Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva skjer om man har 50cc og blir tatt med 80cc?


l_man

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vis du blir stoppet og de oppdager at du har økt sylindervolumet på mopeden så må mopeden din omregistrert til lettmotorsykkel, i tillegg til bot for ulovlig trimming og kjøring uten førerkort som er gjeldende klassen kjøretøyet nå er i.

 

så det blir omregistrering + bot for ulovlig trimming + bot for kjøre uten riktig lapp(mulig utsettelse på billappen eller indragelse av mopedbeviset og/eller bot) og det er jo mulig du blir stoppet for å kjøre for fort så da er det den bota i tillegg :p

 

dekker vel det meste?

Lenke til kommentar
Omregistreres til lett. haha, du har skjønt det.

 

Du vil få en trimbot på 4200, og du må gjøre moppen original, så må du på visning og du får skiltene igjen.

Mister ikke lappen.

9633374[/snapback]

 

kan vi bestemme kor tid vi skal inn på visning eller bestemmer politiet det?

Lenke til kommentar
Omregistreres til lett. haha, du har skjønt det.

 

Du vil få en trimbot på 4200, og du må gjøre moppen original, så må du på visning og du får skiltene igjen.

Mister ikke lappen.

9633374[/snapback]

 

kan vi bestemme kor tid vi skal inn på visning eller bestemmer politiet det?

9633713[/snapback]

 

Du får en time, da må du møte.

Varierer om de tar skiltene, men normalt skal de gjøre det.

Du får 4200kr som sagt, mister ikke lappen.

Det påløper nok et gebyr for og få skiltene tilbake.

Lenke til kommentar

Trodde trimbota hadde gått opp til 5200 jeg? Er ikke sikker tho'.. Om du vil vise den eller ikke er ditt valg. Det letteste er å bytte til original, vise, så bytte tilbake ;P

 

Men nå er det ikke mange som blir tatt med trimma scooter da ;)

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Omregistreres til lett. haha, du har skjønt det.

 

Du vil få en trimbot på 4200, og du må gjøre moppen original, så må du på visning og du får skiltene igjen.

Mister ikke lappen.

9633374[/snapback]

hadde en kamerat som ble taua inn på det der. ble stoppa i fartskontroll, politiet beslagla mopeden hans på stedet. tok den med til bilsakkyndige og testet den. han fikk bot og måtte betale avgift for effektendringen som var gjort(hadde økt sylindervolumet fra 49 til 75 elns(og ja de skrudde opp mopeden og sjekket)). han fikk utsatt førerkortet i et halvt år. skal sies at han ble vel tatt i 100 i 50 sona.

 

og det er forskjell på å bli tatt av noen som virkelig vet endel om moped og er jævlig og bli tatt av noen som er snille.

 

politiet kan beslaglegge mopeden din(sånn som jeg har forstått det), men vanligvis får du bare beskjed om at du vil bli innkalt til kontroll hos biltilsynet, det er vcanligvis en 7 - 14 dager frem i tid tror jeg. og da kan du jo bare skru av alt av trim på mopeden selvfølgelig.

 

greieste hadde jo vært om noen kunne grave frem lover på dette egentlig ;):p

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

jeg har ikke tenkt og bryte noe fartsgrenser, men det bare går så sinnsykt tregt i oppoverbakke. Men man blir ikke lappløs om man blir stoppet av politiet med 80 sylinder?

 

For blir man lappløs så skal jeg ikke ha 80cc... Det er altså sikkert, tror ikke det finnes noen som gleder seg til og få bil-lappen slik som meg!

Lenke til kommentar
vis du blir stoppet og de oppdager at du har økt sylindervolumet på mopeden så må mopeden din omregistrert til lettmotorsykkel, i tillegg til bot for ulovlig trimming og kjøring uten førerkort som er gjeldende klassen kjøretøyet nå er i.

 

så det blir omregistrering + bot for ulovlig trimming + bot for kjøre uten riktig lapp(mulig utsettelse på billappen eller indragelse av mopedbeviset og/eller bot) og det er jo mulig du blir stoppet for å kjøre for fort så da er det den bota i tillegg :p

 

dekker vel det meste?

9632713[/snapback]

Nei nei nei. Det går IKKE an å få omregistrert en moped til en lett motorsykkel, dermed kan man heller ikke bli pålagt å betale omregistrering og få bot for å kjøre et kjøretøy man ikke har lisens til å kjøre osv.

 

Normalt er bota for å kjøre trimma moped 4200,- samt et halvt års utsettelse på billappen. Eventuelle fartsbøter og bøter for andre lovbrudd kommer i tillegg.

 

De aller fleste som blir tatt med trimma mopeder er fordi de kjører som idioter. De er en fare for seg selv og andre. Dette er noe de ikke skjønner før de er blitt flere år eldre. Noen skjønner det aldri heller..

 

politiet kan beslaglegge mopeden din(sånn som jeg har forstått det)
De beslagger i så fall mopeden hvis det blir opprettet sak og den vil bli brukt som et bevismateriale. Ellers tar de bare skiltene og du må trille/frakte mopeden på henger e.l. hjem.
Lenke til kommentar
Nei nei nei. Det går IKKE an å få omregistrert en moped til en lett motorsykkel, dermed kan man heller ikke bli pålagt å betale omregistrering og få bot for å kjøre et kjøretøy man ikke har lisens til å kjøre osv.

9638812[/snapback]

Selv om man ikke kan få noe omregistrert betyr ikke at man ikke kan bli avkrevd toll for det man har gjort av endringer.

 

Eks: Man har trimmet en bil fra 300 til 500 hester. Trimmingen hadde aldri blitt godtatt om man hadde prøvd å gjort det lovlig og vist bilen.. Likevell vil man bli straffet med tollen man ville blitt avkrevd for å endre fra 300 til 500 hester dersom det var lovlig å gjøre det.

 

Altså: I værste tilfelle kan man oppleve følgende:

-Bot for trim

-Avkrevd toll for endring i ytelse

-Avskilting

 

Om lappen ryker eller ikke avhenger vell av om man har gjort noe som kan karakteriseres som uansvarlig eller ikke. Og da må man vell dras for retten.

 

I tillegg så kan man vell risikere at forsikringsselskapet vil holde deg personlig ansvarlig for alle utgifter ved en evt. ulykke.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Nei nei nei. Det går IKKE an å få omregistrert en moped til en lett motorsykkel, dermed kan man heller ikke bli pålagt å betale omregistrering og få bot for å kjøre et kjøretøy man ikke har lisens til å kjøre osv.

9638812[/snapback]

Selv om man ikke kan få noe omregistrert betyr ikke at man ikke kan bli avkrevd toll for det man har gjort av endringer.

 

Eks: Man har trimmet en bil fra 300 til 500 hester. Trimmingen hadde aldri blitt godtatt om man hadde prøvd å gjort det lovlig og vist bilen.. Likevell vil man bli straffet med tollen man ville blitt avkrevd for å endre fra 300 til 500 hester dersom det var lovlig å gjøre det.

 

9638871[/snapback]

Forskjellen med en moped og en bil er at man med mopeden ikke har lov til å gjøre noen endringer. Med bilen kan man øke effekten, men når man da kommer over en viss prosent må bilen vises og godkjennes, og man må da betale mer i avgifter.

Lenke til kommentar

Det stemmer vell heller ikke? Det finnes vell 50CC på markedet som er 80CC chippet ned til 50CC. Disse vil tilfredsstille kravene som 80CC og vil dermed kunne chippes opp og registreres som 80CC dersom avgiftene betales.

 

Forøvrig vil vell en vanlig moped kunne trimmes en klasse opp, dersom rammen forsterkes, bedre bremser installeres, etc. Så fremt den faktisk tilfredstiller kravene til klassen over, er det ingen grunn at den ikke vil kunne registreres som nettopp det.

 

Jeg har aldri hørt noe om at man ikke kan ombygge en moped og få den registrert som noe annet. Grunnen til at det ikke gjøres, er rett og slett at det i de fleste tilfeller vil være dyrere enn å faktisk kjøpe en klasse opp. (Rammen må jo f. eks. skiftes)

Lenke til kommentar

Norske lover gjør at det ikke går an. Norske lover sier at en moped ikke er konstruert for større hastigheter enn 45 km/t. Jeg har selv forhørt meg og det går ikke an å registrere en moped som en lett motorsykkel. Typegodkjenning hadde vel også muligens kommet inn i bildet her..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Har du noen linker til noe slikt lovverk? Jeg synes det høres veldig rart ut. Altså, om jeg kjøper en 80CC i Sverige, chipper den ned til 50CC i Sverige, for deretter å registrere den som moped i Norge, så vil jeg aldri kunne fjerne chippen og få den registrert som 80CC, fordi den ble importert som 50CC?

Lenke til kommentar
Har du noen linker til noe slikt lovverk? Jeg synes det høres veldig rart ut. Altså, om jeg kjøper en 80CC i Sverige, chipper den ned til 50CC i Sverige, for deretter å registrere den som moped i Norge, så vil jeg aldri kunne fjerne chippen og få den registrert som 80CC, fordi den ble importert som 50CC?

9639000[/snapback]

Chippe ned sylinderstørrelsen?

Lenke til kommentar
Det stemmer vell heller ikke? Det finnes vell 50CC på markedet som er 80CC chippet ned til 50CC. Disse vil tilfredsstille kravene som 80CC og vil dermed kunne chippes opp og registreres som 80CC dersom avgiftene betales.

 

Forøvrig vil vell en vanlig moped kunne trimmes en klasse opp, dersom rammen forsterkes, bedre bremser installeres, etc. Så fremt den faktisk tilfredstiller kravene til klassen over, er det ingen grunn at den ikke vil kunne registreres som nettopp det.

 

Jeg har aldri hørt noe om at man ikke kan ombygge en moped og få den registrert som noe annet. Grunnen til at det ikke gjøres, er rett og slett at det i de fleste tilfeller vil være dyrere enn å faktisk kjøpe en klasse opp. (Rammen må jo f. eks. skiftes)

9638919[/snapback]

 

Haha! :!: hvor har du fått det fra? :!:

 

Det står i lovverket at en moped skal være under 50cc... :)

 

Blir man tatt for trim får man 4200kr i bot, fraskiltet på stedet, man må gjøre mopeden original dvs at den går i 45km/t (tror grensa er på 54.9km/t) med originalsylinder - 50cc, og man må på visning normalt en til to uker etterpå for å få tilbake skiltene.

 

50CC betyr 50 cubic(kubikk) centimetres(centimeter) altså VOLUMET på sylinderen.. Det går ikke an å chippe volum.. :hmm: når man chipper gjør man om effekten på motoren ved å legge inn/bytte chip i computeren som bestemmer tenning, bensintilførsel osv.. på bilmotorer (og MC? :whistle: ) som har elektronisk tenning.

De aller fleste mopeder har vanlig forgassermotor, men du har de med elektronisk tenning og de kan du chippe med bl.a "gameboy"-metoden(F. eks Aprilia SR50 DiTec). Men sylindervolumet er fortsatt det samme: 50CC :p

 

Du ba om link?: TryggTrafikk

 

Hva er en moped?

Mopeden er et motorkjøretøy, ikke en sykkel og ikke et leketøy. Andre trafikanter regner med at mopeden følger reglene for motorkjøretøy og at den derfor ikke brukes på gang- og sykkelveier, fortau eller tilsvarende steder. Scooter er blitt den mest kjøpte mopedtypen. I tillegg finnes det både cross- og sportsmopeder. En scooter trenger ikke å være en moped, det finnes scootere som er registrert som motorsykler med flere hundre kubikkcentimeters motorer.

 

Mopeden har en motor på maksimum 50 kubikk centimeter. Den skal ikke kunne kjøres fortere enn 45 km/t på flat vei. Det er forbudt å trimme mopeden for å få den til å gå fortere.

 

45 km/t kommer fra et EØS-direktiv som pålegger Norge å følge europeiske standarder. I de fleste land er mopeden et typisk bykjøretøy og uten krav om førerkort eller opplæring. Dette er nok grunnen til at EU har bestemt at den ikke skal gå fortere enn 45 km/t. I Norge hører vi fra enkelte at 45 km/t er lite i forhold til annen trafikk. Foreløpig ser det ut til at dette ikke er direkte årsak til ulykker. De fleste ulykkene skyldes som regel for høy fart i forhold til situasjonen. Presset fra andre trafikanter er mer et opplevd problem enn en årsak til ulykker. De som mener at mopeden burde gå fortere bør jobbe politisk med dette og ikke ta loven i egne hender ved å trimme mopeden.

 

Edit* Skriveleif

Endret av gilera
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...