Gå til innhold

Lage musikk i ruset tilstand - har du prøvd?

lokeland

Anbefalte innlegg

Det er vel relativt allment kjent at en god del av de store (og mindre) artistene der ute i verden har eller driver med dop i en eller annen form. Enten det er cannabis, heroin eller alkohol så er det jo dop veldig vanlig blandt mange musikere.

Så jeg lurer litt ... har noen av dere vært rusa på noe mens dere har lagd musikk? Og hva synes dere om det?

Det kan selvfølgelig være alkohol også, siden det selvfølgelig gir en rus. Og du behøver jo selvfølgelig ikke spesifisere hva slags type dop det er snakk om.

Personlig har jeg lagd en del musikk etter inntak av "the sticky green shit", og jeg føler med mye mer kreativ og produktiv. Når jeg har drukki stopper alt som regel bare opp og jeg får ikke fram en eneste tone i Reason.

Lurer også litt på hva dere generelle mening rundt dette?

Hvor vanlig er det blandt små-band og små-artister i Norge?

Om du er imot dop så vær så snill og la være å disse andre.

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får ikke til å skrive så mye bra når jeg er full, men en liten bønne skader som regel ikke kreativiteten. Skal ikke skryte på meg noen bra låter jeg har skrevet i den tilstanden, men improvisering og slikt går iallfall opp noen hakk. Man tør gjerne å slippe seg løs litt mer.

Ikke dermed sagt at man nødvendigvis blir bedre låtskriver - eller noe annet - fordi man røyker...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

prestajoner bli nedsatt i ruset tilstand, hvis jeg er for full osv, har jeg ikke sjangs til og spille gitar bra nok... men live holder det med 2 til 3 halvlitere så jeg har litt kontroll..

Lenke til kommentar

Musikkskaping er som mye annet en blanding av håndverk og skaperevne. Det er bevist at rus går ut over håndverket, men ikke bevist at det forbedrer skaperevnen. Det hjelper på inspirasjonen for en del, men jeg våger å påstå at resultatet ofte er dårligere enn det de samme artister skaper i nykter tilstand. Rus-inspirert musikk er ofte sjølopptatt og ufokusert.

Som det er sagt: 3 minutter poplåt pluss LSD = 15 minutter meningsløs gitarsolo.

Jeg vet at det beste jeg har laget er skrevet under inspirasjon, ikke av rusmidler, men av "real life events". Venner som døde, jenter som ikke ville ha meg, slikt blir det god musikk av. (Av en eller annen grunn er sorg en større inspirasjon for meg enn glede.)

Anyway: De artistene som skaper store ting i rus, ville skapt dem i alle fall. De av oss som ikke skaper noe av verdi når vi er nyktre blir ikke mer kreative om vi ruser oss, selv om vi kanskje tror det selv mens det står på...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Broren min spilte inn en CD sammen med noen venner, i fylla, for en del år siden. Vil ikke påstå resultatet ble så altfor fantastisk, men det var sikkert ikke så seriøst ment heller. Kan slenge med låta "Monotonisk kaliumsulfat" fra CD-en. Hvis du klarer å høre ferdig hele sangen blir jeg imponert :D Dette kan jo være en advarsel til de som måtte tro at ruset tilstand nødvendigvis har positiv effekt på musikkskaping. :p

Livets_Elv___Bl____11___Monotonisk_kaliumsulfat.mp3

Kjære bror, hvis du mot formodning noen gang skulle lese dette, så vil jeg på forhånd beklage om dette skulle være mot din vilje, eller om du på noe vis ble fornærmet av dette. Dere blir iallfall hakket mer kjent nå, da.

Lenke til kommentar

jeg merket at når jeg skulle spille for en venn etter kveldsbønna så hørtes gitaren min 10 ganger finere ut, og jeg ble jævlig stimulert av å spille en g om og om igjen. han digga det han og. ble jo selvfølgelig mye bra jamming etter jeg kom ut av den grooven. jeg spiller mye mer stilfult når jeg er stein! men ikke så mye bedre

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje at man får ett større inntrykk av av mestringfølelse når man er påvirka. Har spilt endel gitar i fylla, og d er somregel ikke noe problem, men føler ikke at jeg får så mye mer utav d. Kanskje litt annerledes og være stein, man mister jo ikke så mye kontrollen som man gjør når man er alko-påvirka, men alt av inntrykk blir mye sterkere.

Endret av Ejrik
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er nok ganske annerledes å spille når man er stein enn når man er full ja, ettersom man ikke i like stor grad mister koordineringen og sånt. Derfor kan man spille (i alle fall tilnærmet) like bra som når man er nykter, og man får den ekstra spillegleden og mestringsfølelsen som flere andre har snakket om. I noen tilfeller blir det derfor bedre enn ellers, i noen tilfeller blir det sikkert litt for sært og teit. Tror uansett ikke noen har vondt av å prøve å spille litt hvis de først uansett prøver ut noen av delene (nei, jeg oppfordrer ikke til å ruse seg på noen som helst måte, det beste er selvsagt å klare seg uten).

Lenke til kommentar
Musikkskaping er som mye annet en blanding av håndverk og skaperevne. Det er bevist at rus går ut over håndverket, men ikke bevist at det forbedrer skaperevnen. Det hjelper på inspirasjonen for en del, men jeg våger å påstå at resultatet ofte er dårligere enn det de samme artister skaper i nykter tilstand. Rus-inspirert musikk er ofte sjølopptatt og ufokusert.

Som det er sagt: 3 minutter poplåt pluss LSD = 15 minutter meningsløs gitarsolo.

Jeg vet at det beste jeg har laget er skrevet under inspirasjon, ikke av rusmidler, men av "real life events". Venner som døde, jenter som ikke ville ha meg, slikt blir det god musikk av. (Av en eller annen grunn er sorg en større inspirasjon for meg enn glede.)

Anyway: De artistene som skaper store ting i rus, ville skapt dem i alle fall. De av oss som ikke skaper noe av verdi når vi er nyktre blir ikke mer kreative om vi ruser oss, selv om vi kanskje tror det selv mens det står på...

words!!

det er kanskje kult å lage musikk i beruset tilstand men jeg får inspirasjonen min fra hendelser rundt meg og mine nærme. problemer og konflikter osv

Lenke til kommentar
Syd Barrett og John Lennon fikk iallfall til å lage musikk i ruset tilstand. Selv er jeg altfor ung til sånt.

Det kan du jo si, men det var også rusen som ødela Syd Barret helt. Kan ikke si det er så imponerende når noen er så rusa på syre at de bare står og stemmer om gitaren og spiller det samme grepet om igjen og om igjen.

Jeg vil dog påstå, uten at jeg sier jeg står for bruk av slike midler, at hallusinasjonsfremkallende og rent psykoaktive midler er det eneste som faktisk kan stimulere til ekstra kreativitet hos mennesker som kanskje ikke er så fryktelig kreative fra før av. Grunnen til dette er at bruk av slikt kan hente opp elementer fra underbevisstheten, eller radikalt endre virkelighetsoppfatningen, via stimuli av elektriske og kjemiske impulser, samtidig som subjektet rent fysisk beholder motorikken.

Selv holder jeg meg til naturens egen "syre"; nemlig drømmer, følelser og tanker som kommer av seg selv.

Lenke til kommentar
Om rus forbedrer skaperevnen? Det er slettes ikke sikkert - men det kan tenkes at det fjerner begrensninger hos den enkelte, hvilket kan ha både positive og negative utfall. Noen hevder at Bird og Diz hadde laget mer og bedre musikk hvis de ikke var rusa. Jeg kan ikke si meg enig i dette.

Men kan du si deg uenig? Gillespie var vel ellers ikke rusmisbruker, tvert imot brukte han ikke stoff i det hele tatt? Om jeg husker rett sluttet han samarbeidet med Charlie Parker fordi sistnevnte rotet for mye med stoff, faktisk slik at han ikke klarte å spille soloene sine.

Parker ble da også lagt inn for avvenning når han var 26, og døde når han var 34. Det synes meg nokså opplagt at han kunne ha laget mer - om ikke bedre - musikk om han hadde fått leve dobbelt så lenge...

Syd Barret er et godt eksempel på at rusen ødelegger mer enn det inspirerer, samme gjelder Brian Jones og mange andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...