mattis87 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg har akkurat hatt bilen på verksted fordi den har plutselig begynt å stoppe innimellom. Bilen har gjort dette i lav fart, mest i 2. eller 3. gir. På verkstedet sier de at de har tatt ut tomgangsmotoren og vasket den.. Jeg synest ikke det høres helt logisk ut og spørte litt rundt med noen jeg kjenner som vet litt om slikt. de skjønte ikke logikken i det og hadde egentlig ikke hørt om noe som heter tomgangsmotor. Kan noen forklare meg hva det er og om det har noen som helst sammenheng med at bilen stopper mens den er i gir? Om det har noen betydning har jeg en peugot 306, 1997 modell. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) tomgangsmotor eller tomgangsregulator regulerer som navnet sier tomgangen. En god rengjøring av denne kan gjøre underverker på biler med ujevn tomgang. Når du sier at bilen stopper, så regner jeg med at det er på tomgang den stopper? I så fall er ikke dette så ulogisk Endret 4. oktober 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
mattis87 Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 takk for svar. nei, den stopper i lavt gir. 1-3 stort sett. den har aldri stoppet på tomgang.. Så du sier altså at det er ulogisk at jeg skal betale 500 kroner for at de skal vaske en tomgangsmotor når den stopper i gir? det var egentlig det jeg ville ha en bekreftelse på.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Motoren dør mens bilen står i gir og beveger seg forover? Lenke til kommentar
mattis87 Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 ja, motoren stopper mens jeg kjører. det har ikke skjedd mange ganger. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 takk for svar. nei, den stopper i lavt gir. 1-3 stort sett. den har aldri stoppet på tomgang.. Så du sier altså at det er ulogisk at jeg skal betale 500 kroner for at de skal vaske en tomgangsmotor når den stopper i gir? det var egentlig det jeg ville ha en bekreftelse på.. 9636658[/snapback] Hmm, det kan jeg ikke svare deg skikkelig på. Jeg har bare erfaring med rengjøring av min egen tomgangsregulator og da var problemet ugjevn tomgang. Stopper den bare plutselig mens du f.eks. kjører i 3. gir i litt hastighet? 500 kr for å rengjøre denne er nok det du må betale for å få det gjort på et verksted, har de allerede gjort arbeidet? Lenke til kommentar
mattis87 Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 har stoppet noen ganger mellom 1 og 3 ja. Ja arbeidet er gjort, forsåvidt uten de sa hva de hadde tenkt å gjøre men.. 500 kroner er vel en grei pris å betale, det skal jeg ikke si noe på, men det jeg lurer på er om det egentlig var nødvendig å ta ut og vaske tomgangsmotoren når det ikke var noe i vegen med bilen når den gikk på tomgang. Jeg sa tydelig at bilen var i bevegelse og i gir når det skjedde. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Er problemet løst, så var det vel tomgangsregulatoren, da. 500 kr er i så fall ikke så mye å klage på. Hvis problemet ikke er løst, kan det være så enkelt som dårlig kontakt på batteriet, slik at den elektroniske motorstyringen nullstilles hele tida. Da kan det skje at motoren stopper i sakte fart forover, når motoren er varm. Prøv å rense batteripolene hvis du fortsatt har problemet. Lenke til kommentar
mads89 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 jeg har samme problemet med min golf 3! det var en som sa til meg i går at det kunne være jeg måtte ta å vaske tomgangsmotoren. min stopper oftest i kryss når jeg skal gire ned. på tomgang når bilen min er varm så detter den så langt ned på turtallet at den nesten dauer. når jeg spider og slepper gassen. er vel det den gjør når jeg skal inn i kryss. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg leverte inn min 98 A3 1.6 med samme symptomer. Gutta på verkstedet helte injection cleaner på tanken. Problem solved. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg hadde samme på min 99 Astra. Motorstyringen varslet feil når det skjedde, med "tomgangskontroll trekker for mye eller for lite strøm". Tok den ut, demonterte, renset og smurte opp. Helt bortkastet, samme feil fortsatt. Kjøpte ny, kostet 12-1300, alt i orden nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 jeg har samme problemet med min golf 3! det var en som sa til meg i går at det kunne være jeg måtte ta å vaske tomgangsmotoren. min stopper oftest i kryss når jeg skal gire ned. på tomgang når bilen min er varm så detter den så langt ned på turtallet at den nesten dauer. når jeg spider og slepper gassen. er vel det den gjør når jeg skal inn i kryss. På Golf III er det ikke ukjent at denne ryker, og den er integrert i gasspjeldhuset. Byttet nylig gasspjeldhuset på en 1997 1.6, den kostet ca 5000. Kan også være slangesettet som er montert ved innsuget til gasspjeldhuset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå