Gå til innhold

Trådløse MCE tastaturet fra Biltema

Anbefalte innlegg

Fikk handla meg et slikt i dag, faktisk, sitter og skriver med det nå.

Må si, det var nesten verd de 398 kronene! Det føles ikke helt jalla ut, og til nå så har det vært toppers.

Har et par ting å utsette dog:

- Spacetasten kan være litt vrien, har fått et par ganger hvor den ikke reagerte, men det er mulig jeg trykket litt skjevt på?

- backspacetasten er liiiten (Jeg skriver mye feil)

- Entertasten var også ganske liten, men det er ikke helt krise

- Ingen (midtknapp) for de som bruker Firefox, men det er vel bare en vanesak

Bra ting:

- Prisen! 398kr for en kopi av MS sitt tastatur (Det er designmessig veldig likt)

- Ikke infrarødt, men rf, med OK rekkevidde! (Sitter i sofaen, nå, har ingen problemer)

- Tastene er gode å skrive med

- Optisk ball (Tror jeg? Det kan virke sånn).

Noen flere som har kjøpt og testet samme tastatur? Er det noe jeg bør se etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er jo plastikk. ;)

Men det henger godt samen, og til sammenlikning med OEM tastaturene som kommer med andre mediasentere, utrolig mye bedre.

Kula henger godt fast, ikke no løst deksel som lett kan mistes osv.

En stilig feature er det røde lyset rundt kula når det er i bruk. (Gjør det lett å finne i mørket, når titter på filmer i sofaen).

Jeg er veldig usikker på om rekkevidden er bra, satt ca 1,5meter og det _virker_ som det fungerer greit. Men nå er jo batteriene gode.. Vel, får se etterhvert om det bøgger mye.

Men jeg er nøgd så langt :)

Tror kanskje jeg skal lage en brukertest og legge ut med bilder og liknende :)

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar

Henger meg på her.. Trenger også et bedre MCE tastatur enn MS-møkka som er tilgjengelig nå..

Kan du sjekke rekkevidden på kort varsel? Gå en viss antall meter unna og skriv et helt ord. De om ordet er kommet med i sin helhet. Ofte bruker en eller to bokstaver å falle ut når rekkevidden er overskredet.

Lenke til kommentar
Er MC tastaturet til MS elendig? jeg tenkte å kjøpe meg det, er det noe annet jeg bør gå for istedet? er generelt sett skeptisk til biltema da men...

9639964[/snapback]

Tja, det er et ålreit tastatur, men IR som overføringsmedium for tastaturer er elendig. De har også fått en del tyn for musløsningen, som ligner knoppen man har midt i laptoptastaturer. For min del så har jeg ikke originalmottakeren til M$ og da er det rapportert litt problemer med tastaturet. Fjernkontrollen fungerer dog bra.

frakk2000; Kjør en skikkelig brukertest med bilde og rekkeviddemålinger og slikt, Det er ikke så mye slikt utstyr på markedet - i alle fall ikke til den prisen. Dermed er dette ganske greit å teste :)

Lenke til kommentar
.. og sist men ikke minst.. vær så snill å si at det ikke er en svær.. biltema_ny.jpg logo en sentral plass på tastaturet!! Biltema bruker å sette jallajallanavnet sitt på alt dem selger. Si at det ikke gjelder dette?

9643035[/snapback]

Hehehe, er det noen som har Close-up bilder av Biltema-fjøla da??!

Lenke til kommentar

Da har jeg fått knipset noen bilder, samt testet litt rekkevidde.

Merker en kraftig reduksjon i signalet på rundt 7-8 meter. Før dette så virker det ganske greit.

Som sagt, så skipper det fortsatt litt på space av og til, men det er sikkert fordi jeg er vant med MS natural tastatur.

Alt dette er skrevet på tastaturet, så det fungerer jo flott til litt enkle skriveoppgaver.

Kula er i metall forresten, så sleipe chipsfingre vil nok slite litt.

tematast1.jpg

Over: Venstre side av tastaturet har litt taster for musikk / filmnavigering.

tematast2.jpg

Over: Tastaturet bruker 2xAAA batterier. Biltema logoen pryder baksiden. Dog, på en klisterlapp, så alle purister kan enkelt nappe den av.

tematast3.jpg

Over: Senderen, den er i plastikk, også USB enden, så den kan være litt underlig å stappe inn. Men den virker forholdsvis solid.

tematast4.jpg

tematast5.jpg

Over: Fiffig detalj, lyset fra optikken i musballen lyser opp. Det gjør det lett å finne tastaturet i mørket. Legg også merke til MCE tasten. UTEN MS logoen vel og merke. Knappen under musballen skrur av og på tastaturet. Har fortsatt ikke klart å bomme og skru det av.

tematast6.jpg

tematast7.jpg

Over: Tastaturlayout.

Lenke til kommentar

Slik er MCE Tastaturet for 299,- på elkjøp:

-Musløsningen er så ubrukelig at det er en skam. I tillegg til å styre, må du samtidig trykke spaken ned. Og rette tastaturet direkte mot mottakeren. Alt samtidig selvfølgelig.

-Lyd-ned knappen fungerer ikke. Selv ikke etter at det er gått ett helt år siden sist jeg reklamerte på MCE-tastaturet (og leverte tilbake det 3 tastaturet jeg prøvde) har det blitt fikset. MCE tastaturet er fremdeles mangelfullt.

For å si det rett ut; Søppel, ubrukelig, elendig. Fins det andre løsninger; Gå for dem. Dette tastaturet er en skam for Microsoft, og prisnedsettelsen skyldes mest sannsynlig denne mangelen.

Endret av Patience
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som andre har påpekt, så er ikke mediatastaturet fra Ms noe bra. Selv har jeg gått til innkjøp av et mediatastatur fra Biltema etter anbefalinger i tråden her, og jeg er veldig fornøyd!

Den optiske ballen fungerer langt bedre enn touchpad og joystick, tastene og musen reagerer med en gang, og man får faktisk følelsen av at man sitter på tastatur og mus med ledning, siden det aldri er noe delay (hos meg i alle fall)

Det som er negativt er at batteriene som følger med er ikke brukbar. Mitt tastatur ville iokke engang holde seg på med de. Heldigvis visste ikke jeg at det medfølgte batterier, så jeg hadde jo noen andre, nye, og da fungerte det fint. Tastene ligger jo tett, som på bærbare PC-er, og for meg er dette uvant, men det blir nok bedre.

Jeg ville heller hatt meg et deNovo Edge, men hvis man tar prisen i betraktning, så er dette et langt bedre kjøp! Spesiellt den optiske musekulen skal de ha store pluss for.

Jeg kommer tilbake med batterikapasitet. Jeg har ikke tro på at det varer så veldig lenge. Det er bare to stk. AAA batterier, og per i dag er det Biltemabatterier som brukes, og de er jo ikke av den beste typen. Det beste er nok å gå til innkjøp av oppladbare batterier.

Jeg savner mulighet til å koble til egen strømkilde som kan lade det, men så vidt jeg vet, så er dette bare noe man får på dyrere tastaturer som deNovo Edge (dockingstasjon på det da), men hva kan man forvente fra Biltema? :p

Alt i alt er jeg storforøyd, og kunne likt se en test av dette på hardware for å se hva de mener om det.:thumbup:

PS: Jeg har forresten skrevet mye i dag på det, en del på diskusjon.no, en del msn og litt i word. Jeg har enda ikke opplevd at det misser en eneste tast eller museklikk. Jeg sitter omtrent tre meter fra mottakeren.

Lenke til kommentar

Er på mitt tredje sett med batterier, og dette tastaturet blir brukt ganske mye, (hver dag). Jeg er veldig fornøyd, iogmed at det er både optisk mus og tastaturet som blir drevet på disse batteriene :)

Jeg er storfornøyd!

(Tips! Ikke blås ned på kula, da kommer det dugg på linsa, det var noe drit å få bort, lol).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er mitt eksemplar i hus også. Skrivefølelsen er litt billig, og ikke som på dyrere bærbare PC-er. Det er altså litt svikt mot midten av tastaturet, selv om tastene i seg selv er responsive og ganske gode å trykke på. M$-tastaturet var litt bedre her, men ikke mye.

Tastaturet har akkurat de tastene det skal ha for å bruke MCE, men jeg savner horisontale piltaster/scroll litt på venstre side. Det er jo ikke noe problem å bruke de vanlige piltastene, så dette er ikke noe enormt problem. Jeg kommer uansett til å bruke fjernkontrollen mest i MCE-grensesnittet.

Foreløbig er jeg ikke helt fortrolig med musa. Den henger ikke med ved raskere bevegelser - spesielt horisontalt. Presisjonen er god ved lav hastighet, men den får ikke med seg raske bevegelser. Dette kommer mest sannsynlig av at kula er litt liten, så farten blir veldig stor på den når man skal bevege pekeren langt.

Byggekvaliteten var over forventet, og nesten bedre enn M$-tastaturet. Personlig synes jeg det ligger bedre i hendene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...