Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i hjertet, eller området rundt.


Gjest Gjestemannen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestemannen

Jauda, poster som gjest igjen. Føler meg litt hypokondrisk eller bare paranoid, men akkurat denne gangen føler jeg det kan være noe.

Det har seg slik at i går kveld så fikk jeg så grusom smerte i venstre skulder og rundt venstre bryst. Var så vondt at jeg ville grine faktisk, så jeg gikk og la meg. Mens jeg prøvde å sove så følte jeg at hele venstrearmen ble kald, men kan ha vært at det enestej eg tenkte på var at jeg sikkert fikk slag og skulle daue i løpet av natta (så kanksje det forsterket "håpet"?). Uansett, det gjorde vondt å bevege seg og jeg følte jeg måtte anstrenge meg ganske bra bare for å snu meg, og når det endelig ble gjort så "dunket" det ganske bra i brystet.

Det gjør også vondt å strekke ryggen (har vel ganske dårlig holdning til vanlig, men prøver å gå strukket til en viss grad) så jeg har problemer med å holde overkroppen "løftet".

Dagen idag har vært ganske pain og det føles som det er rundt hjertet, kanskje rundt lungene fordi når jeg tar dypt pust så gjør det ganske vondt og jeg må tvinge meg selv til å puste ut kontrolert. Har også vært stiv ved venstre skulder i hele dag og jeg kan kjenne et slags "knekk" når jeg tar den opp og ned, samme måte som knekk i ledd på fingrene.

Kan det være "musearm" jeg har hørt så mye fælt om? Har mer eller mindre sitti med PC-en siden 7. som var 6 år siden eller no... Har de theller ikke altfor bra på skolen så jeg er vel ganske stressa med tanke på det om det har noe å si.

Men bør jeg plage legen med plagene mine eller er det ikke noe å bekymre meg om? Føler meg så hjelpesløs akkurat nå. Skulle ønske det var noe alvorlig som kunne ende hele dritten :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har hatt litt hypokonderi tidligere så kan det være det som slår inn igjen kanskje :p?

Du aner ikke hva den psykiske kan gjøre med deg! Eks. har jeg angst el. så har jeg leamus over hele kroppen, det er spookie det :p. Ro deg ned å slapp av, se åssen det går. Ikke tenk på sykdommer etc.! Du lever EN gang... kun EN gang. Også skal du sitte å tenke på sykdommer? Jo værre er... sitter du å leser om sykdommer når du sitter å TROR det er noe galt med deg blir alt 100 ganger værre, fordi du har så store forventninger. Du bare forværrer alt! Aldri tro det værste, for som regel er det ikke det. Sett på et spill du nå og kjøp deg noe goddis :D.

Lenke til kommentar
Jeg syns du bør plage legen, uansett om det er alvorlig eller ikke. Så slippeer du i hvert fall å bekymre deg så mye.

 

Ja, så du ber han om å gå til legen uansett om det ikke er alvorlig, det er i hvert fall dumt, tenk på alle de pasientene som faktisk trenger hjelp. Kanskje personen bare er nervøs/engstelig, det kan gi liknende symptomer som ved hjertefeil. Men unnskyld meg, å si at man skal til legen bare for å gjøre det, er så dumt, blir forbanna!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Bimmelom_*

Så du mener altså at han ikke skal gå til legen ? Dummeste jeg har hørt.

 

Jeg er i min oppfattelse at har du vondt, og det er noe som bekymrer deg så går du til legen. Jeg mener og at, uansett hvor mangen mennesker som er syk eller lider i denne verden, så hadde ikke jeg droppet å gå til legen fordi jeg følte kanskje andre trenger det mer. Så forbanna egoistisk er jeg, sorry men jeg det er noe av det dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Ja, så du ber han om å gå til legen uansett om det ikke er alvorlig, det er i hvert fall dumt, tenk på alle de pasientene som faktisk trenger hjelp. Kanskje personen bare er nervøs/engstelig, det kan gi liknende symptomer som ved hjertefeil. Men unnskyld meg, å si at man skal til legen bare for å gjøre det, er så dumt, blir forbanna!

 

Og du er medisinstudent? Hvis du da er representativ for kommende leger, vil ikke det da si at ingen bør gå til legen, siden det kan være "nervøsitet" eller noe biopsykososialt? "Hmmm, spennende utvekst på testikkelen sier du? Fortell meg om faren din og om jobben din..." Gleder meg allerede.

 

Klart trådstarter skal gå til legen hvis han tror det feiler ham noe. Om ikke annet, kan han få klarhet i situasjonen og ro i sinnet.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_07_jeez

har du drevet med noen fysisk aktivitet de siste dagene? nye arbeidsoppgave eller noe? Det kan minne litt om senebetennelse. Jeg hadde det selv i sommer, ganske like smerter som du beskriver. Men ta en tur til legen din, han/hun vet råd :)

Lenke til kommentar
Gjest gjestemannen

Nja, nærmeste fysisk aktivitet jeg kommer er vel at jeg har vokst en del, så kan det være noe ala voksesmerter? Uansett, gikk ikke til legen og det ser ut som jeg lever enda.

 

"Smertene går ikke over selv om pasienten er i hvile eller bruker nitroglyserin." Vil nå si at smertene "gikk" over, har vel kanskje litt vondt på siden av venstre bryst/vorte, men regner med at hjerteinnfarkt er noe som treffer relativt unge menn/gutter? Eller er det helt tilfeldig?

Kan også hende det er ren hypokonderi, fordi jeg må ærlig innrømme jeg ikke merka smertene før jeg leste om at det kunne komme dit, og nå as we speak føler jeg venstrehånda blir kald. Men er ikke gøy å være hypokonder heller. Stresser hele tia, og føler meg slapp/sliten/lei/giddalaus osv hele tia...

 

Så, stoler på at det ikke var noe alvorlig da, men det gjorde jækla vondt den ene gangen :(

Lenke til kommentar
Gjest gjestemannen
visst det er hjertet vil du ikke kjenne det i venstre bryst, det er mer mellem brystene i midten..

Puh :)

 

Uansett, fikk det igjen idag rundt klokka 2. Hele venstre skulder gjorde dritvondt og jeg måtte legge meg ned og strekke armen for å døyve smerten. Det gikk greit, men når jeg skulle gå for å ta bussen til kjøretime så måtte jeg gå med venstre skulder avslappet ellers gjorde det vondt. Merka også (som sist) en slags surklelyd et eller annet sted og fikk kvelningsfornemmelser. Og når jeg puster dypt inn nå så begynner jeg å hoste og får vondt i skillet mellom venstre arm og kroppen (brystmuskelen eller noe sånt, aner ikke).

Det går greit nå når jeg sitter, men når jeg står så gjør det jækla vondt og det er "tungt" å puste i tillegg.

Imorgen skal jeg prøve å ta meg mot til å ringe legen, som jeg faktisk har problemer med å gjøre... Angst...

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg det er en blanding av muskulært og psykisk, dette du sliter med. Jeg tror du faktisk har vondt, men at du, slik som du skrev et stykke lenger opp, er litt hypokonder, og dermed kjenner for godt etter. Smerter kan ofte bli verre hvis du konsentrerer deg om dem. Uansett synes jeg du bør ta mot til deg til å gå til legen, og snakke med ham/henne om det du føler. Legen kan berolige deg, og kanskje du kan få henvisning til psykolog for å snakke om det du føler og tenker.

Lenke til kommentar
For meg er det tydelig at personen er hypokonder og eller er engstelig for noe. Hilsen medisinstudent.

 

Som medisinstudent burde du også gå ut i fra at pasienten faktisk kan ha reelle plager, og det er umulig (som tidligere skrevet) å diagnostisere noen ting som helst fra et innlegg. Om personen har vondt i brystet, som ikke går over på en natt, kan man godt plage legen. Dette er i alle fall min mening, og jeg ble litt sjokkert over din reaksjon. Hilsen en annen medisinstudent.

 

visst det er hjertet vil du ikke kjenne det i venstre bryst, det er mer mellem brystene i midten..

 

Feil. Mennesker er generelt dårlige på å føle hvor smerte kommer fra når det er inni kroppen grunnet mindre nerver. Huden er full av nerver, og lett å skille mellom vondt distalt og proximalt på hånda feks. Men inni kroppen er det ikke så lett. Man har feks vondt i magen, men vanskelig å vite _akkurat_ hvor man har vondt. Hjertesmerter spres ofte ut mot venstre arm, noen ganger i hals og nakkeregionen og ryggen.

 

Igjen, som tidligere nevnt, er det lurt at personen går til lege om det så bare er for å roe seg ned. Man blir ofte lettet av å høre at man ikke feiler noe når legen sier det selv.

Lenke til kommentar

Det virker som du våknet fra en dypsøvn pga muskelsmerte. Og at smertene kommer pga liggestillingen.

 

At man får hjertebank når man våkner brått, er helt vanlig, pga adrenalinen.

Ellers kan jeg ikke lese de "vanlige" symptomene til hjerteinfrakt eller pneumothorax.

 

vaio ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...