Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en funker ikke over natta


Anbefalte innlegg

Ja, det har seg slik at jeg kjøpte flunkende ny PC for rundt 3-4 uker siden og fikk hjelp av en venn å sette den opp og instalerte Vista, og alt fungerte optimalt. Har ikke hatt noen problemer med den, bortsett fra litt driverkluss første dagen. Og forrige helg var jeg på LAN og lasta ned diverse ting, blandt annet en NES emulator som NOD32 registrerte som virus (bare nevner ting som kan være mulige årsaker) så jeg sletta den. Når jeg kom hjem på mandag til tirsdag natt koblet jeg opp igjen hjemme. Uten problemer. Tirsdagen spilte jeg og satt på PC-en en del, uten problemer. Onsdag innstalerte jeg World of Warcraft og det fungerte og etter jeg la meg så hadde jeg ikke hatt noen problemer.

Men idag... Skulle jeg starte opp, da trodde jeg den hang på windows-lastinga siden det tok så grusomt lang tid og prøvde å starte på nytt ved hjelp av på-knappen, deretter startet jeg i safe-mode og prøvde restart, den "hang" fortsatt og jeg tok systemgjennoppretting til siste virkende. Det hjalp ikke. Bestemte meg for å vente lenge denne gangen den skulle laste Vista, og det tok nærmere 15 minutter bare for å få den baren til å flytte seg og komme meg til innloggina... Det første jeg oppdaget var at jeg ikke hadde noe nettverk. Etter mye om og men og generelt ingenting i Vista bestemte jeg meg for å sjekke hvorvidt den fant nettverkskortet, og om det lyste bak på PC-en ved inngangen. Det gjorde det ikke. Så uerfarne meg bestemte meg for å prøve å "disable" (norskt ord? :blush: ) nettverkskortet og slå det på igjen, men PC-en bare brukte for mye ressurser og musa hakka som et mildt h* og jeg kunne ikke gjøre noe. Så nå sitter jeg på en PC jeg ikke vet hva feiler, men som ikke funker. Så jeg trenger litt hjelp av dere :)

 

Specs:

Antec Performance One P182

Asus P5KC

Corsair HX620W

Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5

Inno3D GeForce 8800 GTS 640 MB

Intel Core 2 Duo E6750

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det har seg slik at jeg kjøpte flunkende ny PC for rundt 3-4 uker siden og fikk hjelp av en venn å sette den opp og instalerte Vista, og alt fungerte optimalt. Har ikke hatt noen problemer med den, bortsett fra litt driverkluss første dagen. Og forrige helg var jeg på LAN og lasta ned diverse ting, blandt annet en NES emulator som NOD32 registrerte som virus (bare nevner ting som kan være mulige årsaker) så jeg sletta den. Når jeg kom hjem på mandag til tirsdag natt koblet jeg opp igjen hjemme. Uten problemer. Tirsdagen spilte jeg og satt på PC-en en del, uten problemer. Onsdag innstalerte jeg World of Warcraft og det fungerte og etter jeg la meg så hadde jeg ikke hatt noen problemer.

Men idag... Skulle jeg starte opp, da trodde jeg den hang på windows-lastinga siden det tok så grusomt lang tid og prøvde å starte på nytt ved hjelp av på-knappen, deretter startet jeg i safe-mode og prøvde restart, den "hang" fortsatt og jeg tok systemgjennoppretting til siste virkende. Det hjalp ikke. Bestemte meg for å vente lenge denne gangen den skulle laste Vista, og det tok nærmere 15 minutter bare for å få den baren til å flytte seg og komme meg til innloggina... Det første jeg oppdaget var at jeg ikke hadde noe nettverk. Etter mye om og men og generelt ingenting i Vista bestemte jeg meg for å sjekke hvorvidt den fant nettverkskortet, og om det lyste bak på PC-en ved inngangen. Det gjorde det ikke. Så uerfarne meg bestemte meg for å prøve å "disable" (norskt ord? :blush: ) nettverkskortet og slå det på igjen, men PC-en bare brukte for mye ressurser og musa hakka som et mildt h* og jeg kunne ikke gjøre noe. Så nå sitter jeg på en PC jeg ikke vet hva feiler, men som ikke funker. Så jeg trenger litt hjelp av dere :)

 

Specs:

Antec Performance One P182

Asus P5KC

Corsair HX620W

Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5

Inno3D GeForce 8800 GTS 640 MB

Intel Core 2 Duo E6750

9633220[/snapback]

Hadde jeg hatt dette problemet, så hadde jeg formatert med det samme :p

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Var helst formatering jeg ville unngå da. Så bedritent lang tid og så mye stress med tanke på tid :(

9633347[/snapback]

Har du ikke en ekstra HDD til å overføre viktige ting på da?

Det bruker jeg alltid å gjøre

 

Formatering tar vel ikke så lang tid :/

Skal formatere i dag jeg også^^

Har så mye "dritt" i maskinen min nå :(

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar

Har vel ikke noe viktig iden forstand, er bare irriterende. Og drivertull, alle små programmer jeg tar som en selvfølge og ikke har den ene gangen jeg trenger det osv osv. Men ikke noe annet jeg kan gjøre? Synes det er rart at nettverksdriten ikke skulle funke over natta. Kan nevne at den ikke vil starte i safe mode med nettverk.

Lenke til kommentar
Har vel ikke noe viktig iden forstand, er bare irriterende. Og drivertull, alle små programmer jeg tar som en selvfølge og ikke har den ene gangen jeg trenger det osv osv. Men ikke noe annet jeg kan gjøre? Synes det er rart at nettverksdriten ikke skulle funke over natta. Kan nevne at den ikke vil starte i safe mode med nettverk.

9633455[/snapback]

Hmm, jeg tviler på at akkurat jeg kan hjelpe deg med dette, jeg er en n00b når det gjelder slike ting..

Men jeg tror jeg hadde det samme problemet før en gang :/

Lenke til kommentar

Kan det være av interesse for dere å få vite at nettverket var det jeg hadde størst problemer med i starten og? Med driverkluss og annet drit. Men nå står det bare "you are not connected to a network", skal ikke den nettverkslampa blinke/lyse bare ledningen er koblet i, eller må den ha kontakt med en ekstern kilde som responderer?

Lenke til kommentar
Kan det være av interesse for dere å få vite at nettverket var det jeg hadde størst problemer med i starten og? Med driverkluss og annet drit. Men nå står det bare "you are not connected to a network", skal ikke den nettverkslampa blinke/lyse bare ledningen er koblet i, eller må den ha kontakt med en ekstern kilde som responderer?

9633533[/snapback]

 

 

Hei, prøv å laste ned nye driver for vista for dem forksjellige delene i maskinen din. Å bruke drivere for xp på vista vil bare møkke det til for deg, du trenger bare å kommer på nett så finner du alle vista drivere på der. Last ned vista drivere til nettverkskortet ditt ifra en annen maskin så fjern alle drivere og så finn riktige vista drivere å isntaller, så restarter du.

 

Husker selv at jeg hadde masse problemer ,men løste seg så fort jeg greide å finne fram vista drivere for vært enkelt kort osv.

 

Prøv det først, i værste fall så reinstaller, tar ikke lange tiden med vista.Ville også titte på den vista installasjonen din, mye rart som er ute på nett. Så sørg for å ha en vista kopi som faktisk er hell å fungere uten problemer. Hold deg unna prebuild versioner å beta piss som ennå finnes ute på nett.

 

 

Mvh

Bashir Naimy

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at jeg har brukt Vista drivere fra før, men hvorfor skal det plutselig monge seg? Det gir ingen mening. Og den versjonen av Vista er det en del som bruker uten problemer, med mindre nøkkelen går ut idag eller noe tull da.

 

Fikk faktisk ikke innstalert chipsetdrivere til hovedkortet, så hvor mye det har å si aner jeg ikke. Nå har PC-en stått og hengt på loadinga i snart 30-40 min uten å komme seg inn. Så får vel lete etter drivere på nettet da, problemet blir vel å innstalere det når jeg ikke kommer inn på PC-en.

Lenke til kommentar

Hadde du vært litt lur så hadde du lagt inn Acronis true image etter en nyinnstallert Pc

Før du går på nettet.

 

Når så PC-en begynner å kødde som nå , er det bare å bruke Acronis.

Etter 10 -15 minutter er PC-en tilbake slik den var når den var helt nyinnstallert.

 

Helt genialt spør du meg. Og du slipper den lange prosessen med å reinnstallere diverse programmer og slikt , som fort kan ta en hel arbeidsdag.

Lenke til kommentar

Okokok, etter mye diagnosering har jeg kommet frem til at det er noe gærent med lyden. Faktisk... Om jeg starter PC-en med mikrofon/headsett/høytalere så henger den ved oppstart, dersom alle er ute funker PC-en fjell. Prøvde å sette inn et eksternt lydkort, PC-en funket når lydkortet ikke hadde noen drivere innstalert, men med en gang jeg innstalerte driverne så slutta det å funke.

Deretter gikk jeg i sikkermodus og slo av det interne lydkortet, hang fortsatt. Deretter slo jeg av både lydkortet og det interne lydkortet. Hang enda. Så tok jeg ut det eksterne kortet, men med det innebygde de-aktivert. DA FUNKA DET! Hva søren kan det være?!

Sendt mail til shg.no nå, men har ikke så jækla lyst til å sende til sjekk hos dem, få tilbake at det mest sannsynlig funker, for så å få det tilbake og det funker enda ikke (skjedd før, med et annet firma) iløpet av en 2-3 ukers periode...

Lenke til kommentar

Nå funker den ikke lenger, enten jeg har det innebygde lydkortet aktivt eller ikke. Ser ut som formatering er siste mulighet da... Sendte mail til shg og da må jeg svarte meg sende det inn. Og såklart funker det der, så jeg får ikke nytt heller ,emn må garantert vente 2-3 uker på ingenting......

Så sabla irriterende!!!

Lenke til kommentar

Samme har skjedd meg på ett tilsvarende asus kort. deaktiver viftekontrollerne i bios og start PC-en på nytt. var nemlig på service med PC-en og de kom med følgende:

 

Gå inn i BIOS - videre til meny helt til høyre - kjør en BIOS Defaults. Lagre (F10) og start opp.

 

Gå deretter inn og disable viftemonitorer.

Lenke til kommentar

Ok, nå er jeg mildt sagt forvirret, men enten så var de to viftekontrollene i BIOS slått av, eller så fant jeg de ikke :wee: .

Men denne krasjinga er fortsatt ulogisk. Krasjer når kun ting var koblet til lydkortet. Krasja ikke når jeg innstalerte nytt lydkort. Krasja når det nye lydkortet fikk driver. Krasja ikke når jeg slo av det nye lydkortet. Krasja når jeg tok det ut. Krasja når jeg satt det inn igjen. Krasja når jeg hadde slått av begge lydkortene. Krasjer nå med kun det interne lydkortet slått av og det eksterne ute av maskinen...

 

Ingen måte å innstalere windows på nytt uten å måtte reinstallere ALT? Er så deprimerende... Spesielt med tanke på torrents (om et ikke finnes en annen mulighet for at den sjekker filer osv osv, men ikke diskuter det her. Her diskuterer vi mystiske krasj)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...