Heggedal Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hei, dette er kanskje ikke helt kjæledyrtema men kanskje noen som kan svare på dette: Er det noe folk her som har erfaring med slakting av kylling eller kanin? Jeg har lyst å ha kanin eller kylling til kjøttformål men vet ikke helt hvordan å eventuell slakte de. Hva er lettest av de to? Er det evt folk som jeg kan komme å se en gang når man slakter? Hilsen Heggedal! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Er det noe vanskelig da? Hugg av dem hue, riv ut innvoller uten å skade dem, flå av skinnet og hiv oppi gryta med litt pepper.. Lenke til kommentar
Heggedal Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Er det noe vanskelig da? Hugg av dem hue, riv ut innvoller uten å skade dem, flå av skinnet og hiv oppi gryta med litt pepper.. 9631283[/snapback] Man skal vel gjerne gjøre det litt forsvarlig. Å hugge av hue er en ting men ble ikke spesielt klokere av dette svaret Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 http://poultry.information.in.th/manual-slaughtering.html Lenke til kommentar
Heggedal Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 http://poultry.information.in.th/manual-slaughtering.html 9631338[/snapback] Takk for bra side :-) Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Kylling ja ok. Men kaniner skal koses med, ikke spises Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Når kaninene til tanta mi ble litt vel tallrike etter bestefars smak, hadde de "kylling" til middag. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Det er forholdsvis enkelt å gjøre dette. Du bør gjerne lære det den harde veien, altså ved veiledning av noen som kan. Oppskriften gjemmer vi litt Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Utstyr som MÅ være klart 1- Bøtte med reint vann, lunket 2. 2 taubiter pr kaning 3. En skarp kniv, selv hadde jeg to stk. En liten til flåing etc 4. 2 spikre i taket som dyret kan henge i. 5. Tom dunk for avfall (innvolder, pels etc) 6. Plast eller papp under der du skal slakte så slepper du klin. 7. En stol eller krakk er kjekt å ha ved avlivingsprossedyren. 8. HAmmer el Avlivning og tapping 1. Bruk en hammer feks og slå hardt mellom øynene på kaninen 2. Ta frem en kniv og stikk dyret i halsen slik at alt blod får renne ut. (hold dyret hardt så slepper du klin da kaninen vil vise frem krefter du ikke trodde den hadde.) og la alt blodet renne ut. Flåing Flere måter å gjøre dette på. Start med å fjerne forlabbene de er bare i veien. Du merker hvor leddet er, der skal du kutte. Fjern så halen Selv henger jeg kaninen opp etter labbene, og sprer beina. Snitter rundt labbene forsiktig slik at kjøttet ikke blir skadet. Snitt så skinnet ned på innsiden av låret på begge sider. Nå om dyret ikke er veldig gammelt dra skinnet ned ganske lett. Lag så ett hull med fingeren slik at du får delt skinnet ved rompa og foran. så er det egentlig bare å dra helt ned til hode og kutte av der. Er det motstand bruk kniven forsiktig. Skjær av hode og dyret er ferdig flådd. Få ut innmat 1. snitt opp fra lungene og opp til anus, vær veldig forsiktig så slepper du galle og piss og ødlagte tarmer som ødlegger kjøttet. Finn så en grov kniv, skjær mellom låra. Ta så tak i endetarmen og riv ut all innmat. Ta vare på nyrer og lever om du ønsker å benytte deg av dette. (veldig god hundemat i alle fall). Så er det bare å skjære seg igjennom ribbeina, ganske logisk hvor du skal kutte, riv ut lunger, spiserør og det som ligger der. Ett lite tips er å ikke fjerne for mye av fettet du finner, kanin er veldig tørt kjøtt, så fettet som er der gjør kjøttet mer saftig. Kanin smaker ikke som kylling, så da kan vi avkrefte den myten. Selv dreper jeg dyret ved hjelp av en liten slaktemaske , den lader jeg med små eikenøtter (liten patron) og føler selv ting blir mer humant. Spørsmål eller noe mer bare ta kontakt. Mulig forklaringen blei litt dårlig, er noen årsiden jeg drev med kaniner Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Kyllinger hugger man av hodet på. Kan være ganske mye jobb å ribbe de, men kylling smaker mye bedre enn kanin etter min mening Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå