DarkSlayer Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 hmm ... trøbbel i tårnet... Jeg kan pinge www.vg.no (så dns funker hvertfall) Jeg kan ikke trace (i nettverksverktøyet) Firefox finner ikke siden. Jeg mistenker brannmur. Ubuntu har den brannmur? ipconfig finnes vel ikke i linux .. hva har man da? Dette er ubuntu i wmware. wmware klienten er satt til nat, og i ubuntu har jeg satt nettverket til automatisk konfigurerering fra dhcp. windows firewall er avslått, men det er en stygg norton på maskinen. Dessverre er det en corporate edition fra jobben min og må ha den pga vpn, så jeg får ikke til å justere en dritt, men eg har gitt "permission" på alt. (hater norton, stygt dyrt og dårlig). Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Nå er ikke jeg så rå på windows, men jeg tror at ifconfig tilsvarer ipconfig. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) ipconfig er et verktøy for å liste opp alle nettverksadapter, og deres ip, dns, gateway etc etc etc. Samtidig kan jeg bruke ipconfig for å be adapterene droppe configen deres, og be de oppdatere seg på nytt fra dhcp ipconfig /release ipconfig /renew meget hendig for å se om systemet oppfører seg som det skal, om det kan ta til seg ny ip, osv. Skal du feilsøke på windows så vil det være vanlig å forsøke å pinge en dns adresse (www.vg.no) for å se om det funker. pinge en ip (193.69.165.21). kjøre ipconfig /all for å se om du kan se noen adaptere har feil ip, mangler dns etc. Kjøre release/renew for å se om den klarer å hente ny ip. Dette er basic opplegg for feilsøking, sammen med å forsøke å kjøre ulike applikasjoner som benytter nett for å se om alle, eller kun noen har problemer (symptom på feil i brannmur/ruter) Endret 4. oktober 2007 av DarkSlayer Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 System->Administrasjon->Nettverksverktøy eller iFconfig (liten f) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå