Lars-Erik Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Tok opp en film på en Verbatim DVD+RW med min Philips DVD-opptaker. Ingen feil under opptaket. Men når jeg skal kopiere den på PC-en så fikk jeg CRC-error, og når jeg ser på platen så er "dye"en omtrent på det stedet rar. Liksom lysere punkter (1 mm i diamter) et par stk. Og denne DVD+RW platen har kun vært tatt opp på EN gang før. Har opplevd lignende på Verbatim DVD+R plater på 12x (ikke på 16x eller 8x). Er kvaliteten til Verbatim ikke hva den var? Og hva er vitsen med en DVD+RW når den feiler ved 2. opptak :-) PS! Noen programmer som kan klare å lese filene over til HDen slik at jeg kan redde den (altså ikke bare avbryter helt)? DVD-shrink stopper, vanlig filkopi i Explorer stopper :-( Mulig PlexTools kan kopiere til en ny DVD (den kan ignorere lesefeil), men jeg skulle ha redigert litt på filene først (DVD-brenneren setter format 4:3 selv på 16:9 filmer :-) Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 > Ingen feil under opptaket. Men når jeg skal kopiere den på PC-en så > fikk jeg CRC-error, og når jeg ser på platen så er "dye"en omtrent > på det stedet rar. Liksom lysere punkter (1 mm i diamter) et par > stk. Og denne DVD+RW platen har kun vært tatt opp på EN gang før. Hentet DVDFab som kan ignorere lesefeil og rippet DVD+RW'en til disken for å se hva som hadde skjedd. Stor ble overraskelsen da det på feilstedet dukket opp deler av FORRIGE OPPTAK på DVD+RW platen der hvor det var lesefeil. Altså hadde ikke DVD-opptageren brent over. Tok så PlexTools og slettet DVD+RW'en med den lange metoden som fysisk skriver over hele disken for å være sikker på at alr er slettet. Og etter det så synes ikke de rare punktene i dye'en lengre heller. Noen som har noe anelse om hva som har skjedd? Kan det ha vært noe på platen (fingeravtrykk etc) slik at laseren ikke har fått skrevet skikkelig (det kan jo forklare restene av det gamle opptaken på platen f.eks.). Ellers er det en tilfeldig feil? Rart forresten at det gamle opptaket synes midt innpå, hvordan klarer den å treffe det, trodde ikke punktene laseren brenner treffer samme sted hver gang, eller klarer den å styre seg inn igjen ved usynk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå