ZaiCoN Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 har litt problem med den nye bærbare PC-en min, problemet er at hver gang før den kommer til der som loader xp xden, så kommer det opp i hvit skrift på toppen, noe med the setup is configurating your hardware, så blir skjermen mørk og skjer ikke noe, noen som vet hvordan fikser dette? Lenke til kommentar
ZaiCoN Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 må da være noen som kan hjelpe, PC-en heter asus f3tseries Lenke til kommentar
ZaiCoN Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 hadde vært fint om fikk noe respons snart, reiser snart igjen og har lyst å ha den bærbare med meg Lenke til kommentar
lommerusk Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Hold ned Fn knappen og trykk F7 og se om du får noe bilde da Lenke til kommentar
ZaiCoN Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 da slår du bare av og på skjermen, er ikke det som er problemet, den er ikke helt svart, er bare svart bilde, skjer ingenting, noen forslag til hva som kan gjøre dette? Lenke til kommentar
Decoy^ Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Når du booter fra en XP-CD, vil det som du sier komme opp "Setup is configuring your hardware..." på svart bakgrunn. Deretter skal skjermen bli svart en stund. Og her er første spørsmål, hvor lenge har du ventet? Normalt skal det ikke ta lang tid, men har opplevd både 10 og 15 minutter, da som regel med trøblete hardware. Om du har ventet og ikke får den blå skjermen hvor den begynner å laste drivere for maskinvaren, bør du prøve en annen CD. Skjønt jeg vil anbefale at du bruker en recovery-CD. Eller enda enklere, recovery-partisjonen. Ifølge all info jeg finner om Asus F3T skal den ha en recovery-partisjon, på lik linje med de fleste moderne OEM-maskiner. Så vidt jeg kan se i dokumentasjon på nettet, er det F9 som gjelder for Asus F3T. Trykk på den tasten når maskinen starter, så skal du kunne kjøre gjenoppretting fra harddisken. Men kan ikke si noe mer om hvordan den eventuelt fungerer, har aldri brukt en Asus-PC. Du får bare følge instruksjonene på skjermen. Om du ikke har en recovery-partisjon, skaff recovery-CD-er fra forhandler/selger. Lenke til kommentar
ZaiCoN Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 skal prøve med en annen cd i måra, problemet med å bruke recovery cden er at det kommer opp at boot fila er skadda, kom første gang eg prøvde den cden :S Lenke til kommentar
ZaiCoN Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 prøvde med annen cd, men funka fortsatt ikkje, hadde ikke dette problemet før:S Lenke til kommentar
lommerusk Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Prøvd med å resette bios og slett master boot record Har du hatt linux på den PC-en? Lenke til kommentar
ZaiCoN Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 korleis reseter eg den, har prøvd default setting i bios, men det hjalp ikkje, har kun hatt vista og xp Lenke til kommentar
ZaiCoN Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 har prøvd med vista cd og, samme skjer :S Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 har prøvd med vista cd og, samme skjer :S 9663173[/snapback] Med Vista dvdplate skal du løse problemene, men det krever at du klarer å boote fra den. Dvs du skal kunne få utført: "Press any key to start fom Cd rom" helt fra srtarten. Det betyr igjen at CD rom må helst være som first boot device i Bios. Når du har klart det, så du skal ha mulighet via "repair my computer" og CMD å -forandre den active partition -redigere boot.ini -fixe bootsector og ellers utføre annet fix som kan hjelpe deg framover. Lenke til kommentar
ZaiCoN Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 problemet er at eg aldri får opp press any key to start from cd rom Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Har du satt cdrom som bootdevice da?da skal du få opp press any key... det har jo ingen ting med det opprinnelige problemet og gjøre men. Lenke til kommentar
ZaiCoN Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 har satt det på ja, men skjer ingenting :S Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Du kan ikke komme videre hvis du ikke klarer å boote fra cd/dvd. Er cd/dvdrom i orden? Om ikke, du må boote fra Usb (hvis maskina di støtter det da), og det krever at du ordner en Usb bootdisk. Uansett, for å få slutt på den installasjon av XP som er på gang, må du boote fra noe annet enn harddisken. Lenke til kommentar
Decoy^ Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Det later til å være en vanlig oppfatning at det er BIOS som ber deg om å trykke en tast, men det er ikke riktig. Det er bootloaderen på installasjonsplaten som spør, og det gjør den kun hvis den tror at det allerede er Windows installert på maskinen. Det skjer for eksempel ikke med en splitter ny upartisjonert disk. Jeg er usikker på de eksakte kriteriene for at den skal gjenkjenne Windows. Om den ser etter partisjoner generelt, NTFS/FAT32-partisjoner spesifikt, eller om den faktisk sjekker systemfiler vet jeg ikke. Det er ikke unormalt at beskjeden ikke kommer opp. Så lenge maskinen booter CD-platen, er det OK. Og slik problemet har blitt forklart så langt, er det åpenbart at maskinen booter fra CD. Har du prøvd å gjøre det lommerusk foreslo? Slett MBR. Det kan hende installasjonen henger seg opp på grunn av en eller annen partisjon/feil på partisjon, filsystem eller lignende. Er harddisken ellers OK? Kommer det noen ulyder fra harddisken eller resten av maskinen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå