endret 21. oktober 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 w3p var vel ikke medisinstudent? Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Og siden det er langt vanligere å få smerte i armen enn i hjertet, Nei! De vanligste symptomet er enorme brystsmerter fulgt av Dysponea, svetting, oppkast og svimmelhet. så vil hjernen derfor lokalisere smerten til venstre arm selv ved de tilfeller da det er hjertet som gjør vondt og sender nervesignaler(smertesignaler). Dette kalles overføring. Riktig forklaring blir at: Fordi smertene kan blir så "intense", derfor blir viseral smerten "av og til" oppfattet som somatisk (ekte smerte) smerte. Smerten vil går mot ringfingeren. (Det kalles ikke for overføring, men for pseudosomatisk smerter). For det første: Jeg sier ikke at det vanligste ved problemer i hjertet er å få smerte i armen- jeg mener å si at det er vanligere at du får vondt i armen enn i hjertet sånn i dagliglivet- slik at hjernen er vant til å få signaler fra armen enn fra hjertet, og selv når hjertet sender signaler kan hjernen feil lokaliserer smerten til armen. Det andre du nevner, med psudosomatiske smerter- jeg lurer på om du ikke har forvekslet begrepene litt, og at det er du som trenger å "study harder" På følgnde link står det: "Smerte som har sin opprinnelse i hud eller somatiske strukturer kalles somatisk. Hvis den stammer fra organer i buk eller brysthule karakteriseres den som visceral. Somatisk smerte er tydelig lokalisert og avgrenset, skarp og ofte konstant. Visceral smerte er oftest diffus, dårlig lokalisert, periodisk og assosiert med kvalme og oppkast. Visceral smerte kan også gi det som kalles referert smerte (referred pain), dvs. at smerter i viscera oppfattes som smerte i somatiske strukturer. Viscerale og somatiske afferente nerver fra ulike områder som konvergerer på samme nivå i ryggmargen kan anses å forklare hvorfor smerte i viscera kan refereres til somatiske s trukturer." Det vil si at smerte i en visceral struktur som hjertet, kan bli oppfattet som smerte i armen, pga av at nervene til de sto stedene springer ut fra samme sted. Om du vil kalle det referert smerte eller overført smerte er en ting, men det du nevner med psudosoamtiske smerter- ja det begrepet har jeg aldri hørt. Endret 21. oktober 2007 av Sonja84 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) For det første: Jeg sier ikke at det vanligste ved problemer i hjertet er å få smerte i armen- jeg mener å si at det er vanligere at du får vondt i armen enn i hjertet sånn i dagliglivet- slik at hjernen er vant til å få signaler fra armen enn fra hjertet, og selv når hjertet sender signaler kan hjernen feil lokaliserer smerten til armen. Stakkars mann kommer til deg med skuldersmerter, og du sende han til hjerteavdelingen? (Dagliglivet?) Dra til pubmed, og bekrefter utsagnet "vondt i armen teoriet ditt." Hvis ikke du kan,så slutt å skriv mer vås.. Det er skammelig, spesielt når du er medisinstudent. Det andre du nevner, med psudosomatiske smerter- jeg lurer på om du ikke har forvekslet begrepene litt, og at det er du som trenger å "study harder" På følgnde link står det: Ja hva står der? Visceral smerte kan også gi det som kalles referert smerte (referred pain), dvs. at smerter i viscera oppfattes som smerte i somatiske strukturer. Mao: Det står ord på ord hva jeg skrev... Jeg vet ikke om du sovnet i latintimene? Eller om du strøk i anatomi? Men pseudo- betyr: pseu·do /ˈsudoʊ/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciation[soo-doh] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation –adjective 1. not actually but having the appearance of; pretended; false or spurious; sham. 2. almost, approaching, or trying to be. pseudo-Somatic-Pain (Like-really-a-somatic-pain) Hvilket universitet studere du i? og hvilket år? Endret 21. oktober 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) vaio: Jeg kan spørre det samme til deg, de begrepene du bruker, slik som pseudosomatiske smerter brukes ikke i medisinsk terminologi, jobber du som lege ved Rikshospitalet er det ingen som kommer til å skjønne hva du sier. Jeg sier ikke at om en pasient kommer til meg med vondt i armen/skulder at jeg kommer til å sende ham til hjerteavdeligen. Trådstarter har vondt i armen, og i brystet, jeg prøver å gi en forklaring på hvorfor smerte i armen og hjertet henger så tett sammen- ikke at folk med smerte i armen skal sendes til hjerteavdelingen umiddelbart. Snakk om å misforstå. Foreligger det problemer i hjertet, er det en rekke andre symptomer som vil vise seg, og gjerne de som vil få en lege til å sende pasienten til videre utredning, helst EKG som skal testes. Du sier at den artikkelen jeg viser til sier ord for ord det du sa. Nei, i ditt innlegg sa du at bruk av begrepet overført smerte er feil. Du kan ikke endre mening, sånn uten videre. Personangrep som du kommer med er direkte unødvendig. Mitt råd: Snakk med veilederen din på mandag for å få fakta på plass i stedet for å bare slenge ut med løse og uriktige kommentarer. Riktig forklaring blir at: Fordi smertene kan blir så "intense", derfor blir viseral smerten "av og til" oppfattet som somatisk (ekte smerte) smerte. Smerten vil går mot ringfingeren. (Det kalles ikke for overføring, men for pseudosomatisk smerter). Dette skrev du altså i et tidligere innlegg, nei, viseral smerten blir ikke så intens at den går over til somatisk smerte, (det er derimot den verste forklaringen jeg noensinne har hørt), det er på grunn av nervene at dette skjer. Nerver fra hjertet og armen springer fra nesten samme sted. Jeg er sjokkert over hvor feil du tar. Ber for dien pasienters skyld at du leser hardere. Endret 21. oktober 2007 av Sonja84 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Pneumothorax er ikke alltid vondt Vaio. Jeg har selv hatt pneumothorax, og VET hva jeg snakker om. Om du ikke har hatt det, er det kanskje du som må studere mer... Og jo, jeg er stud med. Og sist men ikke minst, hva skjer med å gå i tottene på hverandre å prøve å være "den som vet mest" i stedet for å hjelpe trådstarter?? Snakk om flinke og sympatiske leger/stud med-er... Må si jeg støtter Sonja84 her, hvorfor tyr du til personangrep Vaio? Ville aldri gått til deg om jeg trengte hjelp. Snakk om å ikke være ydmyk... Håper ikke du oppleves i virkeligheten slik som jeg har fått inntrykk av deg nå. Slike leger trenger vi ikke. Men er ikke interessert å angripe deg heller. Jeg er sikker på du er en flott stud med/lege i virkeligheten, men akkurat her synes jeg du har gått over streken. Endret 21. oktober 2007 av w3p Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) slett Endret 21. oktober 2007 av Sonja84 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 slett Mente ikke deg Sonja84, beklager om det kom sånn ut. Og enig at det er bra å komme med riktig informajson, når man først har begynt å feilinformere. Hva med å stoppe denne diskusjonen, og forholde oss til trådstarter =) Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 slett Mente ikke deg Sonja84, beklager om det kom sånn ut. Og enig at det er bra å komme med riktig informajson, når man først har begynt å feilinformere. Hva med å stoppe denne diskusjonen, og forholde oss til trådstarter =) Den er grei, takker! Lenke til kommentar
Gjest gjestemannen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 AUAUAU, nå fikk jeg det igjen . Føles som om en tulling leker seg med spyd igjennom skulderen... Tok raskt affære og slukte to smertestillende (paracet?). Men for å drive litt selvdiagnosering: Når jeg beveger skulderen hurtig (relativt sett) rundt så "knaser" det, som om to ben ligger i press og gynger over hverandre. Jeg er også ufattelig støl i venstre del av hals/nakke og hodet sitter litt på skrå. Må komme meg til legen, men føler det er så skummelt! SÅ mye jeg vil snakke om, og fikse ved meg sjælv (både psykisk og fysisk), men jeg tør ikke! Jeg tør ingenting Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hei! Ber om en Røtgen av nakken, evt CT. Jeg lure på om det kan være en Kapsulitis. vaio Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Tydelig at det kan være noe psykisk som spiller inn på "smertene" dine også. Er ikke noe vits å nøle, her er det bare å ta turen og be om hjelp. Må ta vare på deg selv vettu! Lenke til kommentar
Gjest Gjestemannen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Er igjen sånn artig surklelyd/følelse som kommer innimellom. Hva er Kapsulitis? Hørtes ut som noe man ikke vil ha, som med alle andre legeuttrykk. Skal se om jeg får tatt telefonen og bestilt legetime snart... Får nærmest svetteangrep bare ved tanken Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Kapsulitis er en "syndrom av ukjent årsak" Problemet er en inflammert "skulderkapsel" Det finnes ingen behandlig for denne lidelsen, og vil går over seg selv om et par dager/Mnd.. her er mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Frozen_shoulder Endret 5. november 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Kapsulitis er en "syndrom av ukjent årsak" Problemet er en inflammert "skulderkapsel" Det finnes ingen behandlig for denne lidelsen, og vil går over seg selv om et par dager/Mnd.. her er mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Frozen_shoulder også kalt frozen shoulder - går i alle fall ikke over etter kun noen dager, er nok mer snakk om 1 år eller 2. Behandlingen er stort sett kortisonsprøyter og smertebehandling. Også mulig å gå inn kirurgisk for å "løsne" på den betente leddkapselen Lenke til kommentar
Gjest trådstarter Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jøss da, denne kom opp igjen. Uansett, det har ikke kommet tilbake etter forrige gang så regner med at jeg overlever. Det som derimot er der enda er en trykkende smerte i brystet når jeg hever hodet, blir tungt på en måte bak høyre bryst, som en muskel som står i spenn eller no. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jøss da, denne kom opp igjen.Uansett, det har ikke kommet tilbake etter forrige gang så regner med at jeg overlever. Det som derimot er der enda er en trykkende smerte i brystet når jeg hever hodet, blir tungt på en måte bak høyre bryst, som en muskel som står i spenn eller no. Hei. Flott at smertene ikke har kommet tilbake. Det resterende høres ut som muskelsmerter, finnes gode avspenningsøvelser for musker du kan prøve. Hvordan er det med mosjon og sånt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå