sosialliberal Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Hvor har du det fra? I følge de siste meningsmålingene jeg har sett er de største sentrumsparti. Spar meg grunnløse argumenter er du snill. Partiet har kavet mellom 4 og 6 % oppslutning i forferdelig lang tid og har vært i mange år det svakeste sentrum partiet. At de har gått opp 1-1,5 % i de siste par målinger betyr ikke at du kan friskemelde et parti. Den dagen de tipper over 10 % så kan jeg si meg enig at de kan puste lettet ut. Før den tid så kjemper de bare for å overleve og ingenting mer. At SP gjør det dårlig er forståelig ettersom de nettopp har mistet partilederen men det betyr ikke at disse målingene representerer realitet når vi nærmer oss valget i 2009. Hvis du skal angripe mine argumenter så må du nok gjøre det bedre enn dette. Når det gjelder et samarbeid med Frp: enkelte verdier er ufravikelige. Om du får mer av politikken din i land men samtidig bryter med dine viktigste prinsipper, må du avstå, om du faktisk står for disse prinsippene. Om en regjering med Frp innebærer mer Venstre-vennlig politikk men flere brudd på Venstres verdier, så er kanskje en rødgrønn regjering likevel å foretrekke for Venstre og deres velgere. Derfor synes jeg det er helt greit å utelukke et samarbeid med Frp så lenge politikken deres er som den er. Om Frp skulle ombestemme seg før valget og moderere seg (mer), kan en heller ombestemme seg. Jeg har ikke sagt at Venstre skal gi opp sine verdier. Tvert i mot. Problemet med Venstre er at de ikke en gang gidder å sette seg ned med Frp og prøve å kompromisse. Hvordan i guds tresko kan du da vite om Frp fastholder på sine verdier hvis du ikke prøver?. Håpløs politikk spør du meg, for politikk er i stor grad ”hestehandel”, du gir og du tar. Uten samarbeid og konsesjoner ender vi som Belgia dvs uten regjering. For mindretallsregjering her til lands overlever ikke lenge hvis vi ser det ut i fra et historisk perspektiv. Endret 16. august 2008 av statsviter Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Du skrev at de snart er ned mot sperregrensen, men trenden (både ved forrige stortingsvalg og meningsmålinger siden den tid) går andre veien, oppover og ikke nedover. Altså er det du som ser ut til å komme med argumenter som ikke går på akkord med virkeligheten. Jeg har ikke friskmeldt noe som helst, det er enda et år og vel så det til det er valg, så Venstre kan fortsatt tape oppslutning og ramle ned til sperregrensen, men det er ikke det ting tilsier. De gikk opp 2% ved forrige stortingsvalg og meningsmålinger tilsier at de ville forbedret valgresultatet om det var valg i dag. Og det har de forsåvidt gjort siden før Haga gikk. Nok om det. Med tanke på et samarbeid: jeg skjønner hva du sier, men jeg synes nå likevel det er greit at Venstre sier ifra at de ikke er i nærheten av Frp. Kompromisser og prinsipper går bare i hop så lenge en står sånn passe nære hverandre i början. Om man står for langt unna hverandre, er det åpenbart at en må forsake prinsippene sine for å være i nærheten av å komme til kompromisser. Jeg er glad for at noen innser det og viser litt prinsippfasthet, forøvrig også en sjelden egenskap hos Homo Politicus. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Nok om det. Med tanke på et samarbeid: jeg skjønner hva du sier, men jeg synes nå likevel det er greit at Venstre sier ifra at de ikke er i nærheten av Frp. Kompromisser og prinsipper går bare i hop så lenge en står sånn passe nære hverandre i början. Om man står for langt unna hverandre, er det åpenbart at en må forsake prinsippene sine for å være i nærheten av å komme til kompromisser. Jeg er glad for at noen innser det og viser litt prinsippfasthet, forøvrig også en sjelden egenskap hos Homo Politicus. Jo da, jeg skjønner hvor du vil. Prinsipper er godt å ha for å markere enda bedre hvilken politikk man står for. Det jeg insinuerer er at muligheten er der for at Frp hadde gjort merkbare fravik fra sitt partiprogram under forhandlinger og Venstre kunne enda bedre fremme sine verdier hvis Venstre var mer åpen for diskurs. Men det får vi aldri vite siden Venstre nekter å sette seg ved forhandlingsbordet. Personlig mener jeg at de ikke trenger å gi i fra seg egne prinsipper bare ved å forhandle. Prinsipper kan de beholde hvis det viser seg at avstanden virkelig er så stor som Venstre hevder. Dermed hadde ikke en eventuell forhandlingsrunde vært skadelig for verken den ene eller den andre. Det er dette jeg prøver å poengtere. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Selvsagt er det sant at uforpliktende diskusjon ikke tilsvarer det å si fra seg prinsippene. Sponheim kunne kanskje sagt "Det er ikke aktuelt å støtte et regjeringsalternativ som inkluderer Frp med mindre de går bort fra de kjerneverdiene Venstre er uenige i", som i prinsipp åpner rom for diskusjon, men det ville i praksis bety det samme, for det er ingen sjans i havet for at Frp vil gå bort fra de verdiene. Selvsagt kunne slike forhandlinger vise at jeg tar feil der, men jeg vurderer den sjansen som liten og det gjør tydeligvis Venstre-ledelsen også. Noe jeg synes er greit, som (mest sannsynlig) venstre-velger ved neste valg. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Det er litt dumt fordi jeg lever litt i håpet om at Venstre kan få bukt med endel av FRP sin idiotiske politikk og vice versa. Men jeg skjønner jo at Venstre må ta et valg og ikke leke vinglepetter. Det er greit å vite for velgerne og det står mer respekt av enn hva andre partier som potensielt kan komme i vippeposisjon har gjort tidligere. Eksempelvis KRF. I så måte kan jeg også forstå at Venstre støtter det mer "trygge" AP enn FRP. En regjering hvor Venstre har mer innflytelse er uansett bedre enn dagens løsning hvor SP, SV og AP egentlig kan gjøre som de vil. Det er greit med innflytelse fra politikere som (i hvert fall i ord) ikke er så reguleringskåte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå