cyclo Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Det ble jo selvsagt veldig feil sagt. Det er jo selvsagt ytelsen, ikke volumet man endrer ved chipping. Men linken din beviser mitt orginale poeng, nemlig at >Jonas< tar feil. (I hvertfall i følge trygg trafikk). I artikkelen du linket til gilera står følgende: Hva kan skje hvis du trimmer mopeden? For det første er trimming ulovlig og kan føre til bot og avskilting hvis du blir stoppet i kontroll. Ved ulykker med trimmet moped gjelder ikke forsikringen. Myndighetene kan også kreve tilleggsavgift fordi en trimmet moped automatisk egentlig tilhører gruppen lett motorsykkel. Noen former for trimming kan gjøre at mopeden går mye fortere enn den er konstruert for. Verst er det likevel at den går fortere enn føreren er ”utdannet” for. Legg merke til det jeg uthevet. QED Lenke til kommentar
CFM Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Det ble jo selvsagt veldig feil sagt. Det er jo selvsagt ytelsen, ikke volumet man endrer ved chipping. Men linken din beviser mitt orginale poeng, nemlig at >Jonas< tar feil. (I hvertfall i følge trygg trafikk). I artikkelen du linket til gilera står følgende: Hva kan skje hvis du trimmer mopeden? For det første er trimming ulovlig og kan føre til bot og avskilting hvis du blir stoppet i kontroll. Ved ulykker med trimmet moped gjelder ikke forsikringen. Myndighetene kan også kreve tilleggsavgift fordi en trimmet moped automatisk egentlig tilhører gruppen lett motorsykkel. Noen former for trimming kan gjøre at mopeden går mye fortere enn den er konstruert for. Verst er det likevel at den går fortere enn føreren er ”utdannet” for. Legg merke til det jeg uthevet. QED 9639107[/snapback] Men du har kke lov til å kjøre trimmet moped selv om du har lett-mc lappen.. Det står i vognkortet alt om maks effekt og sylindervolum.. Dette er ikke lov å endre på, muligens hvis du får godkjent den hos vegnesenet, men vet ikke om noen i farta som har gjort det Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 jeg har ikke tenkt og bryte noe fartsgrenser, men det bare går så sinnsykt tregt i oppoverbakke. Men man blir ikke lappløs om man blir stoppet av politiet med 80 sylinder? For blir man lappløs så skal jeg ikke ha 80cc... Det er altså sikkert, tror ikke det finnes noen som gleder seg til og få bil-lappen slik som meg! 9638331[/snapback] vis du syntes den blir treg i oppoverbakke så er det vel litt drastisk å trimme mopeden med å øke sylindervolum. har du forsøkt å bare bytte svanehalsen? eventuelt hele eksosanlegget? hva med større forgasser? og totalt offtopic: virker som jeg hadde mye rett i første posten min her Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det ble jo selvsagt veldig feil sagt. Det er jo selvsagt ytelsen, ikke volumet man endrer ved chipping. Men linken din beviser mitt orginale poeng, nemlig at >Jonas< tar feil. (I hvertfall i følge trygg trafikk). I artikkelen du linket til gilera står følgende: Hva kan skje hvis du trimmer mopeden? For det første er trimming ulovlig og kan føre til bot og avskilting hvis du blir stoppet i kontroll. Ved ulykker med trimmet moped gjelder ikke forsikringen. Myndighetene kan også kreve tilleggsavgift fordi en trimmet moped automatisk egentlig tilhører gruppen lett motorsykkel. Noen former for trimming kan gjøre at mopeden går mye fortere enn den er konstruert for. Verst er det likevel at den går fortere enn føreren er ”utdannet” for. Legg merke til det jeg uthevet. QED 9639107[/snapback] Men du har kke lov til å kjøre trimmet moped selv om du har lett-mc lappen.. Det står i vognkortet alt om maks effekt og sylindervolum.. Dette er ikke lov å endre på, muligens hvis du får godkjent den hos vegnesenet, men vet ikke om noen i farta som har gjort det 9639567[/snapback] Men det har jeg da heller aldri påstått. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Det ble jo selvsagt veldig feil sagt. Det er jo selvsagt ytelsen, ikke volumet man endrer ved chipping. Men linken din beviser mitt orginale poeng, nemlig at >Jonas< tar feil. (I hvertfall i følge trygg trafikk). I artikkelen du linket til gilera står følgende: Hva kan skje hvis du trimmer mopeden? For det første er trimming ulovlig og kan føre til bot og avskilting hvis du blir stoppet i kontroll. Ved ulykker med trimmet moped gjelder ikke forsikringen. Myndighetene kan også kreve tilleggsavgift fordi en trimmet moped automatisk egentlig tilhører gruppen lett motorsykkel. Noen former for trimming kan gjøre at mopeden går mye fortere enn den er konstruert for. Verst er det likevel at den går fortere enn føreren er ”utdannet” for. Legg merke til det jeg uthevet. QED 9639107[/snapback] Når jeg tok mopedlappen for to år siden forhørte jeg meg om dette, og jeg fikk til svar at det ikke gikk an å omregistrere mopeden til klassen over, lett motorsykkel. Dette fordi norske lover sier at mopeden ikke er konstruert for høyere hastigheter. Det finnes vel heller ikke mopeder typegodkjent som lettmotorsykkel her til lands heller. Enkeltgodkjenning av kjøretøy Enkeltgodkjenning foretas ved en av Statens vegvesens trafikkstasjoner. Slik godkjenning foretas for kjøretøy som ikke er typegodkjent. Det henvises til kjøretøyforskriften kap. 6 for hvilke kjøretøygrupper som skal eller kan enkeltgodkjennes. Kjøretøyet må fremstilles for en trafikkstasjon for kontroll, og det må fremlegges dokumentasjon for at krav i henhold til kjøretøyforskriften er oppfylt. Moped er ikke oppført i loven som et kjøretøy som kan enkeltgodkjennes. § 6-12. Obligatorisk typegodkjenning 1. Følgende motorvogner skal være typegodkjent før de tas i bruk: a) personbil (M1) unntatt ambulansebil, jf. § 6-3 nr. 7 b) varebil (N1) c) to- og trehjulede motorvogner (motorsykler og mopeder) d) beltemotorsykkel. 2. Det tillates at motorvogn som er importert av eieren til eget bruk (privatimportert) fremstilles for enkeltgodkjenning. Dette er det eneste stedet moped er nevnt i Kjøretøyforskriften. Hvordan skal man få en moped til å bli typegodkjent som en lett motorsykkel? Endret 5. oktober 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Okey. Situasjonen er slik: -Jeg hevdet at man kunne bli avkrevd avgift for trimming av moped. -Du sa at man ikke kunne det, fordi moped aldri vil kunne typegodkjennes som lett sykkel. -[masse tull om typegodkjenning] -Trygg trafikk sier at man kan bli avkrevd avgift for trimming av moped. Ergo, den opprinnelige påstanden min er påvist. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Okey. Situasjonen er slik: -Jeg hevdet at man kunne bli avkrevd avgift for trimming av moped. -Du sa at man ikke kunne det, fordi moped aldri vil kunne typegodkjennes som lett sykkel. -[masse tull om typegodkjenning] -Trygg trafikk sier at man kan bli avkrevd avgift for trimming av moped. Ergo, den opprinnelige påstanden min er påvist. 9640862[/snapback] Det vil jo være usaklig å kreve tilleggsavgifter når mopeden aldri kan omregistreres til en annen klasse. En kamerat av meg ble stoppet med en blodtrimma RS2 (opprinnelig 50ccm, men ikke når han ble stoppa) som hadde en toppfart på 150 km/t. Han ble ikke krevd for tilleggsavgifter og for å kjøre uten gyldig førerkort og slikt. Finn noe i loven som sier du kan enkeltgodkjenne en moped som lett mc da. Da jeg sjekket opp dette fikk jeg til svar at dette ikke gikk an. Endret 5. oktober 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
daruu Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Det ble jo selvsagt veldig feil sagt. Det er jo selvsagt ytelsen, ikke volumet man endrer ved chipping. Men linken din beviser mitt orginale poeng, nemlig at >Jonas< tar feil. (I hvertfall i følge trygg trafikk). I artikkelen du linket til gilera står følgende: Hva kan skje hvis du trimmer mopeden? For det første er trimming ulovlig og kan føre til bot og avskilting hvis du blir stoppet i kontroll. Ved ulykker med trimmet moped gjelder ikke forsikringen. Myndighetene kan også kreve tilleggsavgift fordi en trimmet moped automatisk egentlig tilhører gruppen lett motorsykkel. Noen former for trimming kan gjøre at mopeden går mye fortere enn den er konstruert for. Verst er det likevel at den går fortere enn føreren er ”utdannet” for. Legg merke til det jeg uthevet. QED 9639107[/snapback] ehm, dette stemmer jo ikke da! Du må jo ikke automatisk tvangsregistrere den til 125 selv om den har mere volum en 49ccm! En moped kan aldri bli registrert som lett sykkel da de har helt anna ramme, bremser osv Det er dårlig av trygg trafikk å drive å finne på ting for å få ungdom til å la være å trimme mopeden sin En anna ting, forsikringen gjelder jo såklart om du har trimma også, men hvis grunnen til at du kolliderer/kjører av feks er at mopeden har gått fortere enn den egentlig skal, da får du nol skylda! Edit:LINK til en artikkel jeg fant på vegvesen.no der de nevner mopedtrimming, men ikke nevner ett ord ang tvangsomregistrering Endret 5. oktober 2007 av daruu Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 daruu: Hvilket grunnlag har du for å hevde det ikke stemmer? Bare fordi man ikke kan registrere noe lovlig, betyr ikke at man ikke kan avkreves avgiftene som tilsvarer det man måtte betalt om man kunne gjort det lovlig. Som jeg skrev for et par sider siden: Du trimmer en bil fra 300 hk til 500 hk ulovlig. Du vil aldri kunne få denne bilen lovlig registrert med så mye hestekrefter. Når du da blir tatt, blir du likevell avkrevd avgiftene du måtte betalt, dersom du hadde hatt mulighet for å gjøre samme trimmingen lovlig. Jeg ser ingen grunn for at ikke det samme gjelder med moped. Og det bekrefter trygg trafikk. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Liker etter jeg tok lappen på moped for litt over ett år sia, så ringte jeg vegvesent og spurte De sa da at du fikk 4200 i bot + klippa skilt og visningsplikt I tillegg til dette kom fartsbøter Det samme sa en politimann jeg snakka med, men han sa at bøtene kunne være lavere en 4200(det kommer ann på hvor mye du tjener) Ingen av dem nevnte ett ord om at de kunne pålegge deg tvangsavgifter! Men har nå sendt en mail til statens vegvesen hvor jeg spurte hva som stemmer så hvis vi er heldige så får vi vel svar før helga Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) daruu: Hvilket grunnlag har du for å hevde det ikke stemmer? Bare fordi man ikke kan registrere noe lovlig, betyr ikke at man ikke kan avkreves avgiftene som tilsvarer det man måtte betalt om man kunne gjort det lovlig. Som jeg skrev for et par sider siden: Du trimmer en bil fra 300 hk til 500 hk ulovlig. Du vil aldri kunne få denne bilen lovlig registrert med så mye hestekrefter. Når du da blir tatt, blir du likevell avkrevd avgiftene du måtte betalt, dersom du hadde hatt mulighet for å gjøre samme trimmingen lovlig. Jeg ser ingen grunn for at ikke det samme gjelder med moped. Og det bekrefter trygg trafikk. 9640981[/snapback] En bil kan du enkeltgodkjenne med større motorytelse, men det krever da ombygging, og du må betale mer avgifter. Det kan du IKKE med en moped. Det er forskjellen! Du kan ikke drive å sammenlikne en bil med en moped. Trygg trafikk bekrefter ingenting før de henviser drekte til loven. En anna ting, forsikringen gjelder jo såklart om du har trimma også, men hvis grunnen til at du kolliderer/kjører av feks er at mopeden har gått fortere enn den egentlig skal, da får du nol skylda! 9640944[/snapback] Forsikringen gjelder ikke når man trimmer mopeden, fordi kjøretøyet er da lenger ikke godkjent. Skjer det noe når man kjører en uorginal moped kan man måtte regne med å betale fordikringsselskapet i stedet for at man får noe ifra dem. - Det er selvsagt en dramatiskopplevelse for en 16-17-åring å bli tatt i en slik kontroll. Men vi prøver å gå fram på en skånsom måte, og det er lite kjeft å få, sier Borstad. Unntaket var den unge gutten som var dødelig fornærmet over at målingen viste at mopeden hans gikk akkurat i 45 km/t. - Tøys! Den går mye fortere, hevdet han og lekset opp hvor idiotisk det var at mopedene ikke får kjøre i 50 km/t sånn at de kan følge den øvrige trafi kken. :!: Endret 5. oktober 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) ehm, dette stemmer jo ikke da! Du må jo ikke automatisk tvangsregistrere den til 125 selv om den har mere volum en 49ccm! En moped kan aldri bli registrert som lett sykkel da de har helt anna ramme, bremser osvDet er dårlig av trygg trafikk å drive å finne på ting for å få ungdom til å la være å trimme mopeden sin En anna ting, forsikringen gjelder jo såklart om du har trimma også, men hvis grunnen til at du kolliderer/kjører av feks er at mopeden har gått fortere enn den egentlig skal, da får du nol skylda! Edit:LINK til en artikkel jeg fant på vegvesen.no der de nevner mopedtrimming, men ikke nevner ett ord ang tvangsomregistrering 9640944[/snapback] blir ikke suzuki RMX solgt med 80CC motor i andre land? med samme ramme og bremser? vis du trimmer mopeden din så fil forsikringseslkapet kunne hevde avtalebrudd og nekte å utbetale deler eller hele forskringen du ellers skulle hatt krav på. i alle fall det jeg har fått til svar nå jeg har snakket med forsikringsagenter og advokater angående slikt(men det begynner å bli noen år siden da ) den artikkelen du linket henviser ikke egentlig til noe spesielt den bare viser at vegvesenet faktisk har kontroller på moped den. du kan ikke vifte med og si at det er den som er loven. det er som å si at alt se og hør skriver er tatt fra faktakilder og kun inneholder 100% sannheter, noe det så absolutt ikke gjør. den artikkelen er en PR artikkel for vegvesenet ikke ment som en opplysningsartikkel ang hva som er ulovlig, lovlig og eventuelt straff for det som er ulovlig. og sist men ikke minst. politiet kan konfiskere mopeden din vis de har mistanke om "alvorlig" trimming og ta den med til biltilsynet og deretter pålegge deg å betale toll for trim, men bare fordi de kan betyr ikke at de gjør det alltid, det har noe med forholdet politiet skal ha med vanlige mennesker det. *edit* er ikke rm85 og RMX så og si helt like? bortsett fr amotorstørrelse? Endret 5. oktober 2007 av stich_it Lenke til kommentar
daruu Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 link til en suzuki rmx 80? nei, suzuki rm85 og rmx er to helt forskjellige ting rmx er en moped med ca 6 hester uten plombering mens rm85 er en crosser med ca 30 hester Begge har selvfølgelig bremser deretter! Ang forsikringsselskap så vil de jo selvfølgelig prøve å få skylda på deg(snikete jævler de forsikringsselskapa), så om de vet at den var trimmet så vil du få skyld i endel ulykker ja, men feks hvis noen kjører på mopeden din og velter den når den står rolig så spiller det jo ingen rolle om du har trim! Det er jo litt forskjell på mengde trim også da, vet om en som satte en 250 kubikks crossermotor(ca 50hk) i ei mopedramme Det er jo riktig at han skal få mere straff enn en som kun har satt på større sylinder, så der ville kanskje det avgiftsgreia være mulig og forsvare! Har nå sendt mail til trygg trafikk også og bedt de gi meg noen kilder på det de skriver på sin nettside Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Så fort man gjør en moped uorginal så er den ikke lenger godkjent, og da gjelder heller ikke forsikringa lenger. Ang forsikringsselskap så vil de jo selvfølgelig prøve å få skylda på deg(snikete jævler de forsikringsselskapa), så om de vet at den var trimmet så vil du få skyld i endel ulykker ja, men feks hvis noen kjører på mopeden din og velter den når den står rolig så spiller det jo ingen rolle om du har trim!Ingen bruker vel forsikringa om mopeden velter når den står stille uansett? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Dette er jo egentlig veldig OT da men... Vel, om du bare har tatt plomba feks og blir meid ned av en bil i ett lyskryss så skal det MYE til for at du ikke får igjen noe på forsikringa! Om du har en splitter ny moped til 30 tusen og den velter og hele ene siden blir oppripete, dette fordi en bil rygga på den Ville du da ikke ha brukt forsikringa? Men uansett, om du får igjen på forsikringa når du har trim eller ikke er opptil vær enkelt sak + egentlig helt OT i denne tråden, så jeg lar dette være mitt siste innlegg ang forsikring her Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Dette er jo egentlig veldig OT da men...Vel, om du bare har tatt plomba feks og blir meid ned av en bil i ett lyskryss så skal det MYE til for at du ikke får igjen noe på forsikringa! Om du har en splitter ny moped til 30 tusen og den velter og hele ene siden blir oppripete, dette fordi en bil rygga på den Ville du da ikke ha brukt forsikringa? Men uansett, om du får igjen på forsikringa når du har trim eller ikke er opptil vær enkelt sak + egentlig helt OT i denne tråden, så jeg lar dette være mitt siste innlegg ang forsikring her 9641282[/snapback] i begge tilfeller ville jeg nå si at det er ikke mopedførerens forsikring som skal brukes her. det r jo den som har forårsaket ulykken som har ansvaret. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Dette er jo egentlig veldig OT da men...Vel, om du bare har tatt plomba feks og blir meid ned av en bil i ett lyskryss så skal det MYE til for at du ikke får igjen noe på forsikringa! Om du har en splitter ny moped til 30 tusen og den velter og hele ene siden blir oppripete, dette fordi en bil rygga på den Ville du da ikke ha brukt forsikringa? Men uansett, om du får igjen på forsikringa når du har trim eller ikke er opptil vær enkelt sak + egentlig helt OT i denne tråden, så jeg lar dette være mitt siste innlegg ang forsikring her 9641282[/snapback] Nei, du skal ikke få igjen på forsikringa hvis mopeden er gjort uorginal. Jeg ville bare latt ripene være der om mopeden hadde velta, da det fort kan bli flere med tiden. Mopeden min har vært i bakken fire ganger, to ganger når den har stått på støtta og to ganger når jeg har kjørt. Jeg har bare noen få riper på den. Jeg kunne aldri tenjkt meg å brukt flere tusen på å betale egenandelen hvis det hadde vært noe grunnlag for at jeg kunne fått igjen noe, da det hadde vært billigere å kjøpt et nytt eller brukt kåpedeksel. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Men altså, hvis det ikke er din skyld så er det jo heller ingen egenandel Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Avkorting gjelder ikke bare egenandelen. Avkorting gjelder all utbetaling av forsikring. Avkorting gjøres på grunnlag av at man har kjørt ulovlig. Eks: Du kjører uten lappen og kolliderer. Det har ingenting å si hvem som har skyld i ulykken. Følgende skjer: Du får ikke utbetalt en kr av forsikringsselskapet, og i tillegg mottar du sannsynligvis krav om tilbakebetaling av alt som er blitt utbetalt til motpart i ulykken. Avkorting skjer når man kjører ulovlig, og den setter både kasko og annsvarsforsikring ut av spill. Derfor er det meget dumt å kjøre uten lappen. Dersom du f. eks. kjører ned en person, vil du måtte stå til ansvar for alle utbetalinger forsikringsselskapet gjør til vedkommende (evt. hans etterlatte). Lenke til kommentar
CFM Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Kort alt i alt(det jeg har forstått): trimming: Forenklet forelegg på 4200kr, avskilting på stedet, visningsplikt. trimming: forsikring forsvinner da kjøretøyet ikke lenger er godkjent. Er ikke sikker når det gjelder tyveriforsikring..(kilde: mor og far jobber i bank.) omregistrere trimmet moped til lett: ikke lov da bremser og ramme ikke er laget for det(men dagens mopeder er laget for rundt 80km/t fra fabrikk, men prøv å si det til vegvesenet og EU ) Og hvis du skal være så uheldig at du velter en ny ped til 30k, da skrur du den bare original igjen for deretter å søke forsikring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå