Gå til innhold

forsterker i 6 ohm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skal drive et høyttaler sett proson stratego 215 RR

Tekniske spesifikasjoner:

Prinsipp: 3-veis bassrefleks.

Bass: 2*15 tommer

Mellomtone; 6 1/2 tommer

Diskant; 1 tommes superaudio dome montert i horn, ferrofluidkjølt

Impedanse: 6 ohm

Effekt: 500W

Følsomhet: 96dB SPL

Frekvensområde: 25Hz - 30KHz

Størrelse: 1190 * 450 * 400mm

Vekt: 44 kg per stk

Trenger da en forsterker på 6 ohm som klare å drive disse maximalt=)

helst ikke svindyr forsterker, under 10.000

Lenke til kommentar
Har de fikset problemet med strømforsyningen på 272 og 372 forsterkerene da?

Utenom det så er det flotte forsterkere.

9636144[/snapback]

Ja, og hvis ikke kan du sende den inn så fikser de den.

Og en forsterker er ikke på noe som helst "ohm". Den må bare være dimensjonert for klare minimum 6 ohm. De aller fleste kraftige forsterkere i dag klarer fint 4 ohm.

Kraft koster! To slike og en forforsterker (eller vanlig forsterker med pre-out) så burde du ha nok.

Evt. denne og en forforsterker. Usikker på kvaliteten på Zachry da men... :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Så me NAD C372'en så klare eg å drive di 15 tommerne??

9636224[/snapback]

Absolutt! Men om du driver de fullt ut er jeg ikke sikker på.

Edit: Du kan faktisk kjøpe en C372 og en C272 og kople de sammen. Da får du dobble effekten.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
OK, men blir nok bra trøkk me 372'en??

Budsjette mitt er ikke så stort så da kan man jo kjøpe 272'a seinere... =)

9636391[/snapback]

Du vil garantert få bra trøkk med 372-en. :) Med mindre du skal ha fest i Nidaros-domen eller noe. Og det er selvsagt fullt mulig å oppgradere med 272 senere.

Lenke til kommentar

Ligg unna NAD'en er mitt råd! Den er langt ifra kraftig nok til å drive såpass store høyttalere! Har hatt C272, 216 og 218. Selv sistnevnte som er over dobbelt så kraftig som 372 er ikke kraftig nok til å drive disse godt nok.

Tro meg du går på en smell. Diskantene på disse høyttalerene ryker temmelig fort om man mater på med for liten forsterker. Ta en titt på avforum og du ser fort hva jeg snakker om.

Er du på et budsjett ta en titt på f.eks http://www.tto-pro.no/catalog/product_info...949e2565d15b5a2

Den er så uhorvelig mye kraftigere enn NAD'en og vil dra høyttalerene fullt ut uten problemer. Kjøp deg en billig forforsterker på finn.no til å styre den. F.eks en Nad 114 eller lignende. De får fint til rundt 1000,- Da ligger du på samme pris som en C372 men har tilgjengjeld 2x 1270watt istedet for stusselige 150watt som nad'en leverer.

Du bør seriøst vurdere dette! Om du alt har kjøpt nad'en så har vel HK angrerett en periode etter kjøp mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Bare for å ta et raskt eksempel... Nad yter omtrentlig 200watt i 6ohm og med en følsomhet på 96db ved 1watt, 1meter har du da en teoretisk max DB på ca 118. Med Alto'en oppnår du ca 125db og det er ganske så betydelig! Vær oppmerksom på at ved vær 3. db så DOBLES lydnivået. Dvs at med Alto forsterkeren vil høyttalerene kunne spille over 2 ganger så høyt og med tilsvarende trykk enn med nad'en. Og ikke bare det du vil få mye bedre kontroll over elementene noe nad'en ikke har i det heletatt. Og sist men ikke minst du slipper å sprenge høyttalerene når du drar på volumet

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...