Barely dead Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Får man bøter da? Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Du plikter å gi fri vei til utrykningskjøretøy. Om du kjører en billengde ut i krysset for å komme deg til siden tviler jeg på at de gir deg bot for Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Du skal gjøre det du kan for å slippe utrykningskjøretøyet frem, men selvfølgelig uten å skape farer. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Det du skal gjøre, ^Th0mas^, er å besvare PM-er! Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Er det ikke lov til å bryte regler så lenge det er nødsituasjon? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Er det ikke lov til å bryte regler så lenge det er nødsituasjon? 9647447[/snapback] kommer vel litt ann på.. Men har hørt om folk som ikke har blitt straffet etter fyllekjøring fordi det va ren nødsituasjon, men da var det virkelig krise da.... Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Det går under nødrett. Vetlite: Spørs hva du bryter og hva som er "nødsituasjonen". Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Er det ikke lov til å bryte regler så lenge det er nødsituasjon? I utgangspunktet ikke. Ved en nødsituasjon hvor fare for liv er til stede, vil vel politiet se gjennom fingrene med forskjellige ting, så lenge man ikke har skapt en ny faresituasjon. Skulle man kollidere eller kjøre ned noen ved å kjøre på rødt, så vil man nok bli straffet for det. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Er det ikke lov til å bryte regler så lenge det er nødsituasjon? Jo, det er lov. Grunnlaget finnes i straffelovens §47: Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes. Endret 12. oktober 2007 av spøkelse Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har selv kjørt på felter der jeg ikke har lov å kjøre, stoppet der det er stopp forbudt, og svingt ut i et kryss mens det har vært rødt lys. Hadde blitt temmelig sint om jeg hadde fått bøter for dette. Man kan jo få bøter for å ikke vike for blålys.. Her i strøket kjører det veldig mye øvelsesutrykkning, så har måttet vike for blålys ofte. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Har selv gjort dette flere ganger, og kan aldri tenke meg at noen gir ut bøter for den slags.. Lenke til kommentar
993 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Man får ikke noen form for straff for en slik handling. Dette går under såkalt nødrett, og er en fritaksgrunn for straff Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg ser heller ikke for meg at man får noen form for straff hvis man kjører litt fortere enn fartsgrensen for å komme frem til en plass der utrykningskjøretøy kan kjøre forbi, f.eks. over en smal bru. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 har selv kjørt på rødt, opp på midt-rabatt(av gress), over dobbel sperrelinje og for fort for å slippe frem utryknings-kjøretøy, og jeg har aldri fått noe pes pga dette. Men tenk deg litt om før du gjør det, ut i krysset uten å se deg for, og være sikker på at du ikke blir påkjørt Lenke til kommentar
Politiet Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Jeg ser heller ikke for meg at man får noen form for straff hvis man kjører litt fortere enn fartsgrensen for å komme frem til en plass der utrykningskjøretøy kan kjøre forbi, f.eks. over en smal bru. Kjørte sjøl ca 300 m med en ambulanse bak meg med blålys/sirene før jeg slapp den forbi,ingen problemer det. Litt "stressende" å ha speilene fulle med blålys men hva pokker kan man gjøre da ? Jeg kunne ikke kjøre til side pga midtrabatt med kantstein og bilen var lav,en Opel Calibra.Fort ? joda de hestene som var i motorn fikk testa seg Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Jeg ser heller ikke for meg at man får noen form for straff hvis man kjører litt fortere enn fartsgrensen for å komme frem til en plass der utrykningskjøretøy kan kjøre forbi, f.eks. over en smal bru. Kjørte sjøl ca 300 m med en ambulanse bak meg med blålys/sirene før jeg slapp den forbi,ingen problemer det. Litt "stressende" å ha speilene fulle med blålys men hva pokker kan man gjøre da ? Jeg kunne ikke kjøre til side pga midtrabatt med kantstein og bilen var lav,en Opel Calibra.Fort ? joda de hestene som var i motorn fikk testa seg Det var nok ikke så mye å gjøre da nei. Du måtte jo bare forsette til du kunne slippe den forbi. Blinket ambulansen med fjernlysene og forresten? Det har jeg sett de fleste ambulanser gjør. Og det resulterer ofte til at billistne føler seg presset til å stoppe uansett om ambulansen kan komme forbi eller ikke. Så det bør ambulansesjåførene være litt mer forsiktige med. Politiet er ganske mer forsiktige der. Men de har litt mer erfaringer og da. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Har selv vært i en slik situasjon, ble nesten forundret over hvor lite hensynfulle andre ble mot meg etterpå. Innkjøringen til rundkjøring var på sitt tynneste der jeg var, så måtte bruke lydhornet for å "tvinge" volven foran meg til å kjøre, de andre bilene stoppet knapt. Ble nesten sjokkert... Lenke til kommentar
Politiet Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg ser heller ikke for meg at man får noen form for straff hvis man kjører litt fortere enn fartsgrensen for å komme frem til en plass der utrykningskjøretøy kan kjøre forbi, f.eks. over en smal bru. Kjørte sjøl ca 300 m med en ambulanse bak meg med blålys/sirene før jeg slapp den forbi,ingen problemer det. Litt "stressende" å ha speilene fulle med blålys men hva pokker kan man gjøre da ? Jeg kunne ikke kjøre til side pga midtrabatt med kantstein og bilen var lav,en Opel Calibra.Fort ? joda de hestene som var i motorn fikk testa seg Det var nok ikke så mye å gjøre da nei. Du måtte jo bare forsette til du kunne slippe den forbi. Blinket ambulansen med fjernlysene og forresten? Det har jeg sett de fleste ambulanser gjør. Og det resulterer ofte til at billistne føler seg presset til å stoppe uansett om ambulansen kan komme forbi eller ikke. Så det bør ambulansesjåførene være litt mer forsiktige med. Politiet er ganske mer forsiktige der. Men de har litt mer erfaringer og da. De brukte ALT men det gjør da ingen ting,det var ikke jeg som bremset dem :-) og lyshorn er fint å bruke,synes veldig godt men er vel ikke lov tror jeg. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Det du skulle ha gjort var å stoppe, det samme skulle de som kjørte mot ambulansen, slik at den kunne komme forbi. Rett og slett bare brems ned og stopp. Hvis det er for trangt, som for eksempel inne i en tunnel, da må begge sidene stoppe for å slippe ambulansen forbi, det samme gjelder på en vei der du ikke kan kjøre til siden å stoppe. Men joda, hvis det er så trangt at det er helt umulig å få ambulansen forbi uansett om begge sider stoppe så er det bare å kjøre til du finner et sted å stoppe. Endret 23. november 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
XuserX Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Så lenge du gjør noe får å gi vei til utrykningskjøretøy så er det ikke noe ulovlig. Jeg måtte kjøre ut i rundkjøring og helt på andre feltet får å gi vei til politi bil som kom bak meg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå