Gå til innhold

skal overklokking intel core 2 duo

Anbefalte innlegg

Hei

Ok, her er planen min, jeg har tenkt til å over klokke CPU'n min, den er på 2.13 GHz og har aldri overklokket den. Jeg lurer på hvordan jeg overklokker, men det tregner ingen å svare på. Tar det helt til slutt. Jeg lurer på hvor langt å hvor mye jeg kan overklokke CPU'n min uten å ødelegge den. Jeg er helt ny i overklokking så være tolmodig er dere greie.

Specs:

Hovedkort: MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775

CPU: Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz Socket LGA775

Vis det er noe som kan være lurt å kjøpe eller må kjøpe, vil jeg at dere skal si i fra. Sånn at jeg får tatt tak å skaffet meg litt ekstra jobbing å få mere penger til overklokkingen. Håper så mange som mulig. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan dessverre ikke svare så konkret på ditt spørsmål, men jeg kan prøve å forklare litt om hvordan det funker.

For å overklokke, kreves det i første omgang en prosessor som tåler dette. Er ikke så veldig oppdatert, men før i tiden var AMD prosessorene gode til dette. Du vil også ha behov for et hovedkort som kan klokkes. Noe av det viktigere er en god kjøler, det er grunnen til at mange overklokkere bruker vannkjøling; dette er en effektiv metode for å lede varmen vekk fra cpu på. Blir cpu for varm, vil du merke at systemet ditt (os i praksis) blir veldig ustabilt, og vil henge seg ofte. En annen ting er at nye prosessorer ofte har en slags sperre på cpu, som gjør at du omtrent ikke kan klokke noe i det hele tatt. Da må du først trå til med loddebolt for å fjerne denne sperren manuelt på cpu. Det vil jeg ikke anbefale deg å gjøre med mindre du er dreven.

Sånn i utganspunktet, så ser det ikke ut som denne prosessoren er villig til å la seg klokke, men der kan jeg ta skikkelig feil.

Håper det hjalp litt, selv om jeg ikke gav noe svar på dine spørsmål sånn direkte =)

Lenke til kommentar

Om det er noe du skal kjøpe så kjøp en ny cpu kjøler. Her kan Thermalright ultra 120 anbefales. Denne kommer uten vifte, så en 120x120mm vifte må kjøpes i tilleg. Selve kjøleren koster ca 500kr på netshop.

Men det jeg ville gjort først var å bare prøve klokking med det utstyret du allerede har. Begynn med å øke fsb i bios.Prøv å øke spenningen på northbridge og cpu etterhvert som du møter på stabilitets problemer.

Jeg bruker Orthos til å teste cpu stabilitet, Cpu-z til å sjekke hvilke instillinger som er på. (vcore, fsb og kjempe mye annet), og sist så bruker jeg Everest til å se på temperaturene på de forskjellige enhentene (som NB, CPU)

EDIT:

Glemte å si noe om faren for å ødelegge utstyr, som feks cpu.

Om en CPU blir for varm så stenges systemet ned automatisk. Jeg har sikkert klokket 20 forskjellige cpus i forskjellige generasjoner over årene. Og de eneste jeg har klart å ødelegge var Duron/Thunderbird fra AMD, dette fordi de var lett å knuse kjernen på.

Så mitt råd er, vær forsiktig når du øker spenningen på cpu. Gjør du det trenger du ikke bekjymre deg for at, skulle nå noe klikke fullstendig, så er det bare en clear cmos som skal til for å redde dagen.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Jeg syns svarene du har fått har vært litt tøffe... Jeg tror nok du fint skal klare å overklokke prosessoren din, og du trenger ikke ekstremkjøling som Thermalright ultra 120 o.l.

Jeg anbefaler at du leser mer på forumet i andre tråder om overklokking og hente litt info her og der, spørre spørsmål i andre tråder, og bruke mange program som viser temperatur og anna info mens du overklokker.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...