Gå til innhold

Nytt Olympus objektiv egnet for portretter?

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt et Olympus E 510 (kun Hus)og ønsker meg i første omgang et objektiv som egner seg best mulig til portretter både inne og ute.

Valget står mellom disse:

Olympus Zuiko Digital 14-54mm F2.8-3.5

Olympus Zuiko Digital 50mm F2.0

Mulig også denne pga prisen men egner seg nok best til utebruk.

Olympus Zuiko Digital 40-150mm F3.5-4.5

Er litt skeptisk til 50 mm siden dette hovedsaklig er et makroobjektiv. Hvordan blir skarpheten så sant man ikke snakker om ekstrem closeups?

Skal også ha en blits som er såpass kraftig at jeg kan bruke en slags softboks til den ved portretter.

Er olympus FL-36 tilstrekkelig for dette?

Olympus FL-36

eller

Olympus FL-50

Hva mener dere? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har 14-54 og mener dette er objektivet du bør gå for. Gjerne i tillegg til 40-150 som har en overkommelig pris.

14-54 er et stjerneobjektiv som har utrolig rask og presis fokus. Har tatt en del protretter, og føler at dette er knall. Av og til føler jeg behov for litt heftigere brennvidder og setter på 40-150, men den føles treg i forhold til 14-54! Den gjør absolutt jobben da. Det er faktisk et utrolig bra objektiv til prisen, men skal du ha noe i samme zoomrange som er like kjapt som 14-54, må du se på 50-200 f/2,8-3,5 ... og da er du plutselig oppe i 8000+ bare for 50-200...

FL-50 er så stor at den nesten vil se dum ut på kameraet ditt... Har prøvd den, og den frister absolutt, men kjøp heller FL-36 (som jeg har). Den er utrolig kompakt og fin, men bare 2 AA batterier gjør at den bruker litt lengre tid mellom hver flash.

Kjøp FL-36... og pengene du sparer i forhold til FL-50, kan du nesten få et studiokit for hos www.kaffebrus.com (2x110w kitet).

Jeg og er skeptisk til 50mm... For all del; sikkert et supert objektiv, men ta det heller ETTER at du har kjøpt 14-54mm'en... kan ikke beskrive hvor mye jeg elsker det objektivet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...