Feltherre Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Høyre vil straffe barn under 15 Torsdag fremmer Høyre forslag om at også barn under den kriminelle lavalder skal gis straffelignende reaksjoner ved lovbrudd. De mener det må tas grep for at det reageres tidlig og tydelig også overfor de yngste lovbryterne. Blant tiltakene partiet foreslår er obligatorisk tilbud om konfliktrådsbehandling, en mentorordning for kriminelle barn og egen politikontakt på skolene. Dessuten ønsker de at det skal kunne ilegges straffelignende reaksjoner mot barn under 15 år som begår lovbrudd, for eksempel rengjøring av tagging eller arbeid for parketaten. - Skal vi sikre den enkelte som er i risikosonen nødvendig hjelp til å unngå en fremtidig kriminell løpebane, må det settes inn tiltak tidlig, sier Høyres justispolitiske talskvinne Elisabeth Aspaker. Hva syns du om forslaget til Høyre? Når bør barn kunne straffes? Endret 4. oktober 2007 av Feltherre Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Straffelignende reaksjoner :!: Morsomt ordvalg. Enten er noe straff eller ikke. At personer under 15 skal kunne tvinges til å vaske bort tagging de har bedrevet og lignende ser jeg på som positivt. Det kommer selvsagt an på alder og hva de har gjort. For å naske en pakke tyggis er nok et alvorsord fra Onkel politi nok, etter min mening. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 For å naske en pakke tyggis er nok et alvorsord fra Onkel politi nok, etter min mening. Nå er det vel kanskje ikke tyggisnasking det er snakk om heller. Men ser ikke noe problem i at de f.eks. får en bot på et par hundrelapper. Det er ikke så mye at de blir ruinert, men svir allikevel for en 13-åring. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Støttes det her, de kan lage mildere straffer for de under 16, men det blir fortsatt en straff. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 For å naske en pakke tyggis er nok et alvorsord fra Onkel politi nok, etter min mening. Nå er det vel kanskje ikke tyggisnasking det er snakk om heller. Men ser ikke noe problem i at de f.eks. får en bot på et par hundrelapper. Det er ikke så mye at de blir ruinert, men svir allikevel for en 13-åring. 9633479[/snapback] Tror du det blir trettenåringene som blir nødt til å betale den boten? Trettenåringer har ikke råd til å betale bøter på noen par hundre kroner. De får pengene sine fra foreldrene. Og her blir det garantert foreldrene som må åpne lommeboken. Noe som igjen betyr at staten kan finne på å uppe satsene. Jeg tenker som så at foreldre flest gir fankern i om det blir nødt til å bla opp noen par hundre spenn for noe ungene deres har gjort. Kommer politiet på døra med ungene deres er det garantert helt andre ting som står oppe i huene deres. Skuffelse, fortvilelse, lei seg og sinne tenker jeg blir det første som møter trettenåringene, tett etterfulgt av standard eller passende straff, når foreldrene har fått tenkt seg om. Og det kan jo være inndragelse av lommepenger det, for all del. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg tenker som så at foreldre flest gir fankern i om det blir nødt til å bla opp noen par hundre spenn for noe ungene deres har gjort. Kommer politiet på døra med ungene deres er det garantert helt andre ting som står oppe i huene deres. Skuffelse, fortvilelse, lei seg og sinne tenker jeg blir det første som møter trettenåringene, tett etterfulgt av standard eller passende straff, når foreldrene har fått tenkt seg om. Og det kan jo være inndragelse av lommepenger det, for all del. Hadde det skjedd med mine barn, og de ikke hadde hatt råd til å betale hadde jeg betalt det og latt dem jobbe for pengene. Synes ikke det ville vært noe problem. De hadde fått seg en liten "samfunnsstraff" Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Kommer politiet på døra med ungene deres er det garantert helt andre ting som står oppe i huene deres. Skuffelse, fortvilelse, lei seg og sinne tenker jeg blir det første som møter trettenåringene, tett etterfulgt av standard eller passende straff, når foreldrene har fått tenkt seg om. Du kan dessverre fjerne "garantert", du finner foreldre som ikke bryr seg nevneverdig om barna blir tauet inn av Politiet. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 for eksempel rengjøring av tagging eller arbeid for parketaten. ser ikke noe problem i at de rydder opp etter seg. så virker som et bra forslag. Lenke til kommentar
Jlona Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Støttes, er så utrolig mange som vet man ikke nesten ikke får noe straff hvis man er under den kriminelle lavalder og stjeler tagger som om de ikke kan annet. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Er det virkelig så utrolig mange? Lenke til kommentar
Jlona Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Ihvertfall i mine kretser så er det en del, og de lærer ikke heller, bare fortsetter. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Husker godt selv kriminelle ungdommer som stjal og drev med faenskap. Dem skrøt over at purken ikke kunne gjøre dem noe. Slike saker provoserer meg. Lenke til kommentar
Jlona Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Helt enig! Jeg syntes dette er et supert tiltak av høyre. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Er det virkelig så utrolig mange? 9634738[/snapback] ja, dessverre Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Er det virkelig så utrolig mange? 9634738[/snapback] I 1998 var 1 857 barn under den kriminelle lavalderen (5-14 år) registrert for forbrytelser. Det utgjør 0,32 prosent av alle barn i alderskategorien, og 6 prosent av alle siktede. Vinningsforbrytelse er vanligst, 47 prosent av de siktede er registrert for dette. Deretter følger skadeverk med 30 prosent. 15 prosent er registrert for vold, 2 prosent for narkotika, 2 prosent for sedelighet og 4 prosent for annet. I alderskategorien 15-17 år ble 3 144 siktet for forbrytelser. Det utgjør 2 prosent av alle barn i alderskategorien, og 11 prosent av alle siktede. 42 prosent ble siktet for vinningsforbrytelser, 19 prosent for narkotika, 18 prosent for vold, 13 prosent for skadeverk, 1,5 prosent for sedelighet og 6,5 prosent for annet. http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200003/2.shtml I 1992 var mindre enn hver femte siktede for skadeverk under 15 år. Antall barn er siden den gang blitt tredoblet, og hver tredje av de siktede med skadeverk som hovedlovbrudd er nå under den kriminelle lavalder. De aller fleste oppklarte skadeverk er i dag saker som omfatter ulovlig graffiti, og det er denne type lovbrudd som står for nesten hele økningen i antallet siktede for skadeverk de siste 10 årene. 14-åringene er nå den mest overrepresenterte aldersgruppen blant de siktede for skadeverk, og mer enn hver hundrede gutt i denne alderen endte i løpet av 2001 opp i politiets register på grunn av dette. http://www.ssb.no/vis/magasinet/blandet/ar...3-03-28-01.html Og noen grafer: Kriminelle under den kriminelle lavalder er en økende gruppe. Denne statistikken begynner å bli noen år gammel, og hvis trenden har fortsatt har jeg ikke noe i mot Høyres forslag. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 9634871[/snapback] Det er en topp på 14 år, så det kan se ut som Jlona har rett. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Kommer politiet på døra med ungene deres er det garantert helt andre ting som står oppe i huene deres. Skuffelse, fortvilelse, lei seg og sinne tenker jeg blir det første som møter trettenåringene, tett etterfulgt av standard eller passende straff, når foreldrene har fått tenkt seg om. Du kan dessverre fjerne "garantert", du finner foreldre som ikke bryr seg nevneverdig om barna blir tauet inn av Politiet. 9634541[/snapback] Tenkte da selvfølgelig på normale foreldre. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Kommer politiet på døra med ungene deres er det garantert helt andre ting som står oppe i huene deres. Skuffelse, fortvilelse, lei seg og sinne tenker jeg blir det første som møter trettenåringene, tett etterfulgt av standard eller passende straff, når foreldrene har fått tenkt seg om. Du kan dessverre fjerne "garantert", du finner foreldre som ikke bryr seg nevneverdig om barna blir tauet inn av Politiet. 9634541[/snapback] Tenkte da selvfølgelig på normale foreldre. 9635355[/snapback] De som havner utpå etterhvert er vel gjerne de med "mindre normale" foreldre Så at foreldrene skal stå for "straffen" holder ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå