Gå til innhold

[LØST]Ubuntu server 6.06LTS- Hvordan installere gui?

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt opp en virtuell Ubuntu Server 6.06LTS som jeg skal leke meg litt med, prøve diverse ting.. Har fått installert og sånt, og kommet til consolet. Så kunne jeg tenke meg et gui. Lurer på om jeg skal velge KDE, men er ikke sikker, er egentig vant til at alt setter seg opp av seg selv :p

Søkte litt på google også, som sa jeg skulle bruke "apt-get install kde", men den finner ikke pakka ser det ut til. Leste også om noen som anbefalte webmin, men kjenner ikke til det og vet ikke hvordan jeg skal få tak i det heller^^

Så om noen har noen forslag og hvordan jeg får det opp så hadde det vært fint :)

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha et GUI - "startmeny", skrivebord osv, eller skal de ha et serverkontrollpanel (webmin)? Webmin er ei webside som du konfigurerer serveren din fra.

For å installere KDE skriver du sudo apt-get install kde-core. Men hvis du skal ha det på denne måten - hvorfor ikke installere Kubuntu desktop (CD-en) og installere serverpakkene du trenger på toppen av det?

Webmin laster du ned som ei *.deb-pakke fra webmin.com (antagelig samme som debian)

Lenke til kommentar

Takker

Jeg kunne forsåvidt bare installert kubuntu ja, men nå er kde på vei ned her. Så tar jeg nok webmin oppå der igjen :)

Men jeg kommer rett inn i kde når jeg restarter maskina neste gang nå eller?

Trodde Ubuntu Server var akuratt samme som vanlig Ubuntu, bare uten Gnome.

9632476[/snapback]

Kan godt hende det. Så det lå noen pakker i den, xorg, kde og noen greier. Skulle tro det var en "universal-cd" for ubuntu, kubuntu og xubuntu

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...