TechFrog Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Noe av det første man rådes til å gjøre er å forandre innlogging på ruter, der standarden ofte er Admin/1234, eller noe annet corny som "alle" vet om. Dette lar seg ikke gjøre på min ruter, og prøver man å skifte må ruter slåes av/på for å resette innloggingsinfo tilbake til standard. Først da klarer man å logge seg inn igjen. Og bare for ordens skyld; jeg VET at det ikke går an, fått tilbakemelding fra nettleverandør på akkurat det De sa bl.a at det ikke var nødvendig, for det lå allerede en slags sikkerhet i abonnementet mitt og kun deres kunder kunne logge seg inn. Eller noe i den duren. Og at innloggingen måtte være slik i tilfelle de skulle yte support/fjernhjelp osv. Mitt spm er enkelt og greit; er dette til å stole på? Jeg er ikke fanatisk når det gjelder cryptering osv, men de enkleste forhåndsregler er likevel verdt å ta for seg. Lenke til kommentar
woptidu Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Noe av det første man rådes til å gjøre er å forandre innlogging på ruter, der standarden ofte er Admin/1234, eller noe annet corny som "alle" vet om. Dette lar seg ikke gjøre på min ruter, og prøver man å skifte må ruter slåes av/på for å resette innloggingsinfo tilbake til standard. Først da klarer man å logge seg inn igjen. Og bare for ordens skyld; jeg VET at det ikke går an, fått tilbakemelding fra nettleverandør på akkurat det De sa bl.a at det ikke var nødvendig, for det lå allerede en slags sikkerhet i abonnementet mitt og kun deres kunder kunne logge seg inn. Eller noe i den duren. Og at innloggingen måtte være slik i tilfelle de skulle yte support/fjernhjelp osv. Mitt spm er enkelt og greit; er dette til å stole på? Jeg er ikke fanatisk når det gjelder cryptering osv, men de enkleste forhåndsregler er likevel verdt å ta for seg. 9631506[/snapback] TIpper ISP'en din sperrer for port80 slik at ingen kan nå webserveren på routeren (som strengt tatt ikke bør være mulig å nå (default) via WAN uansett) That said, så kan du jo derimot nå routeren enten via WLAN eller via selve switch-delen på routeren (sett at den har det) - og da er det jo lett å komme seg inn.. men for noen utenifra så må de jo først klare å koble seg til WLAN'et ditt (cracke WEP/WPA/e.l. krypteringen du har satt opp.. basicly, hvis noen vil så kan de - samme åssen kryptering du bruker.. er bare snakk om hvor mye folk orker.. jeg hadde aktivert f.eks WPA og bare sagt "sure" edit: PS, det at du ikke får endret passordet for admininterface er jo en åpenbar feil, noe som veldig sannsynlig er utbedret i nyere utgaver av firmwaren.. vurder å flashe routeren ? Endret 4. oktober 2007 av Christian Stenbakken Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Det er under en uke siden jeg spurte de om akkurat det der med passord osv, så jeg regner med de hadde opplyst om det hvis det gikk an? Eller de vil kanskje ha det på den måten? Det hørtes nesten ut som jeg ikke trengte å gjøre verken det ene eller det andre, for jeg nevnte ikke noe om at jeg hadde satt opp kryptering og haket av for "ikke vis ISSD", eller hva det heter igjen Jeg tolket det nesten som "du trenger ikke gjøre noe, alt er idiotsikkert!" Edit: Rutern er av typen Vood. Når jeg søker etter den så kommer det bare opp treff fra andre nettleverandører. Ser den aldri på diverse tester heller. Er det en litt "intern" maskinvare det der, eller? Edit igjen: kom over denne artikkelen: Om Tafjord Mimer Endret 4. oktober 2007 av cheeba33 Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Har selv denne Vood boksen og er også skeptisk til opplegget, og dessverre så er ikke Mimer kundesupport den skarpeste gjengen i klassen. Selv har jeg en Linksys boks jeg bruker som trådløspunkt siden den var billigere enn hva Mimer skulle ha for å aktivere trådløs på Vood boksen (gjerrige sunnmørsjævler!!) Og bruker noe WPA opplegg til kryptering og MAC adresse filtrering. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Det var en stiv pris ja 599,- bare for å klikke på et par taster... 2min etter jeg la på tlf så var jeg på nett. Timeprisen ville blitt enorm Nå er det vel selve tenesten de tar seg betalt for, ikke selve jobben med å ordne det. Men uansett.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå