Gå til innhold

XP fortsatt i tet

Anbefalte innlegg

Jeez, og du har aldri rørt et MS produkt og kommer overhodet ikke bort i et et i noen av disse jobbene? Haha ...

9636107[/snapback]

Selvfølgelig har jeg rørt ett ms-produkt, men tror du virkelig at en bedrift som spesialiserer seg i linux-baserte voip-løsninger bruker microsoft-programvare? Har microsoft skrevet SSH-klienten jeg bruker for å koble til Asterisk-serveren? Nei. Har microsoft skrevet bash-terminalen jeg bruker til å administrere systemet med? Har microsoft skrevet vim-editoren jeg bruker til å redigere konfigfiler med? Nei. Har microsoft skrevet asterisk-serveren? Nei. Har microsoft skrevet operativsystemet jeg kjører serveren på? Nei. Har microsoft skrevet operativsystemet på klienten jeg har koblet meg til fra? Nei. Det nærmeste man kommer microsoft-produkter somlinux-admin er dersom bedriften har investert i mus/tastatur fra microsoft.

edit: skriveleif, mente selvsagt linux-admin ;)

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Av de linux distribusjonene jeg har vært borti, Fedora (bruker) og Ubuntu (testet), har egne support forum hvor de fleste problemstillinger er belyst. I tillegg så finnes det en haug med andre sider rundt på nettet som bør gi deg hjelp med det meste.

Leser du overhodet postene? Det var jo nettopp mitt poeng at i Windows verden så trenger man sjelden å oppsøke guruer eller kråle gjennom dusinvis av forum for å finne svar. Det holder å spørre naboen eller en venn.

9636148[/snapback]

Ja, skjønte du det jeg skrev ? Man må i like mange tilfeller i Windows "ut i den vide verden" å lete etter hjelp. Jeg klarer stort sett å fikse mine egne windows problemer, men ikke uten google. Grunnen til at du kan klare deg med å spørre naboen om hjelp til windows, er ene og alene pga av windows sin markedsposisjon, den matematiske sansynligheten for å treffe på en windowsbruker kontra en Linux/OsX o.l bruker er meget stor og selvfølgelig naboens kunnskapsnivå. Men har ingenting med hvor lett eller vanskelig det er å rette opp problemer i os'et. Om man trenger hjelp av en guru eller ikke, kommer ann på problemets art, ikke hvilket os man benytter.

Lenke til kommentar
Lykke til med jobbsøknadene. Hvis du tror du kommer utenom Windows verden ved å få deg en Linux haXX0rz stilling så tar du skammelig feil.

9636003[/snapback]

Jeg har mer enn en gang opplevd å bli spurt om jeg har vært borti unix/linux i forbindelse med jobbintervju, jeg har aldri blitt spurt om jeg har kompetanse på MS. Jeg har opplevd å bli spurt om jeg kjenner noen som kan linux godt i forbindelse med ledig jobb. Jeg har også opplevd IT-avdelingen til en av Norges mest fremadstormende teknologibedrifter nevne at deltagelse i open source programmeringsprosjekter er noe de verdsetter høyt hos jobbsøkere, de nevnte ingenting om MS.

Du trenger ikke være noen motvekt, vi har mer enn nok med de som er. Hvis du er saklig så vil du også oppleve at reaksjonene uteblir hos de fleste av oss. All den tid at det er viktig med utbredelse av GNU/Linux for oss alle, så vil nok vi som ser det være hårsåre ovenfor direkte sverting av GNU/Linux. Det er jo helt utrolig hvor mye tull som har blitt sagt om GNU/Linux i dette forumet i år. Skulle tro mange er livredde for at GNU/Linux faktisk skulle bli populært.

Endret av Del
Lenke til kommentar

jeg har en liten tro i at linux kanskje kan bli en fullverdig windows erstatter snart. har hendt mye som hjelper til på linux siden i det siste. mye saksmål osv mot microsofts monopol osv. og i tillegg så ansetter jo valve linuxprogrammerere så det kan kanskje tyde på at en av verdens største spillprodusenter kanskje har planer om å gjøre steam platformen linuxkompitabel og om valve er først ute så følger resten sakte etter.

men så er det jo det at linux er kjent for å være en platform hvor det aller meste er gratis og det vil alldri spill bli da. i alle fall så vil nok alldri spillprodusentene lage spill gratis.

Lenke til kommentar
jeg har en liten tro i at linux kanskje kan bli en fullverdig windows erstatter snart. har hendt mye som hjelper til på linux siden i det siste. mye saksmål osv mot microsofts monopol osv. og i tillegg så ansetter jo valve linuxprogrammerere så det kan kanskje tyde på at en av verdens største spillprodusenter kanskje har planer om å gjøre steam platformen linuxkompitabel og om valve er først ute så følger resten sakte etter.

men så er det jo det at linux er kjent for å være en platform hvor det aller meste er gratis og det vil alldri spill bli da. i alle fall så vil nok alldri spillprodusentene lage spill gratis.

9636495[/snapback]

1. Når det gjelder spill, leste jeg om en DX10 wrapper som skulle komme snart. Den skulle utvikles og gis ut under GNU lissensen :) Dette vil jo si at man kan kjøre alle spill som krever DX10 eller lavere i Linux (eller på Unix eller Mac, eller XP for den saks skyld)

2. GNU/Linux vil jo alltid forbli gratis, men det finnes masse programmer og spill som utvikles til Linux platformen, som koster penger. Det er vel heller ikke noe problem å selge en cd med en .deb installasjonsfil på, enn en .exe fil, eller hva? Evt at man bare legger til ett nytt "repository" i pakkebehandleren, som gir tilgang til spill fra en produsent. Litt på samme måte som steam :)

Lenke til kommentar
[..] i Windows verden så trenger man sjelden å oppsøke guruer eller kråle gjennom dusinvis av forum for å finne svar. Det holder å spørre naboen eller en venn.

9636148[/snapback]

Nåja... min personlige erfaring er at venner og familie som er Windows-brukere stadig kommer opp i problemer de ikke klare å hanskes med selv og ringer til meg. Det er mange flere nybegynnere som bruker Windows enn Linux.

Du har kanskje rett i at Linux-problemer kan være vanskeligere å fikse noen ganger, men da er brukerne ofte flinke til å spørre på diskusjonsfora på nettet og som regel får de hjelp der. Flest problemer knytter seg til maskinvare og tilhørende drivere. Det er jo ikke Linux sin feil at maskinutstyrsprodusentene ikke lager driver for Linux. Men når folk får fikset disse problemene er de fornøyd med Linux!

Etter at man har fått maskinvaren sin til å virke med Linux er hovedproblemet at spill og andre programmer man trenger å kjøre, ikke umiddelbart virker lengre. Noen vil ikke virke i det hele tatt, uansett hva man prøver eller hvilke eksperter man spør. Slik er det bare. Da må man fortsatt bruke Windows for å kjøre disse programmene. Med dagens PC-er er det ikke vanskelig å sette opp en virtuell løsning, slik at man kan kjøre Windows inne i Linux. Det finnes også flere andre måter å løse den oppgaven på.

Det er dem som ikke VIL og som ikke er tilstrekkelig INTERESSERT og GIR OPP på halvveien som ikke blir fornøyd med Linux. Dette ser jeg gang på gang i hjelpefora. De kommer inn med en nå-har-jeg-et-problem-her-og-gir-dere-ett-forsøk-på-å-løse-det- før-jeg-fjerner-dritten-og-reinstallerer-Windows-holdning. Da nytter det sjelden å hjelpe.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Det er dem som ikke VIL og som ikke er tilstrekkelig INTERESSERT og GIR OPP på halvveien som ikke blir fornøyd med Linux. Dette ser jeg gang på gang i hjelpefora. De kommer inn med en nå-har-jeg-et-problem-her-og-gir-dere-ett-forsøk-på-å-løse-det- før-jeg-fjerner-dritten-og-reinstallerer-Windows-holdning. Da nytter det sjelden å hjelpe.

9636766[/snapback]

Du sier noe der :) Da synes jeg vel egentlig at de ikke kan klage heller, når de har slike holdninger :)

De som ikke har prøvd Linux en gang, kan hvertfall ikke klage, og rakke ned. På samme måte som at jeg ikke kan klage på windows, hvis jeg ikke har prøvd det, eller giddet å sette meg inn i det :)

Lenke til kommentar

Det er nokså artig å bla litt bakover i dette forumet (og andre) og lese Linux-forkjempernes spådommer. Windows sin undergang har vært spådd jevnlig over flere år uten at det har skjedd særlig mye. Det er vel liten grunn for MS til å skjelve i buksene på desktop-fronten de neste årene heller.

Lenke til kommentar
Det er nokså artig å bla litt bakover i dette forumet (og andre) og lese Linux-forkjempernes spådommer. Windows sin undergang har vært spådd jevnlig over flere år uten at det har skjedd særlig mye. Det er vel liten grunn for MS til å skjelve i buksene på desktop-fronten de neste årene heller.

9637656[/snapback]

"Revolusjonen" vil neppe starte her i Norge. Vi er for rike og bortskjemte til å bry oss nevneverdig om monopoler, lock-in og andre skitne forretningsmetoder.

Derimot er det nok datautviklingen i andre verdensdeler som på sikt vil velte MS sin dominans. Er umulig å spå noe nøyaktig tidspunkt her, men det vil hvertfall skje før jeg blir gammel og grå :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Synes denne artikkelen er litt rar jeg. Å hevde at noen operativsystem er mer populære enn andre basert på besøkstallene til nettsteder blir helt feil.

påstand:

1/4 biler som kjører gjennom bomringen i haugesund er en audio

konklusjon:

Audi er fortsatt det mest populære kjøretøyet i Norge.

Skjønner man hvorhen jeg vil? Å basere tall på oppsøkende statistikk vil aldri gi et rett resultat.

Jeg synes også det er rart hvordan det å nevne windows eller linux automatisk setter i gang en haug med følelser hos enkelte individer.

Lenke til kommentar
Forøvrig synes jeg det er ganske morro at du generaliserer slik du gjør. Tror min mor vil få en god latter av og bli betegnet som Linux haXXor.

for å ikke nevne min bestemor på 85 med kubuntu...wow. Hadde blitt oppslag i lokalavisa skal jeg si! :ohmy:

Må nok være den mest drit-belagte tråden jeg har lest på lenge. Bøyer meg i støvet Uberbox ;) Hadde en lærer på IKT-drift fra fjoråret. På slutten av skoledagene da vi teste Kubuntu/Fedora/SuSE var optimismen og rosen stort for distroene og linux generelt, og han hjalp oss i mange tilfeller. Neste morgen var linux dommedag og "kommunistisk søppel"(siterer ja..).

Har alltid lurt på hva han gjorde de kveldene etter han dro hjem fra skolen. Fikk for øvrig høre mye rart om han da jeg kom på hans tidligere arbeidsplass som lærlig en uke, som hadde begynt å se alternativene til å basere serverdriften sin gradvis på BSD og linux..

helt usaklig innlegg seff.. bare mitt bidrag ;)

Når jeg tenker rett fra rota lurer jeg jo på om det er prinsippet med å holde med "bølle-gjengen" som var årsaken, eller avkastningen man fikk for å drive bedreten propaganda. :ph34r:

Lenke til kommentar
Synes denne artikkelen er litt rar jeg. Å hevde at noen operativsystem er mer populære enn andre basert på besøkstallene til nettsteder blir helt feil.

påstand:

1/4 biler som kjører gjennom bomringen i haugesund er en audio

konklusjon:

Audi er fortsatt det mest populære kjøretøyet i Norge.

Skjønner man hvorhen jeg vil? Å basere tall på oppsøkende statistikk vil aldri gi et rett resultat.

Jeg synes også det er rart hvordan det å nevne windows eller linux automatisk setter i gang en haug med følelser hos enkelte individer.

9638262[/snapback]

Mennesket er fasinert av statistikk. Uansett hvor mye vi vet at statistikk kan vris og vendes i det uendelige.

Som flere har bragt opp er ikke denne typen for statistikk mye annet enn en pekepinn. Det er alt for mange ukjente variabler i spill, for å bruke din analogi. At mange firma i Haugesund bruker Audi som firmabil og av den grunn gjør statistikken enda mer misvisende.

Følelser er vel og bra, så lenge man holder seg rasjonell og behersket.

Og det er klart at mange føler behov for å si fra når ting blir framstilt på en helt riv ruskende gal måte.

Selv synes jeg det er morro og underholdene, og først og fremst et tidsfordriv når jeg kjeder meg, flamebait eller ikke :)

Tro meg, ingen kommer noen gang til å bli enige, det bør vel religion strengt tatt være et godt bevis på. Men for de som faktisk klarer og holde seg til fakta og rasjonell tankegang så er det veldig morro og utveksle meninger :)

AMD eller Intel, ATI eller nVidia, Mac, Windows eller Linux.... life goes on...

Lenke til kommentar

9638262[/snapback]

Nja, det bruker nå å være relativt nøkternt helt til noen starter med å slenge usannheter, ubegrunnet frykt og så tvil om en av de at det begynner å tilspisse seg. Det blir som å dra på fotballkamp og rope at stjernespillerene til motstanderlaget suger elgballe og at alle som liker motstanderlaget er Nerd-HaXX0r sære tullinger som umulig kan ha lønnet arbeid. Det skaper utvilsomt dårlig stemning, ikke bare blant de som heier på motstanderlaget men de fleste rundt en. Hvis slike kunne lagt fra seg sine fanatiske og ubegrunnede nedrakking så kunne både slike og alle andre nyte den underholdende kampen sammen.

Lenke til kommentar
Mennesket er fasinert av statistikk. Uansett hvor mye vi vet at statistikk kan vris og vendes i det uendelige.

Som flere har bragt opp er ikke denne typen for statistikk mye annet enn en pekepinn. Det er alt for mange ukjente variabler i spill, for å bruke din analogi. At mange firma i Haugesund bruker Audi som firmabil og av den grunn gjør statistikken enda mer misvisende.

Følelser er vel og bra, så lenge man holder seg rasjonell og behersket.

Og det er klart at mange føler behov for å si fra når ting blir framstilt på en helt riv ruskende gal måte.

Selv synes jeg det er morro og underholdene, og først og fremst et tidsfordriv når jeg kjeder meg, flamebait eller ikke :)

Tro meg, ingen kommer noen gang til å bli enige, det bør vel religion strengt tatt være et godt bevis på. Men for de som faktisk klarer og holde seg til fakta og rasjonell tankegang så er det veldig morro og utveksle meninger :)

AMD eller Intel, ATI eller nVidia, Mac, Windows eller Linux.... life goes on...

9638384[/snapback]

Jeg er så enig så enig :thumbup:

Det jeg synes er rart er hvor ofte statistikk blir misbrukt i media. F. eks. denne artikkelen. Heldigvis finnes det ofte noen som reagerer.

Det er nesten litt skremmende hvor ofte svært mange sluker statistikk rått. Det skyldes vell ofte at "mannen i gata" ikke har de matematiske og statistiske kunnskapene som treng for å tenke kritisk på slikt. Dette tror jeg er absolutt noen man burde tenke mer på når man bestemmer hva som bør læres i skolen. Så vidt jeg husker så var ikke statistikk noe som ble vektlagt noe særlig før høyskolenivå. Vi hadde statistikk på videregående ja, men det ble lagt vekt på det matematiske. Det filosofiske aspektet av statistikk ble ikke nevnt med et ord, så vidt jeg husker.

Simen1: Det som forundret meg er ikke at det blir krangling etterhvert. Det som overrasker meg er hvor mange det er som føler et kall til å fortelle hva de synes er best, og hvorfor, så fort noe blir nevnt.

Nevner man Apple, kan man være garantert at en av de første 3 komentarene er fra noen som forteller hvorfor de hater Apple, eller hvorfor de elsker Apple. Tilsvarnendede med Linux, Windows, AMD, Intel og noen flere.

Jeg sier heller ikke at jeg aldri selv har gjort slikt (for det har jeg), men jeg er gjerne svært nøktern i forhold til mange andre. Jeg sier heller ikke at det er noe galt med det, bare at det forundrer meg.

Om man tenker seg om så er det mange tema her i verden som er svært så viktige; Global oppvarming, krig, matmangel, overbefolkning, kreft, etc., etc. Likevell er det ingenting vi elsker mer å diskutere enn hva som er best av Linux eller Windows, Mac eller PC, Audi eller Opel, etc.

Lenke til kommentar
Etter mine erfaringer så er det bare å be til gud før man skal instalere en driver i Linux som er utenom drivere ingrert i operativ systemet.
Eller bare vite hva du driver med. En av de to.

9638659[/snapback]

Joda. Jeg begynte med dos 5,0 etter commodoren min (stort hopp) og har hatt ms operativ system fra det av så litt erfaring kan man vel kaskje si at jeg har.

Men da jeg prøvde Ubuntu/Kubuntu/Mandriva/open suse og fedora før jeg tømte kontoen på 3 Vista ulimate, så var det et av de største problemene. Instalere drivere selv.

Jeg spurte noen folk på forum og chat om hjelp, men jeg måtte ha truffet feil mennesker for makan til gi faen gjeng. Fant noen fremgangsmåter i guider på forum som ja.... :

Pungt 1 greit

pungt 2 greit

pungt 3 nesten greit

pungt 4 ingenting hendte

pungt 5 ingenting hendte

Da ble jeg i tvil om hva som egentlig hendte. Eller om jeg kan prøve en annen guide selv om driveren kanskje var halveis instalert osv

Syntes det var vrient men jeg er som mange sier en Windows gutt og at det var problemet. Etter tre uker med hårrivende frustrasjon så ville jeg tilbake til gode gamle windows (i min mening)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...