Gå til innhold

-Karakterer sier ingenting om kvaliteten på skolen


Anbefalte innlegg

Det er opp til kvar enkel elev kva ein vil gjere ut av karakterane sine. Eg tvilar på at kvaliteten på skulen er ein avgjerande faktor på karakterane. Kor strenge lærarane er med karakterande er også avgjerande.

9645259[/snapback]

Og også hvor motiverte lærerne er, hvor motiverte elevene er, hvor gode lærerne er til å lære bort, hvor gode elevene er til å lære, og hundre andre faktorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skole er urettferdig. Dette er fordi at karakterer blir ikke gitt ut ifra elevenes kunnskaper og ytelse, men lærerenes egne rangeringsstiger. Det har foregått mange tester mellom lærere i Norge, der de skal for eksempel gi karakter på en stil, gikk karakterene fra 3 til 6.

Lenke til kommentar

karakterer mener jeg er gjort fra skolen sin side, slik at det skal bli enklere for dem å generalisere elever. jeg forstår det på en måte, for det ville tatt en evighet vis hver og en elev skulle blitt analysert og vurdert grundig. derfor er det lettere å bare sette et tall fra 1-6 på han. steinerskolen er jo en skole for dem som ser på hvert elev som enkletindivider. en karakter sier ikke hvordan du er som person. den sier bare hvordan du gjorde det i akkurat den aktuelle oppgaven pluss at det varierer for mye fra lærer til lærer.

Lenke til kommentar
Skole er urettferdig. Dette er fordi at karakterer blir ikke gitt ut ifra elevenes kunnskaper og ytelse, men lærerenes egne rangeringsstiger. Det har foregått mange tester mellom lærere i Norge, der de skal for eksempel gi karakter på en stil, gikk karakterene fra 3 til 6.

9645288[/snapback]

 

Nettopp...og frem til lærere slutter å gi karakterer basert på trynefaktor så er det helt ubrukelig. Hva med et system ala høgskoler hvor man tar eksamen/prøver med et nummer fremfor navn slik at læreren ikke klarer å plukke ut sine favoritter?

Lenke til kommentar
Skole er urettferdig. Dette er fordi at karakterer blir ikke gitt ut ifra elevenes kunnskaper og ytelse, men lærerenes egne rangeringsstiger. Det har foregått mange tester mellom lærere i Norge, der de skal for eksempel gi karakter på en stil, gikk karakterene fra 3 til 6.

9645288[/snapback]

 

Nettopp...og frem til lærere slutter å gi karakterer basert på trynefaktor så er det helt ubrukelig. Hva med et system ala høgskoler hvor man tar eksamen/prøver med et nummer fremfor navn slik at læreren ikke klarer å plukke ut sine favoritter?

9647131[/snapback]

Vi hadde det faktisk som prøveprosjekt i 10 og det fungerte ganske bra egentlig.Vi burde ha det sånn hele tiden.

Lenke til kommentar

Stefan Hegglund i Unge Høyre har gode meninger rundt dette:

 

UH.no

Unge Høyre reagerer sterkt på at leder i Elevorganisasjonen i dagens VG uttaler at Om elevene gjør det bra eller dårlig, sier ingen ting om kvaliteten på skolen. Dette er ikke dekkende for å si noe om hvilken opplæring skolen gir. Eksamen måler hverken utvikling eller trivsel. -Dette er kunnskapsløst og fullstendig skivebom sier sentralstyremedlem i Unge Høyre, Stefan Heggelund.

 

Heggelund mener Elevorganisasjonen har misforstått fullstendig.

 

-Poenget med eksamen er at det er et verktøy for å teste elevenes faglige kunnskaper. Det er ikke ment å teste trivsel. Vi kan ikke ha det slik i norsk skole at hvis noe ikke bidrar til at det blir koseligere å være elev så skal man være mot det, sier han.

 

Heggelund mener at Utdanningsforbundet også bidrar til å senke nivået på norsk skole.

 

-Når lederen i Utdanningsforbundet er mot å sammenligne skolene på bakgrunn av karakterer fordi de også har ansvar for ”samarbeid, toleranse og likestilling” så er det jo ikke rart det står dårlig til med norsk skole. Vi må kunne erkjenne at det er lov å vurdere kunnskap som en selvstendig faktor. Hvis ikke skolens lærere, ledelse, politikere, elever og foreldre til elevene vet hvordan skolen gjør det sammenlignet med andre skoler kan man heller vanskelig sette inn målrettede tiltak.

 

Sentralstyremedlemmet mener det er på tide at man igjen fokuserer på kunnskap i skolen, og spør når Elevorganisasjonen skal gjøre det samme.

 

-Ingen er mot trivsel i skolen. Spørsmålet er om vi kanskje har fokusert så mye på dette de senere årene at det har gått utover innholdet i skolen. Det kan i hvert fall virke sånn når vi ser hvor middelmådig norske studenter gjør det målt mot andre nasjonaliteter, til tross for at vi bruker vesentlig mer ressurser enn nær sagt alle andre på skolen. Jeg vil utfordre Elevorganisasjonen til å komme på banen og bidra til at vi skal få mer kunnskap i skolen avslutter Heggelund.

Lenke til kommentar
Så klart vil de private kunne tilby bedre lærere med tanke på lønninger. Men en privat skole drives ikke kun av statlige subsidier, det kreves også at foreldrene må betale for skolegangen. Det er jo ikke private skoler hvis staten betaler alt, eller?

Så hvis du har en alenemor og et par søsken kan det bli økonomisk vanskelig å betale for å kunne skaffe best mulig utdannelse.

Det høyresiden er jo nettopp skoler som finansieres 100% av staten, men som driftes av private - igjen ikke som et alterntiv, men som et supplement til private skoler.

Hvorfor ignoreres dette gang på gang, og argumenter som "kun de rike får gå der" kommer...

 

Det er jo nettopp slik det er man må være "rik" for å gå på privatskole, siden de som går på privatskole får mindre støtte enn elever på offentlig skole.

 

Og hvis private vil kunne tilby bedre lønninger så må det jo være noe galt med de offentlige skolene - og de må "ta seg sammen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...