sdf123 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Skal det være ryggelys på alle biler? Har en opel kadett 90mod som det ikke kommer noe hvit-lys på når jeg setter den i revers. På høyre side bak(når man ser bakfra) er det et hvit glass, er det ryggelyset? Endret 5. oktober 2007 av everlong Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) hvis bilen er godkjent med ryggelys skal de virke. hvis ikke vil dette regnes som mangel og bilen vil få en feil ved f.eks eu- kontroll. Grunnen til at ryggelyset ikke lyser er vel at pæra har gått eller at bryteren som sitter ved girspaken er gåen. mest sannsynlig har pæra gått.. sånn på gøy: Bestemmelser for godkjenning av ryggelys: RYGGELYS 9. Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys. 9.1 Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende. 9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum. 9.3 Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. 9.4 Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover. 9.5 Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv 77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran. Endret 4. oktober 2007 av Dewil Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Heldigvis så pleier ikke biltilsynet å lage krøll for alle de med kassevogner som monterer ekstra ryggelys bak på toppen. For det bryter jo med kravet til maks-høyde på 120 cm over bakken. Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Det kan gå under bestemmelsen om "arbeidslys" Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Det kan gå under bestemmelsen om "arbeidslys" 9638006[/snapback] Vet det, men da blir det ekstraarbeid, med montering av egen bryter med lys som viser at lyktene er tent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) -90 Kadett-E (1985-91) skal ha ryggelys på høyre side bak. På venstre side, samme plass, er det tåkebaklys. Dersom dette ikke funker, sjekk pære, pæreholder, ryggelysbryter, jording, kabling. Endret 5. oktober 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Ok. Skal ta den med bort på bensinstasjonen etterpå og ta en titt. Bilen skal egentlig på eu godkjenning i desember, men er det noe i veien for at jeg kan ta den nå? tenkte å selge bilen og da kan det jo være kjekt om den er eu godkjent. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Den kan eu-godkjennes i desember og de fire forutgående mnd. Dvs at du godt kan gjøre det nå. EDIT: Det kan ikke stemme at bilen din skal til kontroll i desember, ingen biler har i utgangspunktet juli eller desember som kontrollmnd. Endret 5. oktober 2007 av dsgf Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Hmm, sist den var på eu-godkjenning var i desember 2005. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Fristen styres av siste siffer i registreringsnummeret etter følgende system: 1 - januar 2 - februar 3 - mars 4 - april 5 - mai 6 - juni 7 - november 8 - august 9 - september 0 - oktober Merk at det ikke er noen kontroller i juli og desember. Hvis jeg skal gjette har du regnr som slutter på 7, og så har kontrollen blitt utført litt for seint, eller 1 eller 2, og så har man vært tidlig ute med kontrollen. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Det slutter på 2, har jeg ikke noe mulighet å ta kontrollen nå da? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Tror ikke det, men mener NAF har en tilstandsrapportsjekk som du kan ta. De går over bilen å ser etter ting å tang så får du en rapport som du kan bruke ved evt. salg. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Hvis det slutter på 2 skal det være mulig å ta kontrollen nå. Har du fått brev i posten med innkalling til kontroll? Som sagt skal det være mulig å ta kontrollen i den aktuelle måneden (februar) + de fire forutgående mnd. Da er du akkurat innenfor grensa nå. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Nei, har ikke fått noe innkallelse. Men tenkte det var lettere å selge en bil som nettopp har vært på eu godkjenning, forutsett at den går gjennom da(noe jeg tror den skal). Og istedet for å ta den inn på sånn NAF test å bruke 1000kr på det, eller hva det koster, så er det vel smartere å få den eu godkjent. Var inn på vegvesen.no og sjekket med bilnummeret og fikk dette: Hvor står det at man kan teste den før 4 mndr før den aktuelle mndn? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) På http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal Bilen kan framstilles for kontroll allerede 4 måneder før kontrollmåneden, slik at kontrollfristen utgjør 5 måneder. Dvs du kan ta PPK i okt, nov, des, jan og feb. Endret 5. oktober 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Flott, da tar jeg meg en tur på bensinstasjonen. ER det sånn at ryggelyset skal komme på når jeg setter den i revers, selv om jeg holder inne klutchen? Eller er det bare på når jeg fysisk rygger? Og, hvor mange mm må sporene på sommerdekkene mine være? Bare så jeg ikke driter meg ut på en sånn filleting=) Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Fristen styres av siste siffer i registreringsnummeret etter følgende system: 1 - januar 2 - februar 3 - mars 4 - april 5 - mai 6 - juni 7 - november 8 - august 9 - september 0 - oktober Merk at det ikke er noen kontroller i juli og desember. Hvis jeg skal gjette har du regnr som slutter på 7, og så har kontrollen blitt utført litt for seint, eller 1 eller 2, og så har man vært tidlig ute med kontrollen. 9639840[/snapback] Jeg har en bil med regnummer som slutter på 7. Innkallelsen fra Statens Vegvesen lød på "innen utgangen av september" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Ryggelyset kommer på når du setter den i revers. Tenningen må være på. Clutchens posisjon spiller ingen rolle (men mindre du setter den i revers med clutchen ute og motoren igang). Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Ok. Nå har jeg vært å sjekket pæra, den funket så problemet ligger ikke der(prøvde pære på blinklyset og den funket da). Sjekket så sikringene, ifølge boka skulle den være på samme kurs som sigarett tenneren, den funket så da er vel sikringen i orden. Da er det vel bare denne bryteren igjen da? Hvordan får jeg tak i den? Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Jeg har en bil med regnummer som slutter på 7.Innkallelsen fra Statens Vegvesen lød på "innen utgangen av september" 9640321[/snapback] Jeg har bil med regnummer som slutter på 7. Innkallelsen fra Statens Vegvesen lød på "innen utgangen av november" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå