Gå til innhold

Visum i Oslo, hvor mye tid ?

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg trenger 3 stk visum, Russland, Kina og Mongolia. Problemet mitt er at jeg bor i Bergen og da må bort til Oslo for å få levert inn søknadene. Nå var jeg innom hjemmesidene, og så såvidt at den kinesiske ambassaden er åpen for visum søkn. fra 9.30-11.30. Hvordan er praksisen med åpningstidene på slikt, og vil det i det hele tatt være mulig for meg å komme innom alle ambassadene på en dag, eller må jeg på beregne flere dager i Oslo ? Såvidt jeg har skjønt må man eller sende pass etc med courier firma, men det kan fort bli veldig dyrt når det skal innom 3 ambassader ser jeg for meg. Og noen som har noen ideer om det er mye kø på disse tider av året (har jo hørt røverhistorier fra folk som har ventet i timevis i kø lenge for åpningstid..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg vet hvilke visum og slikt jeg trenger. Søknader og alt er allerede ferdig utfylt. Men om det er noen som vet om det er praktisk mulig å får levert alle disse søknadene på en dag eller om det er lange køer på disse tider av året ?

Lenke til kommentar

Tar trikken forbi den russiske ambassade hver morgen til der jeg jobber nå, og står nesten alltid noen og venter der når klokken er ca 0745. Usikker på hvordan åpningstidene er, men har hørt at det er lurt å komme tidlig. De stenger visstnok uansett om de har fått unna køen utenfor eller ikke.

Og som du sier er det firmaer som gjør dette for deg også, og havner du bak en slik i køen kan de hende du sliter siden de har en god del pass de skal fikse visum for.

Tror også at åpnnigstidene på den russiske er relativt lik den du har sett på den kinesiske.

Mulig jeg er litt på tur, så ikke ta alt jeg sier for fakta. Jeg ville nok kanskje beregnet mere enn én dag i hvertfall. Trist å få ødelagt reisen med at du hadde beregnet for lite tid til å få ordnet med visum på forhånd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Neida, ingen fare. Visumene skal jeg få ordnet om jeg så må sove en uke utenfor ambassadene. Men bare sånn at jeg har en liten anelse. Da satser jeg ihvertfall på to dager og håper det strekker til..

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere søkt visum til Russland flere ganger og har ingen av de gangene vært på ambassaden i Oslo.

All kontakt med ambassaden foregikk pr. brev og over telefon.

Betalingen foregikk på giro hvor kvitteringen blei fakset ambassaden.

Sist jeg gjorde dette var i 2002 så vet ikke om det er gjort endringer etter det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Jeg har tidligere søkt visum til Russland flere ganger og har ingen av de gangene vært på ambassaden i Oslo.

All kontakt med ambassaden foregikk pr. brev og over telefon.

Betalingen foregikk på giro hvor kvitteringen blei fakset ambassaden.

Sist jeg gjorde dette var i 2002 så vet ikke om det er gjort endringer etter det.

9640325[/snapback]

Såvidt jeg vet er ikke en kopi av passet gyldig, og jeg må derfor sende originalen (korriger meg hvis jeg tar feil her) så hvis det da tar ca 10 dager å få ordnet passet hos den enkelte ambassade, så vil jeg ikke ha god nok tid for å få ordnet alle tre visumene, derfor tenker jeg å dra bort selv (siden resten av gjengen også antakeligvis vil ha passet mitt :))

Lenke til kommentar

Ja de skal ha originalpasset og det hele tar tid så det å være tidlig ute er absolutt viktig.

Ved den russiske ambassaden kan du mot et vist kronebeløp få visumsøknaden behandlet på dagen.

Det forutsetter riktignok at du møter opp personlig.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Ja de skal ha originalpasset og det hele tar tid så det å være tidlig ute er absolutt viktig.

Ved den russiske ambassaden kan du mot et vist kronebeløp få visumsøknaden behandlet på dagen.

Det forutsetter riktignok at du møter opp personlig.

9641353[/snapback]

Skal ikke reise før 29. okt, men jeg tenker at det er greitt å ha litt tid å gå på også hvis det skulle bli noen komplikasjoner. Vet jo aldri..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...