Gå til innhold

Intel Celeron 1.7GHz

jevel

Anbefalte innlegg

Etter å ha byttet ut mitt ASUS P4PE med ett ASUS P4G8X for en tid tilbake har P4PE kortet bare blitt liggende å slenge i en eske på hylla mi. Sammen med det nye hovedkortet kjøpte jeg to nye rambrikker, så den 512MB brikka jeg brukte på P4PE kortet sto fortsatt i. Så for å gjøre en lang historie kort; jeg bestemte meg for å prøve å få utnyttet dette til noe.

Rotet litt rundt i delene jeg har liggende, og kom opp med følgende komponentliste:

ASUS P4PE Deluxe med 512MB Samsung PC2700 CL 2.5 (Takler 450MHz+).

360W Chieftec PSU.

Aopen miditower med kabinettvifte.

ATI Radeon 7500 64MB.

Utgammel Sony floppy.

Gammel Aopen 50X CDROM.

Dermed manglet jeg kun CPU, og bestemte meg for å prøve en av de nyeste Williamette CPUene. Bestilte derfor en Celeron 1.7 på komplett.no til 550,- (Nesten gratis, jo!)

Satte sammen systemet, inn med CPU og inn i BIOS for å sette den opp. Satte opp VCore med 0.1V, og klasket FSB på 133MHz. Minnet kjører 133MHz * 2, noe som gir 266MHz. Skuffende da jeg på min P4 2.4B hadde muligheten til å kjøre 333MHz på minnet ved 133MHz FSB. Jaja. Hva mer kan man forvente når det er Intel som har laget chipsettet? Vips satt jeg med en Celeron på 2.26GHz som kjørte minnet på 266DDR.... Installerer WinXP uten så mye som en liten hikk, installerer drivere og SP og installerer til slutt de standard benchmarkene mine. (F@H, Prime95, 3DMark, PCMArk og Sandra.)

So far so good. Starter F@H og Sandra samtidig for å se hva slags temparatur CPU vil ligge på hvis den stresses litt. Uten load ligger systemet på 31C, CPU på 39. Ganske riktig så klatrer CPU temp fort. I løpet av tre sekunder passerer vi 50C; den passerer også 55C, og på 56C rebooter systemet. Jaja... Takler tydeligvis ikke 33% overklokk. (Hadde da heller ikke ventet det, da det er snakk om en Williamette som starter på 1.75V(!!))

Inn i BIOS og setter FSB til 125MHz, noe som gir 2125MHz, og minne på 250MHz. Rebooter og nå går alt så meget bedre. Nå ligger CPU på 56C under maks load, system på 32C. Kjører F@H, Prime95 og Sandra om hverandre, og alt er dønn stabilt. Tall fra Sandra 2003 er som følger:

CPU Arithmetic Benchmark: Dhrystone ALU 5748 MIPS / Whetstone FPU/SSE2 1199/2806 MIPS

CPU Multi-Media Benchmark: Integer iSSE2 8455 it/s / Floating-Point iSSE2 10772 it/s

Memory Bandwidth Benchmark: RAM Int Buffered iSSE2 BW: 1871 MB/s / RAM Float Buffered iSSE2 BW: 1874 MB/s

PCMArk 2002: http://service.futuremark.com/compare?pcm=1034795

3DMark 2001SE: http://service.futuremark.com/compare?2k1=5717756

Som man ser av disse tallene så er Celeron kraftig vingestekket av at Intel har strupet minnebåndbredden veldig. En Celeron 1.7GHz overklokket slik den jeg her har testet vil yte ca. likt med en AMD XP1900+ i ren CPU ytelse. I minnebåndbredde kan den sammenlignes med en XP1900+ på ett ViA KT266A basert hovedkort. Ikke så værst av en CPU som koster 550,-! (XP1900+ koster 735,- på komplett, og det er uten vifte. Og for den som da sier at man kan jo kjøpe en XP1700+ til 550,- for så å klokke denne til XP1900+, så er jo det mulig. Men du må fortsatt legge til en hundrings til vifte :p)

Konklusjonen må bli at en Celeron 1.7 kun er brukanes hvis man klokker den noe, da minnebåndbredden ved standard 100MHz FSB ville ha blitt 100DDR (200MHz)!! Dette er ett skikkelig råttent knep av Intel for å presse forbruker til å kjøpe "ekte" P4, og ikke Celeron. Sånn som denne 1.7GHz @ 2.15GHz yter rent CPU messig skal den rekke lenge. Problemet blir minnet.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...