lokeland Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg har lenge hørt om anime, men føler det er på tide at jeg setter meg litt inn i denne type tegneserie. Derfor skulle jeg gjerne likt å få vite litt om anime (annet enn wikipedia og google), hvilke serier jeg burde sjekke ut og hvordan anime egentlig uttales. Har hørt mange forskjellige uttalelser, både engelske og norske, og jeg ønsker å vite om det er en spesiell måte å uttale det på. Det eneste jeg har vært borte i når det kommer til anime er noe jeg så på NRK en gang. Har selvfølgelig hørt om Dragonball også, som jeg mener er anime(?). Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Herregud, det er mye du har å se frem til Vi kan begynne med uttalen. Anmerikanere sier "ænimei" Dette er strengt tatt ikke riktig. Japanere uttaler en ren a, først og fremst, som i "and, eller "flaggstang". Dessuten må du huske at de grupperer opp lydene på en annen måte, så riktig uttale blir "aNime", med trykk på "ni", eller "Anime", med trykk på A. Dragonball er absolutt anime, og en av de mest berømte også. Samme med pokemon, digimon, metabots etc. Men det er barneserier, strengt tatt ikke kult å se på. Uansett hva slags anime du bør se på er jo avhengig av hva slags person du er. Men de aller fleste ser elegansen i nydelig tegning, og serier varierer sterkt i tegnekvalitet. Du kan jo varme opp med noen oldschool anime heldagsfilmer før du kaster deg over seriene. Sjekk ut Princess Mononoke, eller Spirited Away for eksempel. Deretter kan du se om du liker ungdomssjangeren, med slåssing og slikt. Eksempler er Full Metal Alchemist, Naruto, Bleach, One Piece. Så har du de seriøse, mørke og ofte blodige seriene, som Hellsing, Berserk og Claymore Dessuten finnes det plenty "school life" serier. De er humorserier. Eksempler: Azumanga Daioh og School Rumble. Robotserier er også en enorm sjanger, tenk Transformers. Eksempler: Neon Genesis Evangelion, Gundam, Full Metal Panic. Til slutt (gidder ikke finne på flere sjangre) To serier som fokuserer mest på hovedpersonens intelligens, og hvordan han klarer å overliste folk, Death Note, og Code Geass. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Til slutt (gidder ikke finne på flere sjangre) To serier som fokuserer mest på hovedpersonens intelligens, og hvordan han klarer å overliste folk, Death Note, og Code Geass. 9638453[/snapback] Er disse bra? Er det noe magi greier inne i bildet? Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Vel, Death Note handler om en hyperintelligent fyr som er lei av verden, men sitter fast på skolebenken. Plutselig en dag faller en bok ned i skolegården hans. Han plukker den opp, og ser at det står "death note" på den. På første side står retningslinjer for boken. Den første er: "Den person hvis navn blir skrevet i denne boken, vil dø." Fyren bestemmer seg etter litt testing for å bruke boken til å bekjempe kriminalitet på sin egen måte. Magi? Tja.. En bok som tar livet av folk, og som kommer fra dødsriket?? Ikke vet jeg Code Geass handler om en fyr (intelligent han også) som får en mystisk evne av en jente transportert som et våpen av den regjerende militærmakten i japan. Denne militærmakten er av den okkuperende typen, som har tatt 1/3 av jorden, og kaller seg Brittania. Dette er i fremtiden, og inneholder slike kule stridsroboter. Hovedpersonens evne er å be noen om hva som helst, så gjør de det. Han bruker evnen opp gjennom serien i sitt forsøk på å frigjøre Japan fra Brittanias styre. Magi? Et mystisk øye som får folk til å gjøre viljen din? Neeei De er forøvrig jævlig bra, mye kald og overraskende tankespinn i begge. Endret 5. oktober 2007 av Mads-b Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Høres bra ut, mulig jeg sjekker ut Death Note etterhvert Lenke til kommentar
Instict Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 De fleste "ferske" pleier å starte med Naruto, og de fleste pleier å bli hekta. Denne serien er faktisk veldig bra i starten, men etterhvert blir den veldig tam. En av mine desidert favoritter er Hunter x Hunter. Det finnes mange forskjellige typer. Men jeg kan advare deg litt på forhånd, det finnest like mange helt ubrukelige. På samme måte det finnest dårlige "skikkelige" serier. Visst du tør å faktisk prøve å se litt forskjellige serier, så kan jeg nesten garantere at du finner mange som matcher din smak. Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Jeg sjekket ut en serie for første gang i går, Angel Heart. Noen andre som har sett på den? Syntes den virker ganske bra til nå, og nå bare venter jeg på å kunne se episode 3 Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Liker du hacking ogsånt så kan jeg anbefale deg Battle programmer;D Men som andre også har nevnt så begynner folk ofte med Naruto, men det finnes evig mange gode anime seriere;) Lenke til kommentar
IndR Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Tre serier jeg er jævlig imponert av er: - ONE PIECE, det er så bra at du kommer til å bli rent hekta på det når du ser det. Anbefales! - Naruto, veldig bra i begynnelsen, blir litt dårligere etter hvert, men i hvert fall 133 GODE episoder. - Death Note, en veldig veldig bra og gjennomtenkt serie på 36 episoder. Høres kanskje litt dumt ut med en bok som dreper(i hvert fall det jeg tenkte), men det er sykt bra. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Jeg bruker uansett ALDRI å anbefale Naruto til noen. Ikke fordi det er en dårlig serie, ikke på noen måte, men fordi jeg selv syntes det var utrolig godt å komme gjennom noen små, korte serier med en ordentlig slutt, kompakt kvalitet, som en slags smakebit på hva anime egentlig er. Dermed blir også HxH litt i overkant på hva jeg ville anbefalt en first-timer. Tankegangen bak det, er at jeg vil at førstegangsseere til Anime bør få muligheten til å se litt forskjellig, eller i det minste se en serie ferdig, før han/hun begynner på en serie vedkommende kanskje går lei av/blir for skremt av pga lengden til å se seg ferdig. Det er også derfor jeg nevnte forskjellige sjangre, siden det virker som at de fleste her på forumet prøver å dytte på alle nykommere all den shonen*-animeen de kan finne. Det skaper et ganske snevert syn på mangfoldet som er å finne, nei? Noir er forresten en utmerket intellektuell serie for dem som liker DN, selv om de to ikke har så mye til felles. *Shonen: Ungdoms-anime med sterk fokus på usaklige krefter, ofte veldig flate personkarakteristikker, og MANGE episoder, ofte som en konsekvens av kommersiell utnyttelse. Kjente serier er f.eks: Dragonball, Naruto, Bleach og One Piece. Merkelig noe er sjangeren likevel en av de mest populære, muligens fordi den har store mengder slåssing og action. Endret 7. oktober 2007 av Mads-b Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Kan anbefale Love Hina (jeg holdt på å le meg skakk når jeg så denne) anbefales på det varmeste, topp trusehumor.. Du kan sjekke ut Anime anbefalinger (se sticky) selv om jeg vet at noen av de jeg har lagt inn er noe mangelfulle (jada, jobber med saken innimellom) Full Metal Alchemist er også en serie som bruker å gå igjen som en "all time high" sammen med f.eks Ghost in the shell stand alone complex Det er MANGE anime serier og det kommer nye hele tiden... Senest i går begynte jeg å følge med på 2 nye serier. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Kan anbefale Love Hina (jeg holdt på å le meg skakk når jeg så denne) anbefales på det varmeste, topp trusehumor.. Nja skeptisk, eg veit ikkje om du har lest mangaen. Eg tolker det nesten som at du ikkje har gjort det. Hadde du lest den ville du sett kor elendig animen er, dette er makkverk for de som har lest den så det er sagt. Skal du ha trushumor deluxe må trådstarter sjekke ut Green Green, eg kan vel ikkje akkurat anbefale OVA episoden da serien vipper over til Hentai(animert porr). Men det er plenty som liker det også. Forøvrig er serien heilt hysterisk morsom til tider. School Rumble blei også nevnt over her, dette er ein av mine favoritter. Her er det mange karakterer man blir glad i, og humoren er vanvittig bra. Sjekk ut www.animnfo.com for info. om serier og slikt Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Nja skeptisk, eg veit ikkje om du har lest mangaen. Eg tolker det nesten som at du ikkje har gjort det. Hadde du lest den ville du sett kor elendig animen er, dette er makkverk for de som har lest den så det er sagt. Skal du ha trushumor deluxe må trådstarter sjekke ut Green Green, eg kan vel ikkje akkurat anbefale OVA episoden da serien vipper over til Hentai(animert porr). Men det er plenty som liker det også. Forøvrig er serien heilt hysterisk morsom til tider. School Rumble blei også nevnt over her, dette er ein av mine favoritter. Her er det mange karakterer man blir glad i, og humoren er vanvittig bra. Sjekk ut www.animnfo.com for info. om serier og slikt Jeg ser kun Anime, intereserer meg null for Manga, dessverre... Så hjelper meg ikke at de som har lest Mangaen synes at animeen er så og så mye dårligere. En ting jeg vet sikkert er at jeg har kun sett EN film som NESTEN levde opp til boken og mine forventninger og det var ringenes herre... Resten av filmene der jeg har lest bøkene har stort sett vært en gedigen nedtur, så jeg skjønner godt poenget ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå