Lightningwolf Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg bare synes det er ironisk at lov-og-orden-partiene er de som oftest ser ut til å være i trøbbel med loven, eller aktivt forsøker å omgå den. Og ja, det er nok slik i alle partier, men her er det altså Høyre som foreslår å straffe barn, samtidig som de forsvarer sine egne kriminelle som har gjort langt verre ting. Det er en mangel på ære og integritet som gjør at jeg ser rødt. 9661197[/snapback] De forsvarer da ikke de som bryter loven. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Det er en mangel på ære og integritet som gjør at jeg ser rødt. 9661197[/snapback] Oh the irony. Såvidt jeg vet er det bare én person. Kan jo i samme slengen nevne "fulle" FrPere på stortinget, AP-topper som sniker seg vekk fra bilskader de har påført andre osv (tatt fra toppen av hodet). Alt er like usaklig 9661197[/snapback] Leste du forøvrig Smoothie sitt innlegg? Skal vi stemple alle FrPere for å være fylliker, rasister, eller mindre oppegående? De har trossalt ett 'renomé', for det. Eller hva med APere, skal vi stemple de som unnasluntere, feige, egoistiske og arrogante, har ikke de ett aldri så lite renomé for det samme? Endret 8. oktober 2007 av J@cob Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Oh the irony. Hvilken ironi? Den må du vennligst peke ut for meg. Det eneste jeg ser som er ironisk i denne saken er millionærkakser fra Høyre som har tilstjålet seg store verdier fra fellesskapet og som ønsker å straffe barn for å stjele en fraksjon av det de selv har gjort. Så du klarer ikke å se bort fra enkeltpersonene (Høyre består jo tross alt av en god del flere enn de som har skjulte bankkontoer i Sveits) og konsentrere deg om saken? Det er selvsagt ikke slik at alle i Høyre bryter loven - det har jeg heller ikke sagt. Men det finnes en kultur blandt de som stemmer Høyre (sansyneligvis derfor mange av dem stemmer det til å begynne med) for å unngå felleskassa så langt det lar seg gjøre. Og når de samme menneskene, lederskapet i Høyre, vil straffe barn for å gjøre noe som er en tusendel så ille som det deres partifeller de forsvarer har gjort, så er det faktisk KORRUPSJON og moralsk bankrått. Endret 8. oktober 2007 av guardianpegasus Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Svarer kun på førstepost, ikke lest diskusjonen: Jeg synes dette var ett bra forslag man må gripe inn tidlig, og lære ungdommen at man blir straffet hvis man finner på no tull.. at de må gjøre opp for seg til samfunnet.. Dette er bare sunt Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Høres slett ikke så verst ut dette. Lenke til kommentar
EvenEleven Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Greit det er straff. Men ikke noe som kan komme på rulleblad etc. Blir litt drøyt. Har ikke lest alt på siden så kanskje jeg nettopp bæsja på leggen. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Egentlig litt tull at den kriminelle lavalder er såpass høy egentlig. er man 14 år så forstår man når man gjør noe galt, man forstår kanskje ikke konsekvensene av alle handlingene sine, men man _vet_ om noe er galt å gjøre. Alle vet at det ikke er lov å slå/plage(drepe/voldta) andre. Alle vet at det ikke er lov å stjele. Alle vet at man ikke skal ødelegge andres ting. Det er en grunn til at barn som gjør noe galt blir helt stille. Har du unger på mer enn 2-3 år og du plutselig merker at det er helt stille i huset så vet du at ungen gjør noe den ikke skal. Ungen vet også at den gjør noe galt. er man tenåring så er man i opprør mot foreldrene (mange som har mindre 'respekt' for foreldrene i den alderen kontra de som er feks) så at staten griper inn og står for avstraffelse i en mildere form enn 'voksen'straffen for å markere klart og tydelig at det medfører ubehaglige konsekvenser av å gjøre noe galt. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 En gjeng med 15 år gamle mopedister terroriserer et helt lite samfunn i Sverige og truer med å utrydde en familie hvor faren til et mobbeoffer tok saken i egne hender. Man kan jo spørre seg om det ikke er bedre at politiet griper inn før det går så langt. Ellers er det liten tvil om at foreldrene (igjen!) er de som driter på leggen her: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article955036.ab Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) En gjeng med 15 år gamle mopedister terroriserer et helt lite samfunn i Sverige og truer med å utrydde en familie hvor faren til et mobbeoffer tok saken i egne hender. Man kan jo spørre seg om det ikke er bedre at politiet griper inn før det går så langt. Ellers er det liten tvil om at foreldrene (igjen!) er de som driter på leggen her: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article955036.ab Hadde drittungene blitt straffet før det gikk så langt hadde gutten kansje levd i dag. En utrolig trist sak. Endret 9. oktober 2007 av Myagos Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jepp. Ungdom idag skal ha masse rettigheter, men med rettigheter følger større ansvar. De må stå i proporsjon til hverandre. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Hvilken ironi? Den må du vennligst peke ut for meg. Det eneste jeg ser som er ironisk i denne saken er millionærkakser fra Høyre som har tilstjålet seg store verdier fra fellesskapet og som ønsker å straffe barn for å stjele en fraksjon av det de selv har gjort.Det er selvsagt ikke slik at alle i Høyre bryter loven - det har jeg heller ikke sagt. Men det finnes en kultur blandt de som stemmer Høyre (sansyneligvis derfor mange av dem stemmer det til å begynne med) for å unngå felleskassa så langt det lar seg gjøre. Og når de samme menneskene, lederskapet i Høyre, vil straffe barn for å gjøre noe som er en tusendel så ille som det deres partifeller de forsvarer har gjort, så er det faktisk KORRUPSJON og moralsk bankrått. Det er bare litt rart hvordan du klarer å avfeie hele forslaget ved å gå på person, og samtidig prøve å forsvare dette i ettertid. Du avfeier et forslag som omhandler et høyst akutelt tema (som jeg har vist i et tidligere innlegg) ved å henvise til at Ditlev-Simonsen har hatt penger på en konto i Sveits i 12-13 år. Hva dette har med saken å gjøre, klarer jeg rett og slett bare ikke å se. Det finnes knapt noen politikere som kan plassere seg på tronen av moralens høyborg, og det for tåpelig å avfeie et helt parti på grunn av enkeltpersoner. Prøv heller å se på nytten av forslaget, fremfor hvem som fremmer det. Edit: Vi ser jo også hvor prioritene dine ligger, nemmelig i statskassa og ikke i beskyttelse av personer som blir rammet av ungdomer som bedriver herværk og vold. Endret 9. oktober 2007 av smoothie Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Greit det er straff. Men ikke noe som kan komme på rulleblad etc. Blir litt drøyt. Har ikke lest alt på siden så kanskje jeg nettopp bæsja på leggen. Hvorfor skal det ikke komme på rullebladet? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hvorvidt alt man gjør galt som 15 åring er noe annet... Selv ble jeg som 16 åring tatt med en moped uten bakbremser som selvsagt ble avskiltet på stedet. Ved siden av kom en politimann på døren til min mor med en bot på 150,- kroner subsidiært 3 dagers fengsel... Hadde ikke boten blitt betalt ville jeg kanskje ha slitt med denne forseelsen en stund, så det finnes forhåpentligvis en mellomting da Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Vil si at det er en straff i seg selv å komme i Shalga registeret. (vet ikke helt navnet, men tror det heter noe sant, ala. kriminalitetsregisteret, hvor det står opplistet på enkeltpersoner.) Utenom der så er det greit at visst en 15 åring slår noen ihjel etc, og gjør alvorlige ting, så er det RIKTIG at det gjør opp for seg og tar sin straff. Hvorfor skal de få unnslippe bare fordi de er 15 ? En skjønner jo såpass når man er 15, at man ikke går og raner naboen sin. Og visst det er slik at 15 åringene ikke skjønner såpass, så er det på tide og gå tilbake til 50 tallet sitt læringssystem innen folkeskikk, moral etc. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hva om man gir unge kriminelle saftige bøter, slik at foreldrene må betale, uansett? Selv foreldre som ikke bryr seg må bry seg da. Jeg snakker ikke et par hundrelapper, jeg snakker voksne bøter Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Jo, det vil nok sikkert passe sånn passe sinnsvakt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå