Gå til innhold

digitalt TV kort?

Monisten

Anbefalte innlegg

Jeg har et Hauppauge HVR-1100 hybrid (analog/digital) Mpeg2 TV-kort, og får ikke inn digitale sendinger. Bor i Bergen hvor det digitale bakkenettet åpnet 1. oktober.

Tuneren finner to digitale kanaler, National Geographic og Animal Planet, men ingen av dem gir lyd eller bilde.

Jeg bruker en prøveversjon av Vista og Linux (Mepis 7 (beta 5)). Begge systemene finner disse to kanalene, men ingen vil vise dem (kaffeine i linux).

Har jeg kjøpt katta i sekken, eller finnes det omveier for mpeg2-kortene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke tar feil er Norge et foregående land på det digital bakkenettet ved å bruke MPEG-4 istedet for MPEG-2 slik som mange andre land med digitalt bakkenett bruker (og som på sikt visstnok må oppgraders). Så med mindre du ikke får til å ta inn MPEG-4 med TV-kortet ditt vil jeg tro det ikke er mye du kan gjøre utenom å anskaffe et kort som tar MPEG-4.

Mer info her: no.wikipedia.org/wiki/Norges_Televisjon

Lenke til kommentar

Føler meg temmelig snytt over å ha et TV-kort som fungerte utmerket under prøvesendingene, men som nå er ubrukelig. Burde det ikke være et krav at landsdekkende TV sendte i begge formatene, i alle fall til andre land innfører mpeg4-formatet?

Det ser ut som om alle skal kjøpe en dekoderbox (høres korrupt ut, spør du meg).

Lenke til kommentar

Hei!

Grunnen til at du ikke får inn noen TV kanaler, er at du trenger et dekrypteringskort, på samme måte som med parabol.

Dette får du hvis du bestiller et RiksTV abbonement, og du plugger det da inn i dekoderboksen du må kjøpe for å kunne få DigitalTV på en vanlig TV.

Jeg er ikke helt sikker på om det finnes en løsning for å gjøre det mulig på PC enda, men det kommer garantert. RiksTV jobber i allefall med saken ;)

Lenke til kommentar

Vel, å få RiksTv kortet til å virke på en pc burde da ikke være så alt for vanskelig.

En kortserver som NewCS og en USB kortleser burde løse det meste.

Nå har jeg ikke prøvd NewCS med rikstv kortene, slik at det er ikke sikkert at det vil virke enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...