fjeddiu Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Nyromantikken 1890 - Knuthamsun skriver artikkel: "Fra det ubevisdste Sjæleliv" = Eksempler på hvordan den nye litteraturen i 1890-årene skal skildre menneskets sjeleliv/psykologi 1891 - Hamsun på foredragsturne fra Bergen til Kristiania. Blandt de som hørte på: Henrik Ibsen. Hamsun synest den realistiske diktningen var matnyttig og uintressant. SÅ angriper han "de fire store": Bjørnson, Ibsen, Kielland og Lie. de skildrer typer, ikke levendre mennesker, hevder han. I sitt 2nd fåredrag sier Hamsun at diktreren skal være psykolog: Som moderne psykolok skal jeg belyse og forhøre en sjel. Jeg skal belyse den på kryss og tvers, fra alle synspungter, i hvert hemmelige hull: jeg skal spidde de vageste rørelser på min nål og holde den opp til min lupe. Hamsun forand sin tid. Med han oppstår en ny epoke i norsk letteraturhistorie, der forfatterne begynner å granske menneskets sjel og vidunderlige nervevirksomheter. Oppstår IMPRESJONISMEN i malerkunst og musikk i Europa. Paris 1874 henger et maleri av den franske maleren CLaude Monet: IMPRESSION; SOLEIL LEVANT: norsk: Inntrykk: en soloppgang. I IMPRESJONISMEN brukte de en ny teknikk med brede og utydelige penselstrøk og farger som flyter over i hverandre. Mange synes maleriene er uferdige og skisseaktige. IMPRESJONISMEN blir nermest brukt som et skjeldsord, og kritikerne snakker nedlatende om disse impresjonistene. Idag er IMPRESJONISMENiske malerier verdsatt til svimlende millionbeløp og monet er populær som aldri før. Debussy: en IMPRESJONISMENisk komponist: Franskmannen Vlaude Debussy beggynner i 1890-årene å lage IMPRESJONISMENisk musikk, blandt annet inspirert av Monet og de andre IMPRESJONISMENitiske malerne. hatet bethoven og tradisjonell musikk. inspirert av sigøynermusikk - ekspreminterer med nye klanger. Gjennom musikken vil han skape en spesiel stemning: fange øyeblikkets atmosfære. oMusikken blir svevendre, drømmende og stille stpøendre. Tittelen på verkene er ofte stemningsbeskrivendre, som Preludium til en fanns ettermidag, Den sunkne katedral og skyer Edvard Muncg: et norsk malergeni, norsk maler oinspirert av IMPRESJONISMEN. I ung alder opplever han at moren og søsteren dør av tuberkolose, og som 23 åring maler han bildet: Sykt barn, som skildrer den syke søsteren han. Men meleriene til Munch slår ikke godt an i Norge, og derfor reiser han til Paris for å gå på gallerier og studere malerkunst. IMPRESJONISMENene imponerer han. Begynner å male IMPRESJONISMENisk. Munch matle store og enkle motiver med grove penselstrøk og sterje farger. Ofte uttrykker bildene sår ensomhet og smerte. Mennesket står alene med sin verdensangst. Knut Hamsun: 1859-1952 Knut Hamsuns liv var rikt på hendelser. Han var elsket og hatet. Ingen kunne skildre naturen og kjærligeheten som han.Forfulgt av rettapparatet i Norge og anklaget for landsforæderi. Født i Lom 1859, Faren skredder, familien levde fatig, tre år gammel, flyttet sammen med familien til Hamarøy på gården Hamsund. Ni år gammel satt bort til en humørsyk og religionsfreaky onkel. Mistrivdes sterkt. 6år senere drog han fra onkelen sin og ut i verden. Prøvde seg i mange yrker: Krambusvein, skreppekar, skomakerlærling lendsmannsbetjent og skolelærer. Mest av alt ville han skrive. Han drog til Kristiania, men få var interessert i å betale for det han skrev, og fattigsommen og sulten. Etter kristiania reste han til USA, der han arbeidet som sporvognskonduktør i Chiago og bonde i Red River Valley. To år senere drog han til Norge -> København oig debuterte i 1890 med SULT, som ble hans gjennombrudd som forfatter. Skrev Victoria, sult *PAPPA FORKLARER RESTEN* Hans E. Kinck (1865-1926): Forfatter, opptatt av meneskets uforklarlige sjeleliv, Ville bruke psykologi i diktningen sin. Mente at det menesket opplever i barndommen preger resten av livet."6år hadde jeg i grunnen opplevd alt, det jeg opplevde senre er fortsettelser, utdypninger, gjentagelser". Født i Finnmark, vokste opp i setesdal og hardanger. Det var barendomnårene i Setesdal han tenkte på når han som eldre så tilbake op sin barndom. 6år senere flyttet familien til den vestlandske fjordbygda Strandebarm i Hardangger. Naturen var annerledes, og menneskene virket fremmede. Bygda Strandbarm var preget av den nye tida. Kinck hadde en unik innsikt i norsk folkelynne (?). Som sønn av en distrikts-lege opplevde han forskjellen mellom embetsklassen og bondeklassen. De fleste lekekameratene hans kom fra bondefamilier, og måtte ofte finn seg i å stå utenfor som tilskuer. Kinck skrev mange bøker, noveller, skuespill og romaner. Mange av dusse bøkene bygger op nubber fra barnsombs årene. Han hadde innestangete krester, mens Humsun var populær som prosalyrikeren og romanforfattenen, lykkes Kinck best når han skriver noveller og essay. Begge er opptatt av å skildre de skjulte krefter i menneskets sjeleliv. Replikkene er alltid skrevet på dialekt. Skrev om personer som bodde øde og usosialt, fattig, så har en overdreven trang til å oppleve lykke som plutselig blir om til katastrofe og ødelegelse. 1895 Flaggermis-vinger. Den nye kapelLANen. Siggi Obstfelder (1866-1900) Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Oppdateringer kommer Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg skriver dette som øving til prøven i morgen Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Så ønsk meg lykke til Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Kjedeligt ja... Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Veldi kjedeligt.. Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Men jeg må stå på! /Cheers Fredrik! Dont give up!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg