Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om husleie (leiertaker med initiativ)

mrkorsnes

Anbefalte innlegg

Hei,

anta at en leieboer har gjort forbedringer i boligen som han leier

uten noen avtale om det (dvs på eget initiativ). Har han/hun da

rett til å "tilbake-føre" boligen i tilnermet samme tilstand som

da han hun flyttet inn ? La oss si at leietaker byttet

ut en gammel kjøkken-innredning da han flyttet inn (til en ny en)

og at utleier ikke protesterte på dette. La oss så anta at

leieboeren tar med seg denne nye kjøkken-innredningen og

installerer en gammel/utrangert en istedet (mot utleiers godkjennelse).

Er dette juridisk sett et tyveri ? Ville det eventuelt kunne bli

en enkel forsikringsak som forsikringsselskapet plikter å ta seg

av ovenfor denne "aktive" leieboeren ?

La oss her se burt fra mulig uenighet om kvalitet til de forskjellige innredningen.

Det er de juridiske prinsippene jeg jurer på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 10-2. Tilbakelevering

Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det.

Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre.

Utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at leieren setter husrommet tilbake til opprinnelig stand så langt det gjelder endringer som leieren hadde rett til å utføre. Utleieren kan ikke i noe tilfelle kreve husrommet satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap, men utleieren kan kreve erstattet den verdireduksjon endringene har medført, hvis det gjelder endringer leieren ikke hadde rett til å utføre.

Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap.

Har leieren plikt til å vedlikeholde husrommet eller tilbehøret, skal vedlikeholdet være forsvarlig utført, men utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at husrommet eller tilbehøret er i bedre stand enn det var ved overleveringen.

Om leierens krav på vederlag gjelder § 10-5.

Hva saken angår vil det vel være et spørsmål om det vil medføre "uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap" Uten at jeg er noen ekspert på husleierett vil jeg anta at dette medfører at leier kan føre leiligheten tilbake i en slik stand det var, dersom dette ikke fremstår som åpenbart urimelig.

Et slikt forhold vil ikke under noen omstendigheter falle inn under tyveribestemmelsen i straffeloven. De materielle villkårene er ikke oppfylt. For det tilhører gjenstanden ikke en annen, for det andre er det ikke gjort i vinnings hensikt, og for det tredje ligger besittelsen for gjenstanden hos leier.

Og til trådstarter: Når du ønsker å få svar på slike problemstillinger vil jeg anbefale at du skisserer faktum så nøyaktig som mulig, og ikke slike hypotetiske problemstillinger.

Lenke til kommentar
Hva saken angår vil det vel være et spørsmål om det vil medføre "uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap" Uten at jeg er noen ekspert på husleierett vil jeg anta at dette medfører at leier kan føre leiligheten tilbake i en slik stand det var, dersom dette ikke fremstår som åpenbart urimelig.

9634409[/snapback]

Jeg er ingen jurist, men vil anta det samme, i hvert fall hvis den samme (eller en 100% identisk) innredningen som opprinnelig var montert blir satt tilbake, og det blir gjort på en håndverksmessig god måte. :hmm:

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Var veldig diffust hva du spurte etter her.

Men ut i fra det du skriver fikk jeg et inntrykk om at det forelå en avtale om at leier kunne sette inn det utrangerte kjøkkenet.

Da vil det måtte foretas en tolking av avtalen for å komme fram til hva som er skjedd mellom partene.

Uansett så gjelder jo også annet ledd:

Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre.

Hvis det er avtalt at kjøkkenet kan være av dårligere stand, er utleier bundet av det.

Når det gjelder tyveri henviser jeg til Frekkas sitt innlegg.

Lenke til kommentar

9634409[/snapback]

Jeg er ingen jurist, men vil anta det samme, i hvert fall hvis den samme (eller en 100% identisk) innredningen som opprinnelig var montert blir satt tilbake, og det blir gjort på en håndverksmessig god måte. :hmm:

9635162[/snapback]

Anta at den opprinnelige kjøkken-innredningen er kastet og brent.

Det er ikke gjort noen som helst skriftlige avtaler angående forbedringer.

Har utleier noen stemmerett angående hvilken gammel kjøkkeninnrednig

som eventuelt settes inn ? Må han godta hva som helst ?

Kan leietaker f.eks. bare finne noe gammelt og sette inn uten noen godkjennelse fra utleier ?

Må leietaker ha noen slags rettskraftig tillatelse for å ta ut den nye kjøkken-innredningen ?

For meg kan leietaker gjerne ta med seg kjøkken-innredningen,

men det er jo problematisk at vedkommende skal finne noe

gammelt skrap og sette inn i stedet. Spesielt dersom det har

noen slags assosiasjoner om hans gamle ting som han vil kaste.

Den opprinnelige innredningen hadde forøvrig nostalgiske

verdier (jeg vokste opp i huset) som er tapt og vil ikke kunne erstattes.

Så spørsmålet er: hvilket rettsvern har en utleier mot at leietaker

former boligen etter eget hode og smak når han/hun flytter ut ?

Forsikrings-sak (som krever politianmeldelse) ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
Et slikt forhold vil ikke under noen omstendigheter falle inn under tyveribestemmelsen i straffeloven. De materielle villkårene er ikke oppfylt. For det tilhører gjenstanden ikke en annen, for det andre er det ikke gjort i vinnings hensikt, og for det tredje ligger besittelsen for gjenstanden hos leier.

9634409[/snapback]

Mener du at dette nye kjøkkenet (som leietaker har satt inn for 3.5 år siden) tilhører leietaker ?

Gjerne for meg, men det gamle forsvant altså og hva har man

da i praksis rett på i erstatning ? Hvordan verdsetter man et gammelt

kjøkken, forresten ? Er det prisen på hva det vil koste å sette inn

noe nytt ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...