Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

oljesøl fra turbo


Ditech

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
har noe oljesøl fra turbo`? farlig?

 

hva kan gjøres? hva bør gjøres?

 

er en garret..

9638146[/snapback]

 

Oljesøl er sjenerellt ikke bra, du må finne ut hvor lekkasjen er. Kjenn etter slakke på turbin akselen, det skal være en liten slakke opp og ned men ikke aksialt. Ellers kan det være kobber ringene til olje røret eller slangeklemme på olje retur.

Lenke til kommentar

Alle turboer bruker litt olje.. Du vil alltid finne masse oljesøl inni turboslanger og kanskje det henger en dråpe her og der. Har du gammel interooler vil du merke forskjell hvis du renser den for gammel olje. så lenge det ikke drypper er det ikke stor fare.

 

Se hva som kommer ut av eksosen når du tømmer ut et gir. Svart røyk er ikke bra, men litt er det uansett.

 

La oljenivået ligge på midten eller ned mot min. på peilepinnen. Da bruker den ikke så mye olje. vet at det hjelper på noen motorer.

Lenke til kommentar

Ok...

 

Ja, har nettopp tatt oljeskift selv...

 

Tok ut bunnpluggen, og byttet innsatsfilter. lot det renne lenge... oljen var lunken. Er så flergrads lettløpsolje, så er nesten som melk... Oljen så helt fin og sort ut.

 

Står i instruksjonsboken at motoren tar 4,2 liter olje, fylte derfor på 3 flasker, altså 3 liter, og dro motoren 1 runde og stoppet umiddelbart. Peilet. Lå rett over minimum.. fylte på litt mer, og brått var den 1mm over maks.. uten at jeg hadde fylt på mer enn ca 3,5 liter... litt merkelig... er det fordi det ligger olje andre steder også?

 

Når jeg tømmer et gir kommer det hvit/grå røyk på høyt turtall... bare diesel det vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...