Gå til innhold

CPU til tallknusing

gvalle

Anbefalte innlegg

Hei

På jobben trenger vi en maskin som skal brukes til et prosess-simuleringsprogram. Da trenger vi en maskin som har veldig bra regnekapasitet, men ellers lite krav til harddisk, skjerm osv. Den skal være tilgjengelig for flere via Remote Desktop.

Hvilken prosessortype, kombinert med chipset gir best ytelse for penga?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest flere steder at til ren, simpel tall-knusing så er det høy MHz som teller (og mange kjerner/CPU-er om programmet støtter det). Men ikke ta dette som god fisk uten å sjekke det opp først. :p

Har bl.a. sett tester der en simpel Celeron (som er kjent for å være skamtræg) kommer så og si helt opp i samme ytelse som Pentium4 på samme frekvens. Dog var dette lenge siden og har ikke sett tilsvarende tester av nye prosessorer.

Lenke til kommentar
QX6850 sier jeg bare.
Gjetter at to 4-kjerna Xeon-prosessorer vil gi mye bedre ytelse (og stabilitet, forøvrig) i de fleste forutsigbare oppgaver.

9635497[/snapback]

Får man chipsett/HK som støtter to 4-kjerners CPU-er da? Har selv kun funnet HK som støtter dobbeltkjerner, og har hørt at nåværende chipset/HK støtter maks 4 kjerner totalt. Altså én 4-kjerners CPU eller to 2-kjerners.

Lenke til kommentar
Får man chipsett/HK som støtter to 4-kjerners CPU-er da? Har selv kun funnet HK som støtter dobbeltkjerner, og har hørt at nåværende chipset/HK støtter maks 4 kjerner totalt. Altså én 4-kjerners CPU eller to 2-kjerners.
Jeg kan garantere at du finner chipset som støtter flere quadcore-prosessorer :). Faktisk, så spiser jeg hatten min hvis det ikke finnes.
Lenke til kommentar
Jeg kan garantere at du finner chipset som støtter flere quadcore-prosessorer :). Faktisk, så spiser jeg hatten min hvis det ikke finnes.

9635531[/snapback]

Kom med det! :D

Var det jeg også trodde, men har enda ikke klart å finne ett eneste ett.

Lenke til kommentar
Kom med det!  :D

Gidder ikke å dra opp noen eksempler nå, men Apple sin workstation støtter 2 quadcore-prosessorer. Finn ut hvilket brikkesett det er snakk om, hvis du er interessert.
Lenke til kommentar

9635531[/snapback]

Kom med det! :D

9635545[/snapback]

Det er jo bare å ta et titt på komplett eller andre nettbutikker:

Et lite eksempel

Lenke til kommentar
QX6850 sier jeg bare.
Gjetter at to 4-kjerna Xeon-prosessorer vil gi mye bedre ytelse (og stabilitet, forøvrig) i de fleste forutsigbare oppgaver.

9635497[/snapback]

Tenkte på S775 prosessorer jeg.. I så fall, er de helt like. S771 prosessorene er nok litt bedre ja, men prisen deretter.

Tror jeg ville kjøpt Xeon 3220(EQ=Q6600).

Så overklokket, om det var nødvendig. Trenger du ikke den ekstreme stabiliteten, kjøp desktop 775, dvs Q6600.

Lenke til kommentar
Tenkte på S775 prosessorer jeg.. I så fall, er de helt like. S771 prosessorene er nok litt bedre ja, men prisen deretter.

Så overklokket, om det var nødvendig. Trenger du ikke den ekstreme stabiliteten, kjøp desktop 775, dvs Q6600.

Hvordan får du mer enn 4 kjerner (noe som er om å gjøre i tallknusing) i et desktopsystem?
Lenke til kommentar

Hvordan får du mer enn 4 kjerner (noe som er om å gjøre i tallknusing) i et desktopsystem?

9635894[/snapback]

Åja, det du tenkte på.

-Man kan jo alltid lodde på noe stæsj :p

Neida.

Ikke at jeg vet hva trådstarter har til rådighet, men 2 firekjerner, fbdimm + et greit s771 hk blir nokså dyrt.

Lenke til kommentar

9635894[/snapback]

Åja, det du tenkte på.

-Man kan jo alltid lodde på noe stæsj :p

Neida.

Ikke at jeg vet hva trådstarter har til rådighet, men 2 firekjerner, fbdimm + et greit s771 hk blir nokså dyrt.

9636770[/snapback]

Er ikke så veldig dyrt. Hovedkortet jeg linket til koster 2199. På tilbehør siden hos komplett får man opp forslag til RAM og CPU. Billigste QuadCore koster 2100 og 2GB med RAM koster 1400 NOK (DDR2). Så med mindre komplett roter så er det overkommelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...