Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tips til Nikon analogt speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Enkelte inne på forumet her som har utømmelige mengder med kunnskap om det aller meste, så eg lurar på om nokon kan komme med noken tips.

Plan: Gå til anskaffelse av analogt kamera+ litt brukbar/god fastoptikk.

Why: Jo rett og slett fordi eg vil tvinge meg sjøl til å gjere et bedre handverk, fordi film er gøy(!) og fordi eg likar meg veldig godt på f.eks Finnmarksvidda midt på vinteren, med kulde, norlys og heile pakka(altså, noke som ikkje brukar noke særlig batteri)

Ja. Kameraet må ikkje være voldsomt avansert, faktisk så er det bedre di mindre automatikk som er på det, men det bør helst vere noko solid.

Så blir spørsmålet: Koffor Nikon? Sei det. Kunne vel gått for Canon, men har et billig, enkelt plasthus fra Canon, som kan være gøy, men som ikkje tilfredsstiller krava mine heilt. I tillegg så har eg hørt, lest og sett mykje bra om litt eldre fastoptikk fra nikon osv.

Er det nokon som har nokre tips til kva utstyr som kan funke, kva pris eg bør kunne få tak i det til, eller om det er mulig å få tak i sånt i det heile tatt uten å leite fram mikroskop?

:) (Postens einaste smilefjes)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja. Kameraet må ikkje være voldsomt avansert, faktisk så er det bedre di mindre automatikk som er på det, men det bør helst vere noko solid. 

Tips til konkrete modeller kan andre komme med (Svein Gunnar Kjøde f.eks. har langt bedre oversikt enn meg), men du kan jo kikke på bruktmarkedet til Foto.no for å få en viss oversikt over hva som er mulig å oppdrive.

Ville ikke låst meg fullstendig til Nikon, det kan godt være at du kan finne eldre Pentax-modeller, eller helt andre merker som også kan være bra. Satser du på noe "gammelt og sært", får du det jo ofte litt billigere, og vil du bare ha fastoptikk, er det ikke noe stort problem... Men skal du ha (delvis) automatiske kameraer, blir det jo litt verre selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Jeg vil hevde det er et kamera som skiller seg ut i Nikon-rekka med hensyn til krysning mellom mekanikk og automatikk, og det er Nikon F3.

Andre vil sikkert si du bør kikke på F2 også, som var det siste helmanuelle/mekaniske kamera som Nikon laget i proffserien (Fx): Jeg kan forstå deg, etter en lang tid med Nikon F2AS, kan jeg jo ikke si noe annet enn at dette er en TANKS. dessverre er den i mine øyne litt skjør med søkerhode som har innebygget lysmåler. Jeg vil anta dette er noe du ønsker deg, og at du ikke har planer om å investere i egen håndholdt lysmåler.

Nikon F3 er et praktkamera, som har blenderautomatikk (ja.. sett kamera på "A", still blender, og knips ivei)- og kanskje hakket mer praktisk i bruk, også med hansker enn F2. Sammen med en 20mm f4, 50mm f1.8 Ais og en 100mm f2.8 E har du et meget kompakt "på fjellet"-kit men som ikke står tilbake på bildekvaliteten.

Skulle dette bli litt VEL analogt kan jeg ikke noe annet enn å henvise deg til Nikon F100, som er et bombesikkert kjøp om dagen. Her vil du få full automatikk, knall lysmåling, god motstand mot elemtene, meget bra ergonomi og likevel super objektivkompabilitet. Uten batterigrep er det fortsatt kompakt, og det er vel bare F6 som kan måle seg innen det formatet.

Pris..

Nikon F3 i strøken stand vil jeg tror du må ut med ca 2-3000 for, samme gjelder F100. Begge er fullgode fotografiske verktøy- siste gir deg autofokus.. Det er preferansene dine som bør bestemme utslaget.

Skal du til japan den nærmeste tiden ville jeg stukket innom her;

MAP Camera

Kanskje den mest sinnsyke samlingen av brukte Nikon jeg noensinne har sett..

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to.

Svein Gunnar Kjøde: det skal helst ikkje vere så voldsomt automatisk, av fleire grunnar, så av dei du oppgir så skal eg heilt klart sjå litt etter F3. Objektiva du nemner er eg også enig i, og i det minste 20 og 50mm er noko eg heilt klart vil prøve å få tak i.

Den butikken såg temmelig morsom ut, synd eg ikkje har planlagt nokon tur til Japan. ;)

Det blir jo endel leiting framover, på bruktmarked og lignande. Er det nokre spesielle svakheiter eg bør sjå etter? Veit at på eit gammalt Mamiya kamera som vart brukt som leike i heimen når eg var liten hadde ødelagt lysmålar og litt sånne ting...

Lenke til kommentar

Hm. Har i dag vore innom forskjellige bruktmarked på nettet og i tillegg surfa rundt litt på ebay. På enkelte F3 så er det nokre ekstra bokstavar som f.eks f3Hp eller f3t.

HP = high eye point??

Har også tenkt meg en tur innom Antonio Stasi her i Bergen, men i dag var han på FotoVideo-messe, så han var ikkje inne når eg var bortom.

Lenke til kommentar

Kva er egentlig forskjellen mellom f.eks F3 og FM2?

Har sett eindel på ebay og det ligg ute ganske mange F3 f.eks med varierande kvalitet, men med pris som er heilt overkommelig, og spesielt i forhold til SGK sitt anslag om 2-3000, men der vil det jo uansett vere viktig å gjere mest mulig for å finne et godt eksemplar.

Lenke til kommentar

Nikon FM(2 & 3)/FE(2) serien kan sammenlignes med F90/F100 & D100/200/300:

Mao. en slags entusiastserie, for de som ikke helt er rede for å entre proffligaen. Såkalte "Single Digit" Nikons som F(1)-6 og D1-3 har i hovedsak vært forbeholdt yrkesfotografene og er utbredte systemkamera, med et lass av ekstrautstyr (Se katalogen til F2 for en helt sinnsyk utstyrsliste).

Fx kameraene er mao bygget for proffbruk- og noen av de brukte vil bære preg av nettopp dette. Men spesielt F2 og F3 har alltid vært kamera for gærne hobbyfotografer, som tar ekstremt godt vare på utstyret sitt. Et veldholdt F2 kan jeg nesten banne på at vil leve lengre enn fotografen (synd at servicefolk med kunnskap er i ferd med å dø ut).

For all del, FM2 og FM3 (FE2) er svært attraktive og ikke minst kompakte kamera. Helt klart et fullgodt alternativ. Minuset er i alle fall at FM serien har en tendens til å gå litt urovekkende høytt i pris, grunnet nettopp sin status som den tidløse kompakte backupkamera. et FM3 med en 45mm f2.8 pancake er må jo være noe av det lekreste som finnes!

Uansett ser jeg ikke at du skal gå feil med noen av dem.

Og som nevnt tidligere i tråden;

Det finnes helt klart kamera fra både Pentax og Olympus som kan være interessante. Olympus OM-1 er et stjerneeksempel, og begge de to produsentene leverte også glimrende optikk i manuellfokusperioden.

På F2 og F3 bør du sjekke at lukkergardinen er plettfri! den er svært tynn og skjør. Vær obs på at denne faktisk er en rullegarding som beveger seg horisontalt (Genialt, gir svært lite vibrasjon og har en flott "tshjukk" lyd). I tillegg må du sjekke at batterirommene er absolutt korrosjonsfrie. Videre bør du sannsynligvis uansett koste på deg en service av dem snarlig etter kjøp for å sjekke typisk lukkertider (som er nøyaktige men tross helmekaniske) og generelll rens, samt sjekk av lysforsegling mot filmrommet. Dette gjelder jo egentlig alle kamera fra denne tiden.

Lykke til med showet!

(P.S. kontakt meg gjerne på PM, kan jo hende jeg har et kamera til overs :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Då har eg sikra meg eit kamera, som ser veldig greit ut, og så vidt som eg kan forstå fungerer det også som det skal. Skal ta en liten test no når eg skal heim nokre dagar, og ta ein film med det, og sjå korleis resultata blir. Så blir det muligens til at eg leverer det inn for en liten service, for å få rensa det litt og sånn.

Kamera: Nikon FM2n med Nikkor 50mm f1.8 Ai

Lenke til kommentar
Då har eg sikra meg eit kamera, som ser veldig greit ut, og så vidt som eg kan forstå fungerer det også som det skal. Skal ta en liten test no når eg skal heim nokre dagar, og ta ein film med det, og sjå korleis resultata blir. Så blir det muligens til at eg leverer det inn for en liten service, for å få rensa det litt og sånn.

Dette er kvalitet, kameraet har jo også en av de raskeste lukkerne noengang plasert i et mekanisk kamera kamera. Har selv forløperen, til forløperen til dette kameraet et mekanisk Nikkormat, og det funger fortsatt smooth selv om det begyner å nerme seg 40 år har det perfekt mekanisk presisjon i spennmekanisme osv, kjenner ikke antydning til slark. Det er noe annet enn hva man kan si om feks mine Zenit kameraer :(

Lenke til kommentar

Gratulerer, min FM2 fyller nå 25 år, og har vært gjennom det utroligste, svikter aldri...

Og optikken går fint med min D70s, men da uten lysmåling (lite problem, egentlig)

Et kjempekamera!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jo takk for det.

Til no har erfaringane vore bra. Det meste ser ut til å fungere heilt topp på det. Men har ikkje levert inn første filmen enda, så det blir spennande å sjå korleis resultatet av det blir. Og mtp den første filmen, er det nokon plass i Bergen ein bør levere inn film? Er det best å gå til foto-labben eller like greit å gå innom f.eks JapanPhoto?

Hadde vore veldig greit å vite dersom nokon har peil.

Lenke til kommentar

Mine innlegg om analog teknologi begynner å ligne på tekstreklame. Derfor nevner jeg bare en fotobutikk i Lille Øvregate, uten å nevne navn denne gang. Han leverer til lab'en i Stølegaten, men jeg tror han leverer varene til lavere pris enn direkte handel. Flotte bilder i gjerne større format enn den vanlige 10x15. Når det gjelder s/h kommer du nesten ikke unna. Det finnes dog billigere alternativer for farge, men ikke s/h.

Lenke til kommentar

Hehe.

Reklame er jo nesten fortjent for akkurat den butikken også, det er jo spesielt berre å gå innom der. Mykje flott utstyr og lett å få tatt en prat om fotoutstyr av eldre årgang.

Så då blir det nok en tur dit mandag, når den første filmen med nytt kamera er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...