Gå til innhold

Hvordan få både vista og xp?

Zungam

Anbefalte innlegg

Jeh har compal hel80i med windows vista...

er ikke fornøyd med dette operativsystemet til denne PC-en...driverne blir sjelden oppdatert og vista har tydelig samarbeids problemer med denne PC-en..

hva må jeg gjøre nå for å installlere windows xp på en annen partisjon...jeg har faktiskt 2 disksjasjoner.....hva er beste fremgangsmåte når vista allerede er installert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ønsker er altså to operativsystem...både vista og xp..ett på hver partisjon..

jeg har nå 2 partisjoner...en på 40 gb som vista er lagret på og 1 på 60 gb som det bare er lagret 1 spill på...om den siste partisjonen inneholder drivere\bakcup så må de filene være skjulte for jeg ser ingen mapper der....

jeg fikk med drivere for både xp og for xp da jeg kjøpte PC-en...men jeg lurer egentlig på hvordan dette kan fungere...for vista trenger helt andre drivere til hardwaren på PC-en enn xp...hvordan skiller PC-en disse når oppstarten begynner?er deet noen som fraråder meg til dette?

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha både xp og vista anbefaler jeg at du installerer xp først.

Underveis i installasjonen på xp, når du booter den fra cd og skal velge hvilken harddisk/partisjon du skal velge den på, så sletter du bare alle partisjonene (For å unngå problematiske feil videre). Når alle partisjonene er blitt slettet så skal du kunne se om d er en harddisk eller 2. Hvis det bare er en harddisk, så må du dele opp harddisken til den størrelsen. Etter det jeg hører ifra deg så er det 100 gb? Og da velger du antall GB som skal være på den ene partisjonen og det samme med den andre. F.eks 50 gb = 50000 mb, som du skriver inn på den størrelsen du ønsker at den skal være på. Og 50000 mb på den andre partisjonen. Eller om du heller vil ha 40 x 40 gb + 20 gb diverse aner jeg ikke, om du vil lagre noe på en 3. partisjon. Men vet ikke om det sitter inne En eller to harddisker på den maskinen du ønsker å installere xp og vista på.

Men i alle fall, installer XP først og velg den partisjonen/harddisken og den størrelsen du ønsker at xp skal bruke og eventuellt partisjonere harddisken på den måten du ønsker å ha det på (om det bare er en HDD). Også installerer du Vista etterpå, på den partisjonen/harddisken som du ønsker å installere vista på.

Spørsmål? Ble dette for vanskelig eller?

Hehe xD

Jeg er ikke så god til å beskrive ting, men jeg prøver i alle fall :)

Du får si hvordam du vil ha den på?

EDIT: Og når det gjelder oppstarten på både vista og xp, så er XP mye raskere enn Vista ;)

Endret av pablo91
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...