Simen1 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg har noen Windows-lisenser jeg ikke bruker lengre og kan tenke meg å selge de. Er det lov å selge de videre i henhold til lisensavtalen? Hvilken pris kan jeg i så fall forvente for Windows XP Pro på bruktmarkedet? Enn Windows XP Home, Windows 2000 Pro og Windows 98 SE? Hvordan kan jeg få dokumentert godt ovenfor kjøper at lisensen ikke er i bruk lengre? Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg har lurt på det samme, men det står jo på plata 'ikke for videresalg' osv. (kan hende det kun er for min HUP-lisens på Office 2007 men). Har to kopier av Windows XP Professioal, en med SP2 og en uten. Begge med gyldig lisensnøkkler. De koster jo flesk nye da, og vil jo si en ikke kan si de er "brukt" liksom. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Microsofts lisensavtale låser produktet til deg/din maskin. Uten å referere til paragrafer har du norsk lov i ryggen - alt du kjøper eier du - og kan dermed selge videre. Pris? 50%? Er ikke noen verdiforringelse i forhold til en lisens kjøpt i butikk. For å dokumentere ovenfor bruker kan du overføre lisens med evt. bevis og kvitteringer. Du som selger står ansvarlig for at bruken opphører idet du selger produktet. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Hei. Ser vell ikke noen problem med det, da dette er "lisenser" som ikke er i bruk lenger Hadde ikke hatt moralske bremser når det gjelder det Men De kan vell ikke selge dem som nye selvom de ikke er i bruk lenger Ser at mange andre selger annen software som er tatt ut av tjeneste til lave priser, så go ahead sier jeg. Og er det OEM produkter eller er det fullversjoner ? Offtopic : Hvilken pris ville De ha solgt dem for Melder min kjøpstvang her.... Vennlig Hilsen W_B Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Fullt lovlig å selge lisenser i Norge. Her skriver IDG om saken: http://www.idg.no/bransje/bransjenyheter/article3513.ece Win 98 får du nok ikke så mkye for, dessuten er den vel avskrivd hos Microsoft. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg tar imot en XP Pro lisens om du skal kvitte deg med en, pris blir vi enige om :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Og er det OEM produkter eller er det fullversjoner ? Det er flest OEM, men jeg har et par fullversjoner av Win2000 også. Hvilken pris ville De ha solgt dem for 9633241[/snapback] Det er det jeg er ute etter å finne ut i denne tråden. Jeg har fått forslag om 50% av nypris og det høres greit ut, men ikke la dette bli til en kjøp/salg-tråd. Sånt henviser vi jo til bruktmarkedet. Fullt lovlig å selge lisenser i Norge. Her skriver IDG om saken: http://www.idg.no/bransje/bransjenyheter/article3513.ece 9633247[/snapback] Interessant, men det står bare om volumlisenser der. Hva med OEM og fullversjoner til private? Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 finner ikke noen nyaktige priser på xp professional med sp2 (oppdaterings utgave da) men de som evt er interessert kan jo gi et bud på epost [email protected] Historien bak er at jeg kjøpte XP Professional oppdatering i 2001 eller 2002 eller når det var for over 4000kr hos en lokal databutikk. i desember 2006 bestilte jeg en nyere utgave med sp2 til ca 260kr eller noe, denne er brukt kansje to ganger. ved kjøp skal selvfølgelig både den med sp2 og uten sp2 med begge serialene sendes ved, i og med det er 'samme greia'. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Interessant, men det står bare om volumlisenser der. Hva med OEM og fullversjoner til private? 9633434[/snapback] I følge Microsoft så er en OEM lisens låst til en maskin for evig og alltid. Dvs. at du kan få problem under aktivering og Windows Genuine Advantage/Windows Update. Jeg har nettopp støtt på det problemet selv med en OEM-lisens. Det løste seg med en telefon til Microsoft (aktiveringssenteret) om at jeg måtte bytte hovedkort på en maskin fordi det gamle sa takk for seg. I henhold til Norsk lov, så kan du bare selge i vei, hvis jeg har forstått det rett. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Interessant, men det står bare om volumlisenser der. Hva med OEM og fullversjoner til private? 9633434[/snapback] I følge Microsoft så er en OEM lisens låst til en maskin for evig og alltid. Dvs. at du kan få problem under aktivering og Windows Genuine Advantage/Windows Update. Jeg har nettopp støtt på det problemet selv med en OEM-lisens. Det løste seg med en telefon til Microsoft (aktiveringssenteret) om at jeg måtte bytte hovedkort på en maskin fordi det gamle sa takk for seg. I henhold til Norsk lov, så kan du bare selge i vei, hvis jeg har forstått det rett. 9633507[/snapback] Ja ifølge MS, så sier de det, men om en går ned i butikken og kjøper en WIN-XP eller tilsvarende, så betaler en prisen for at det plutselig står OEM Når jeg har kjøpt mine WIN-XP plater, så er det ikke bundet opp mot en maskin, da platene ikke stod i maskinen ved kjøp. Hmm, tolkning av lover og lisenser Håper at Trådstarter får opp noen oppegående svar på hva det er verdt idagens valuta... Vennlig Hilsen W_B Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 kansje Inmeta kan svare på dette? har et par kontaktpersoner i Inmeta Licensing eller en kan spørre Microsoft Norge ([email protected]) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg sendte en epost til Microsoft for å høre deres mening. Gir de skriftlig klarsignal så er jo den saken klar. Gir de meg rødt lys så får jeg høre litt mer med Inmeta, britiske Discount Licensing, forbrukerrådet og ikke minst: nyttiggjøre meg den felles kunnskapen fra dere forumbrukere. Du må gjerne spørre Inmeta Licensing om du kan. Det hadde vært fint å få dette avklart, ikke bare for min egen del, men tydeligvis også for en del lesere av denne tråden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Svar fra Microsoft allerede (Jeg hadde ikke trodd jeg skulle få svar i det hele tatt) Emne: RE: Salg av lisenser Hei Hvis dine OEM-lisensierte Windows versjoner ikke er brukt tidligere kan de selges, men hvis du har installert disse på en maskin tidligere vil ikke de kunne videreselges. Din Windows retail kan du finte selge så fremt du avinstallerer den helt fra maskinen den nå er installert på. For markedsverdi kan du undersøke priser på www.dinpris.no eller lignende nettsider. Ved ytterligere spørsmål er det bare å ta kontakt! Ha en fin dag! Lenke til kommentar
Makky Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Privat videresalg av OEM er som flere nevner ikke lovlig fra MS sin side. Da skal du i teorien selge maskinen den tilhører også. Men jeg har selv kjøpt "OEM"-lisenser "løst" fra butikker, så da er man inne med en ny problemstilling ettersom denne ikke er låst til noe produkt. (Eller, den er låst til harddisken jeg kjøpte samtidig hehe) Endret 4. oktober 2007 av Makky Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 så da er man inne med en ny problemstilling ettersom denne ikke er låst til noe produkt. (Eller, den er låst til harddisken jeg kjøpte samtidig hehe) 9634620[/snapback] Den blir "låst" til første & beste maskin den blir innstallert på, enkelt og greit. Sånn sett er det uvesentlig hvorvidt man kjøpte noe hardware samtidig eller ei. Lenke til kommentar
marvol Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Er det lovlig/ går det å kjøpe Win XP slik at jeg får reinstallert det på PC-en min ? Eller det ulovlig ? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Simen1: Du har vel ikke noen versjoner av Vista å selge? Vil ikke kjøpe, da det ikke er bruktmarkedet, men kan godt hente dem og bare gi deg litt penger fordi jeg er gavmild o_O Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Er det lovlig/ går det å kjøpe Win XP slik at jeg får reinstallert det på PC-en min ?Eller det ulovlig ? 9635008[/snapback] Vet ikke om jeg forsto deg, men du kan kjøpe hvor mange windows-licenser du bare orker og innstallere på samme pc, men du kan ikke bruke hvor mange PC-er du vil på samme windows-licens. Lenke til kommentar
marvol Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Er det lovlig/ går det å kjøpe Win XP slik at jeg får reinstallert det på PC-en min ?Eller det ulovlig ? 9635008[/snapback] Vet ikke om jeg forsto deg, men du kan kjøpe hvor mange windows-licenser du bare orker og innstallere på samme pc, men du kan ikke bruke hvor mange PC-er du vil på samme windows-licens. 9635084[/snapback] Tenkte bare å finne ut hvordan jeg får reinstalert XP på PC-en min siden den kræsja.. Men da må man vel ha cd og ? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Tenkte bare å finne ut hvordan jeg får reinstalert XP på PC-en min siden den kræsja..Men da må man vel ha cd og ? 9635118[/snapback] Ja. Men er det bærbar du har, så skal det visstnok ofte ligge Windows på en skjult partisjon som kan benyttes ved ny-innstallering. (kan jeg i tilfelle ikke hjelpe deg med siden jeg aldri har fiklet med bærbare) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå