Epp Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Hei vi ønsker å oppgradere fra et Canon Powershot A400 kamera. Vi tar mye bilder inne av datteren vår og vi er ikke så glad for at A400 må bruke blitz hele tiden. Det virker ikke særlig lysfølsomt... Nå er det mye som er skjedd siden A400. Så langt har jeg lest det jeg kommer over av tester, men det virker som om alle kameraene er dårlig på noe så det er vanskelig å velge. Derfor fint om noen har enten tips eller erfaringer. Som sagt vi trenger noe lysfølsomt for innendørs. Da har jeg sett at Fujifilm er best og at F50fd er å foretrekke fremfor F40fd pga bildestabeliseringen. Vi skal bruke kameraet ute også dog. Det jeg lurer på er om det fins et ultrazoom (7x optisk og oppover) som kan være et alternativ? Jeg skulle gjerne ønske litt zoom når man er ute på tur. Ulempen er selgsagt størrelsen. Jeg er ikke noe kløpper på ISO settinger, så i praksis hvilken ISO må man ligge på for å slippe unna blitz i et greit belyst rom? Samt når det er snakk om støy på høye ISO (som jeg kan se av utskittene i testene) hva vil det si i forhold til bilder som man ser på skjerm/fremkaller? Siste spørsmål; Bør man vente med å kjøpe ultazoom kamera til utviklingen har kommet seg noe lenger? Virker som mye skjer i det segmentet for tiden? Tar gjerne i mot anbefaling av både kompakt og ultazoom kameraer. Er ikke interessert i speilrefleks denne gangen. Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Hei vi ønsker å oppgradere fra et Canon Powershot A400 kamera. Vi tar mye bilder inne av datteren vår og vi er ikke så glad for at A400 må bruke blitz hele tiden. Det virker ikke særlig lysfølsomt... Nå er det mye som er skjedd siden A400. Så langt har jeg lest det jeg kommer over av tester, men det virker som om alle kameraene er dårlig på noe så det er vanskelig å velge. Derfor fint om noen har enten tips eller erfaringer. Som sagt vi trenger noe lysfølsomt for innendørs. Da har jeg sett at Fujifilm er best og at F50fd er å foretrekke fremfor F40fd pga bildestabeliseringen. Vi skal bruke kameraet ute også dog. Det jeg lurer på er om det fins et ultrazoom (7x optisk og oppover) som kan være et alternativ? Jeg skulle gjerne ønske litt zoom når man er ute på tur. Ulempen er selgsagt størrelsen. Jeg er ikke noe kløpper på ISO settinger, så i praksis hvilken ISO må man ligge på for å slippe unna blitz i et greit belyst rom? Samt når det er snakk om støy på høye ISO (som jeg kan se av utskittene i testene) hva vil det si i forhold til bilder som man ser på skjerm/fremkaller? Siste spørsmål; Bør man vente med å kjøpe ultazoom kamera til utviklingen har kommet seg noe lenger? Virker som mye skjer i det segmentet for tiden? Tar gjerne i mot anbefaling av både kompakt og ultazoom kameraer. Er ikke interessert i speilrefleks denne gangen. 9633513[/snapback] Fuji har også superzoomkameraer. Det kommer snart et med 18x optisk zoom, men ellers har Elitefoto tilbud på S5700 til to tusen som har 10x zoom og "naturlig lys" funksjon, hvor den tar et bilde med blitz og ett uten så du kan sammenligne. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Høy ISO er identisk med høy lysfølsomhet. Lavt blendertall gir størst belnderåpning og slipper inn mest lys. Både høy ISO og lavt blendertall påvirker bildet negativt (støy og dårlig skarphet). I tillegg er begrepet "greit belyst" svært upresist. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Høy ISO er identisk med høy lysfølsomhet. Lavt blendertall gir størst belnderåpning og slipper inn mest lys. Både høy ISO og lavt blendertall påvirker bildet negativt (støy og dårlig skarphet). I tillegg er begrepet "greit belyst" svært upresist. 9634303[/snapback] Problemet er at i testene så taes bilder hovedsaklig utendørs så det er vanskelig å bedømme kvaliteten. Greit belyst; ikke så lyst om et kjøkken gjerne er og ikke så mørkt som et soverom ;-) Si ei stue med panel på veggen og ei taklampe og at par andre lamper. Dette blir ikke eksakt, så jeg er mer ute etter erfaringer. Det jeg ønsker er å unngå bruk så mye blitz for å spare øyner. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Fuji har også superzoomkameraer. Det kommer snart et med 18x optisk zoom, men ellers har Elitefoto tilbud på S5700 til to tusen som har 10x zoom og "naturlig lys" funksjon, hvor den tar et bilde med blitz og ett uten så du kan sammenligne. 9634146[/snapback] Tanken var å ikke blitze så mye for å spare påkjenningen på små barneøyner :-) Men hvordan er S5700 i forhold til F50fd ? Er det samme kvalitet? Har ikke S5700 bare en CCD og ikke Super CCD...? Lenke til kommentar
Deem Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) S5700 er et eldre kamera en F50fd... Om lysfølsomhet er det viktigste så ville jeg gått for F50fd eller kamera fra samme serie... Kan hende at fujifilm har noen ultrazoom kameraer som trenger like lite lys som F serien men da tror jeg det er dyrere og nyere ultrazoom kameraer... Det kan hende at noen andre merker har ultrazoom kameraer med gode bilder uten blitz men jeg tror ingen stiller på lik linje som kameraene i Fujifilm sin F serie. Hvis du velger Fujifilm F50fd så kan du også bruke digital zoom, bildekvaliteten blir litt lavere siden det egentlig er det samme som å ta utsnitt av et bilde men du får fokuspunktene der du vil ha de (?)... Endret 4. oktober 2007 av snillest Lenke til kommentar
Deem Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Fant disse sammenligningene på en av akam.no's tester, F30 er også med: Svakeste lys der man ennå ser nok detaljer – Vidvinkel: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Svakeste lys der man ennå ser nok detaljer – tele: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lavere tall er bedre. Endret 4. oktober 2007 av snillest Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Hvis man ser på fx http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/ vælger det enkelte kamera og specifications, vil du se at de ikke bruger deres såkaldte "super-ccd" på deres ultra-zoom kameraer. Heller ikke de nyeste s5800 og s8000 eller for den sags skyld F480, og de har alle små sensorer, omtrent 1/2.5" For F50fd vs F30, så se evt. det jeg har skrevet under erfaring under f50fd Lenke til kommentar
Epp Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Hvis man ser på fx http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/ vælger det enkelte kamera og specifications, vil du se at de ikke bruger deres såkaldte "super-ccd" på deres ultra-zoom kameraer. Heller ikke de nyeste s5800 og s8000 eller for den sags skyld F480, og de har alle små sensorer, omtrent 1/2.5" For F50fd vs F30, så se evt. det jeg har skrevet under erfaring under f50fd 9638172[/snapback] Ja, jeg leste dem. Men nå kom jeg over denne tråden: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=25013017 Å dømme etter bildene som er vist der så er F50fd ikke på langtnær så god som F31fd. Stemmer dette? Ser også at bildestabiliseringen hjelper noe, men ikke så mye som jeg hadde trodd. Jeg begynner å lure om F31fd (om jeg kan finne det kameraet lenger) er bedre valg selvom jeg må kjøpe xD kort... Lenke til kommentar
Deem Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Det kan være fordi de bruker alltid max med megapixler på tester... Hvis du setter ned antall megapixler fra 12 til 6 eller 8 på F50fd så kan det godt hende at den har bedre bilder... Lenke til kommentar
Epp Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Det kan være fordi de bruker alltid max med megapixler på tester... Hvis du setter ned antall megapixler fra 12 til 6 eller 8 på F50fd så kan det godt hende at den har bedre bilder... 9639888[/snapback] Så vidt jeg har sett gjøres nedskaleringen i kameraet, dvs ikke CCD-en så man får ikke bedre bilde. Dessuten har jeg sett bilde rmed 12MP og 6MP og de ser like ut. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Det blir neppe bedre bilder av å redusere oppløsningen da arbeidsbetingelsene for hver enkelt piksel på brikken er uavhengig av valgt oppløsning. De første bildene og testene viser, ikke overraskende, at bildekvaliteten for F50 ikke er på høyde med F31/31 og F40. Siden denne F-serien til Fuji er i særklasse beste kompaktkameraer på høy ISO velger du F31 eller F40. Klarer du deg uten manuelll kontroll velger du F40, hvis ikke velger du F31 som har lukker- og blenderprioritet. Vanskeligere er det ikke. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Det blir neppe bedre bilder av å redusere oppløsningen da arbeidsbetingelsene for hver enkelt piksel på brikken er uavhengig av valgt oppløsning. De første bildene og testene viser, ikke overraskende, at bildekvaliteten for F50 ikke er på høyde med F31/31 og F40. Siden denne F-serien til Fuji er i særklasse beste kompaktkameraer på høy ISO velger du F31 eller F40. Klarer du deg uten manuelll kontroll velger du F40, hvis ikke velger du F31 som har lukker- og blenderprioritet. Vanskeligere er det ikke. 9640092[/snapback] Fikk kjøpt det siste F31fd i byen :-) Testet litt og er storfornøyd! Takk til alle for tips og hjelp! Endret 5. oktober 2007 av randhol Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Ja F30/F31 er et glimrende kamera. Det skal du nok blive glad for. Jeg var vældig tilfreds med F30, men savnede image-stabilizer, og synes at det fysisk var lidt stort i lommen - så jeg glædede en ven med det :-) Nu er der jo ikke rigtigt tale om at man påF50 reducerer 12Mpixel til 6Mpixel, men at man undlader at interpolere helt op til 12Mpixel... De 12Mpixel er et reklame-mode, som -indrømmet- virker forbavsende godt, men det er jo ikke at smide information væk ;-) Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Nu er der jo ikke rigtigt tale om at man påF50 reducerer 12Mpixel til 6Mpixel, men at man undlader at interpolere helt op til 12Mpixel... De 12Mpixel er et reklame-mode, som -indrømmet- virker forbavsende godt, men det er jo ikke at smide information væk ;-) 9641995[/snapback] Har F50 en 6 mp bildebrikke med interpolering til 12 mp? Edit: Jeg har sett på det du har skrevet i produktguiden og du konkluderer med at F50 har best bildekvalitet, motsatt av det jeg hevder. Mitt standpunkt er basert på testen av F50 på dinside.no og diskusjonen på dpreview. Siden du har førstehåndskunnskap om F50 og F30 regner jeg med at jeg tar feil. I så fall må jeg bare beklage overfor trådstarter at jeg har kommet med uriktige påstander. Endret 5. oktober 2007 av Oljens Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Jeg har sett litt nærmere på ditt innlegg og flere innlegg på dpreview. Du skriver: Til min STORE overraskelse viser F50fd sig at have MINDRE billedstøj ved samme ISO som F30, hvis man vælger 6Mpixel så man har sammenlignelige resultater. Og dette sker IKKE på bekostning af detaljer! På forumet på dpreview sammenlignes F50 med F31. I wouldn't replace my F31 with a F50 even if you paid me. The low-ISO output of the newer model may be a bit more detailed, but I find its high-ISO to be quite yucky compared to the F31 - even at 6MP. http://imapnet.com/boren/F31vsF50/index_en.html Jeg har også sett på denne testen: http://digicam-experts.de/kameratest.php?modell=1919 Die F50fd ist eine gute Wahl für jeden, der höchste Bildqualität bei kompakten Abmessungen sucht und die im Vergleich zu den Vorgängermodellen schwächeren Leistungen im hohen ISO-Bereich zugunsten einer nochmals deutlich verbesserten Auflösung akzeptiert. Konklusjonene i disse to kildene ser ikke ut til å stemme helt med dine observasjoner. Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Nej du har du ret i at mine test ikke er enige med deres. Ingen tvivl om at jeg MEGET hellere ville have haft F50 udstyret med sensor fra F30. Ingen tvivl om at hvis man satte de to kameraer på stativ, og slog IS fra på F50, ville man få bedre billeder fra F30. Problemet er bare at lave en OBJEKTIV test hvor IS er med, for i praksis giver den jo en mulighed for at få bedre håndholdte billeder med længere lukketider.... Jeg venter spændt på en mere seriøs test fra Akam end mine egne sammenligninger. Jeg håber at de vil sammenligne på både 6 og 12Mpixel. Super-CCD fra fuji er jo en teknologi hvor hver anden sensor, er til højlys hhv lavlys. Dette gøres for at udvide dynamikområdet. Af reklametekniske årsager tælles dette som to pixels. Det vil være forkert både at kalde det en og to pixels, for selvfølgelig kan man i det overlaps-område der utvivlsomt er mellem følsomhed for de to bruge info fra begge, men i de to ender, både lyst og mørkt, vil der kun være signal fra den ene. Så derfor kan F50 lave et godt resultat for 6Mpixel i yderområder, og 12Mpixel i normalområdet. (Tilsvarende burde man nok bruge 3Mpixel på F30 - det har jeg bare aldri eksperimenteret med) (For slet ikke snakke om at for alle ikke foveon-ccd, er halvdelen af sensorer grønne og en fjerdedel røde og en fjerdedel blå, så derfor er det kun grundet 'regnearbejde' at de kan interpolere det op. Hvilket kan give de pudsige moire-effekter som foveon reklamerer med at slippe for) Hav en god solskins-lørdag Endret 6. oktober 2007 av EskeRahn Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Tilføjelse: Jeg har fundet ud af at der skete processor-ændringer mellem F30 og F31 der gav bedre billeder ved høj iso, jvf fx http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmF31fd/page6.asp De sammenligninger jeg har lavet er med et F30 ikke F31. Det kan være en del af forklaringen på at jeg ikke finder den eklatante forskel som ses af de links Oljens har givet tidligere i tråden. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Her finner du en diskusjon om forskjellene mellom F30 og F31: http://www.digit.no/wip4/forum/detail.epl?id=4158 og her finner du test av kameraene side ved side: http://www.digit.no/wip4/fujifilm_finepix_...ompare_to=94049 Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Tak for de glimrende links Desværre er sandynligheden for at de lancerer et F51fd med sensor fra F31fd nok lille, det ville ellers være lækkert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå