Gå til innhold

Lader og/eller strømforsyning?


Anbefalte innlegg

Lurer på om lader og strømforsyning har forskjellige egenskaper?

 

Er ute etter noe som kan gi ca 30v og 5A. Det skal drive en stepper krets med 3 motorer. Har tilgang på mange ladere til forskjellige bærbare PC-er. Blant dem fant jeg 2 stk som gir 15v og 5A hver. Disse er identiske.

 

Spørsmålet er om jeg kan seriekoble disse og få 30v? Deretter bruke den som kilde for kretsen..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om lader og strømforsyning har forskjellige egenskaper?

 

Er ute etter noe som kan gi ca 30v og 5A. Det skal drive en stepper krets med 3 motorer. Har tilgang på mange ladere til forskjellige bærbare PC-er. Blant dem fant jeg 2 stk som gir 15v og 5A hver. Disse er identiske.

 

Spørsmålet er om jeg kan seriekoble disse og få 30v? Deretter bruke den som kilde for kretsen..?

9631997[/snapback]

Det er en viss forskjell selv om begge ofte kan benyttes til det samme.

 

En 12VDC strømforsyning vil vanligvis gi 12VDC ut, mens en lader vil gi rundt 13,8 - 14,4 eller deromkring for å gi batteriet riktig ladespenning og den vil ofte justere spenning/strøm etter opplading/vedlikeholdslading. I tillegg kan den ha temparaturovervåking av batteriet.

 

Som sagt kan du stort sett bruke dem til det samme, men en strømforsyning kan få problem med å lade opp et utladet batteri da det høye strømtrekket kan sees som en kortslutning som fører til at strømforsyningen kutter.

 

Noen kan serie/parallell-kobles andre ikke, men skal du serie-koble må du ihvertfall være sikker på at de ikke har jordet 0 Volt, noe som mye PC-utsyr har.

Lenke til kommentar

Hvordan sjekker jeg om det er jordet 0V? På denne laderen er det bare 2 ledninger ut, pluss og minus. Mener minus er den skjermet som omslutter pluss ledningen..

 

Kan også nevne at stepper kontrolleren takler fra 24 til max 36V.. Med disse 2 laderene serielt får jeg ihvertfall max 32V, noe som jeg mener er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Hvordan sjekker jeg om det er jordet 0V? På denne laderen er det bare 2 ledninger ut, pluss og minus. Mener minus er den skjermet som omslutter pluss ledningen..

 

Kan også nevne at stepper kontrolleren takler fra 24 til max 36V.. Med disse 2 laderene serielt får jeg ihvertfall max 32V, noe som jeg mener er akseptabelt.

9633644[/snapback]

Er det jord på 230VAC tilkoblingen til laderen? Er det isåfall kontakt mellom jord og en av pinnene på 15VDC utgangen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...