Gå til innhold

XP fortsatt i tet

Anbefalte innlegg

Limbeck, er dette lang eller kort tid siden? Linux har utviklet seg mye de siste årene.

9638846[/snapback]

Mars tror jeg. Før jeg kjøpte Vista. Ville prøve linux som et alternativ til svindyre Vista og også fordi jeg synest det er morro å teste operativ system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv er jeg trofast GNU/Linux bruker, og angrer ikke ett sekund på at jeg byttet fra XP. Alt en kan gjøre i XP/Vista kan en gjøre likedan eller bedre i Linux. Ja, du kan til og med spille.

Dog, jeg spiller ikke, men jeg har prøvd det, og mange andre har prøvd også, med litt knoting, går det an.

Linux er bedre på så mange områder, og lik på resten.

9632474[/snapback]

Men om så er tilfelle og dette atpåtil er gratis,hvvorfor har det ikke da overtatt totalt?

Er 99% stokk dumme da de ikke ser at et gratis system som enten erlike bra eller bedre ligger der og alikevel sygger vi unna :hmm:

Lenke til kommentar
Selv er jeg trofast GNU/Linux bruker, og angrer ikke ett sekund på at jeg byttet fra XP. Alt en kan gjøre i XP/Vista kan en gjøre likedan eller bedre i Linux. Ja, du kan til og med spille.

Dog, jeg spiller ikke, men jeg har prøvd det, og mange andre har prøvd også, med litt knoting, går det an.

9632474[/snapback]

Men om så er tilfelle og dette atpåtil er gratis,hvvorfor har det ikke da overtatt totalt?

Er 99% stokk dumme da de ikke ser at et gratis system som enten erlike bra eller bedre ligger der og alikevel sygger vi unna :hmm:

9638979[/snapback]

De aller fleste får jo windows gratis (selv om man ofte betaler indirekte), og har heller ikke så store behov eller krav til OSet, da blir det jo gjerne til at man holder seg til det man er vant til. Som su selv ofte nevner, for å ta et eksempel, du har jo levert vista til mange folk som ikke merker noe til noen problemer i det hele tatt, til tross for at det beviselig er flere stygge problemer med feks nettverksytelsen, det er jo en indikasjon på at almuen ikke har så høye krav til OS, og således kanskje ikke har så stor glede av fordelene?

AtW

Lenke til kommentar
Er 99% stokk dumme da de ikke ser at et gratis system som enten erlike bra eller bedre ligger der og alikevel sygger vi unna  :hmm:

9638979[/snapback]

det provoserende svaret på et så godt gjennomtenkt spørsmål er: ja :mrgreen: (preinstallerte maskiner og vanens makt, dette er nevnt xx antall ganger i denne tråden) Endret av mandela
Lenke til kommentar

Kvaliteten på ett produkt er ikke alltid det som er utslagsgivende for at produktet blir dominerende i markedet. Markedsføring har en stor finger med i spillet. Tilgjengelighet må også tas med i betrakningen, så lenge Windows kommer preinnstallert på de fleste maskiner så vil det være mer tilgjengelig enn Linux. Det er jo ikke vanskelig å få tak i Linux, men man må gjøre "ett bevisst valg" for å få tak i det.

Dette er vel bare noen av de faktorene som kan være med på å påvirke markedsposisjonen til ett produkt, i dette tilfellet Windows.

Lenke til kommentar

Er 99% stokk dumme da de ikke ser at et gratis system som enten erlike bra eller bedre ligger der og alikevel sygger vi unna  :hmm:

9638979[/snapback]

Du vet sikkert utmerket godt hvor vanskelig det har vært å få kjøpt PC-er med andre OS enn Windows preinstallert. Og majoriteten av PC-brukeren kjøper jo nettopp ferdige maskiner. Det er bare en liten gruppe nerds (slike som oss) som bygger selv, og har fritt valg både med hardware og software. Men hvis man først får muligheten til å få tak i ferdiginstallert linux, er det null problem å bruke selv for folk med liten datakompetanse. Et godt eksempel var da jeg kastet ut WinXP til fordel for Ubuntu på PC-en til foreldrene mine. De er så "stokk dumme" som overhodet mulig når det gjelder data :p Men overgangen til linux gikk fin-fint det, nettopp fordi JEG foretok selve OS-installasjonen. Akkurat som når man kjøper en ferdig Windows-maskin, og får alt på sølvfat. Jeg tror f.eks. ikke foreldrene mine hadde greid å installere Windows fra scratch heller.

Microsoft har hatt et jerngrep over markedet og truet med represalier ovenfor selskaper som har (eller planlagt) å selge maskiner med andre OS. Blant annet fikk IBM svi - husker ikke i farta om det var ved lansering av Win95 eller Win98, men MS holdt i hverfall igjen OEM-versjoner til IBM. Jeg er ganske sikker på at andre selskaper som Dell o.l. også har blitt truet av Billy Boy.

Forhåpentligvis har interessen for alternative OS nå blitt så stor at MS ikke lenger kan stoppe PC-leverandørene.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Tja, med tanke på at vi ikke har hørt noenting om det siden Dell lanserte salg av Linux bærbare ser det jo ikke ut som om MS har planer om å sette hardt mot hardt(?). De har jo solgt PC-er med Ubuntu installert i noen måneder nå. Kan jo hende det blir andre boller hvis de gjør det litt lettere tilgjengelig, sånn som det er nå må jo brukeren vite at det selges bærbare med ubuntu for å få tak i dette, og vite url'en til siden. Skal ikke se bort fra at MS reagerer hvis det legges inn under konfigurasjon eller, enda bedre, med ett banner på forsiden etter du har trykt på at du skal ha pc. "Nå kan du velge det gratis OS'et Ubuntu istedenfor Windows Vista". Da kan det hende MS hadde reagert :D

Lenke til kommentar

9632474[/snapback]

9638979[/snapback]

De aller fleste får jo windows gratis (selv om man ofte betaler indirekte), og har heller ikke så store behov eller krav til OSet, da blir det jo gjerne til at man holder seg til det man er vant til. Som su selv ofte nevner, for å ta et eksempel, du har jo levert vista til mange folk som ikke merker noe til noen problemer i det hele tatt, til tross for at det beviselig er flere stygge problemer med feks nettverksytelsen, det er jo en indikasjon på at almuen ikke har så høye krav til OS, og således kanskje ikke har så stor glede av fordelene?

AtW

9639542[/snapback]

Jeg vil påstå at folk flest(leser du denne tråden er du automatisk diskvalifisert fra den gruppen) driter tynt i hva slags OS de har så lenge det gjør jobben...

Dessverre for linux så betyr "gjør jobben" at en maskin må kunne brukes til sånne uvesentligheter som spill. Når din dataukyndige fetter ringer deg og spør hvorfor i helsike det fantastiske OSet du installerte på maskinen hans ikke støtter det spillet han akkurat har kjøpt på spaceworld så har du tre valg: 1) Installere windows på maskinen hans. 2)Overtale ham til å bytte spillet mot et som støttes av linux. 3) Overtale ham til å skaffe seg playstation(mit foretrukne valg ;) )

Uansett har nok hans tiltro til dine datakunnskaper fått seg en liten knekk.

Så en helt annen historie. Ser at noen her klager over å måtte bli tvunget til å bruke MS produkter på jobb/skole etc. Har dere prøvd alternativet? Jeg jobber i en relativt ung IT-avdeling som ble opprettet for drøye 15 år siden. Noe av det første som ble gjort var å skaffe seg en oversikt over hva som egentlig var i bruk. Resultatet var...interressant... 35 forskjellige tekstbehandlingssystem på minst 10 forskjellige OS. Dæven så morsomt det var å drive brukerstøtte i et sånt miljø. :!:

Moralen i den historien er at for de som skal drifte greia er det viktigere at miljøet er homogent enn at OSet man har valgt er det til enhver tid 'perfekte' OS.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at folk flest(leser du denne tråden er du automatisk diskvalifisert fra den gruppen) driter tynt i hva slags OS de har så lenge det gjør jobben...

Jeg vil nok påstå akkurat det gjelder de fleste her inne også, problemet er at ingen OS "gjør jobben", dermed må man finne ut hvilke OS som er nærmest å gjøre jobben :)

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjelder skole og bruk av linux, må jeg si at jeg lurer litt.

Tidligere i år spurte jeg på skolen om muligheten til å bytte til Linux på flere av pc-ene, det gikk ikke, greit nok. Kan jo ikke akuratt kreve at skolen skal bytte om til ett helt nytt system heller. (de har nettop brukt mange 100k på windows lissenser her i komunen. -__- ) Men så spurte jeg om muligheten til å kunne installere "alternative" open source programmer på disse pc-ene. Som Firefox, openoffice osv. DETTE fikk vi heller ikke lov til. Siden det allerede var BESTEMT, at det kun var MS produkter som skulle brukes. Siden det var det eneste de regnet som sikkert. Snakker om IT-tards. -__-

Og etter å ha snakket med Pusur1993 på msn i går, fikk jeg også vite at når han begynner på VGS, vil de bli kastet ut fra skolen, hvis de installerer Linux på skole pc-ene. Igjenn blir man jo tvunget til å bruke ett OS som man kanskje ikke har noe til overs for.

Jeg for min del, kommer hvertfall til å kjøpe meg egen bærbar snart, som skal brukes på skolen. Det blir en finfin dualboot med xp og ubuntu :)

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at andre selskaper som Dell o.l. også har blitt truet av Billy Boy.

9639802[/snapback]

Har du grunnlag for å hevde dette? :hmm:

9639999[/snapback]

Vi har ett meget godt grunnlag for å hedvde det, faktisk

les her, bevis på at Microsoft har utnyttet markedsposisjonen sin, truet leverandører, og spilt skittent, for å hindre at andre aktører skal få ett feste i markedet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder skole og bruk av linux, må jeg si at jeg lurer litt.

Tidligere i år spurte jeg på skolen om muligheten til å bytte til Linux på flere av pc-ene, det gikk ikke, greit nok. Kan jo ikke akuratt kreve at skolen skal bytte om til ett helt nytt system heller. (de har nettop brukt mange 100k på windows lissenser her i komunen. -__- ) Men så spurte jeg om muligheten til å kunne installere "alternative" open source programmer på disse pc-ene. Som Firefox, openoffice osv. DETTE fikk vi heller ikke lov til. Siden det allerede var BESTEMT, at det kun var MS produkter som skulle brukes. Siden det var det eneste de regnet som sikkert. Snakker om IT-tards. -__-

Og etter å ha snakket med Pusur1993 på msn i går, fikk jeg også vite at når han begynner på VGS, vil de bli kastet ut fra skolen, hvis de installerer Linux på skole pc-ene. Igjenn blir man jo tvunget til å bruke ett OS som man kanskje ikke har noe til overs for.

Jeg for min del, kommer hvertfall til å kjøpe meg egen bærbar snart, som skal brukes på skolen. Det blir en finfin dualboot med xp og ubuntu :)

9640262[/snapback]

Jeg forstår godt at skolen av praktiske grunner velger å standardisere, men argumenter som kun MS produkter grunnet sikkerhet er jo helt bak mål.

Det svekker også IT undervisningen etter min mening at man ikke åpner opp for å vise alternativer og til en viss grad gi mulighet for å bruke dette.

Men dette er i stor grad et eksempel på manglende IT-kompetanse i kommuner/skoleverk, og manglende forståelse av at det er ikke bruken av MS produkter som gir reell forståelse av IT. Min mening er at utpreget fokus på enkeltverktøy faktisk gjør det stikk motsatte.

Personlig er det faktisk det at jeg i starten måtte lære helt andre systemer, SAS, Novell NetWare, SuperCalc, DOS som virkelig har gitt meg kunnskap, sammen med behovet for stadig vekk å forholde seg til endringer i programvare.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Når din dataukyndige fetter ringer deg og spør hvorfor i helsike det fantastiske OSet du installerte på maskinen hans ikke støtter det spillet han akkurat har kjøpt på spaceworld så har du tre valg: 1) Installere windows på maskinen hans. 2)Overtale ham til å bytte spillet mot et som støttes av linux. 3) Overtale ham til å skaffe seg playstation(mit foretrukne valg ;) )

Uansett har nok hans tiltro til dine datakunnskaper fått seg en liten knekk.

9640037[/snapback]

Det er jo isåfall ikke din feil, men selgeren i Spaceworld-butikken som ikke spurte hva slags operativsystem han brukte. Ville han kommet hjem med et spill for X-box hvis han hadde en PS3? Jeg tror ikke det. Kunden har et eget ansvar for å kjøpe riktig programvare, men selgeren har et større ansvar for å gjøre jobben sin. En selger skal først kartlegge behovet og så gi kjøpsråd utfra det. Dersom en kunde ikke søker råd, men går rett i hylla og velger ut et spill, for så å gå rett i kassen, er det kundens eget ansvar å velge riktig. Da bør h*n altså vite på forhånd hva h*n skal ha og må derfor ha satt seg inn i det på forhånd.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Da har du gjort en dårlig behovsutredning før du endte med å installere Linux på PC-en hans. Hvis du hadde gjort det, ville du visst at han ikke kunne greie seg uten Windows-spill og så latt være å anbefale Linux.

Jeg får heller ikke spilt mine Windows-spill (og det er maaange) i Linux, men det bekymrer meg ikke i det hele tatt. Så hva er forskjellen på din fetter og meg? At han har latt seg overtale til noe uten å ha fått tenkt gjennom det først.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

9632474[/snapback]

9638979[/snapback]

AtW

9639542[/snapback]

Helt feil vinkling dette,å begynne å sette almuen i et "dårlig lys" å si at de ikke vet bedre blir totalt feil,jeg har slv prøvd feks den omtalte nettverksytelsen du omtaler og må bare beklage,men det er ikke mulig å merke noen forskjell,mulig den er målbar,men poenget er at om den ikke er merkbar under bruk betyr det ingenting.

Blir jo som å teste en 2,o og en 2,2 cpu i 3D mark,joda du får noen poeng forskjell,men merker du det i praksis? Nei selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
Da har du gjort en dårlig behovsutredning før du endte med å installere Linux på PC-en hans. Hvis du hadde gjort det, ville du visst at han ikke kunne greie seg uten Windows-spill og så latt være å anbefale Linux.

Jeg får heller ikke spilt mine Windows-spill (og det er maaange) i Linux, men det bekymrer meg ikke i det hele tatt. Så hva er forskjellen på din fetter og meg? At han har latt seg overtale til noe uten å ha fått tenkt gjennom det først.

9640765[/snapback]

Så du ser at for noen mennesker vil ikke linux "gjøre jobben"? Kanskje det allikevel er en *ordentlig* grunn til at under 1% bruker det da. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...