Gå til innhold

24-30" , noen som kan hjelpe meg å velge?

Helland

Anbefalte innlegg

Akkurat det - arbeidslivet er ikke helt det samme som hjemmeforhold så der er det ganske forståelig. Fysioterapauten vet nok hva han prater om :-)

Når man kommer heim slapper en gjerne av, "ligger" i godstolen, spiller og tar seg noen velfortjente pauser en gang i blant mens man henter colaen, finner fram knasket, en tur på dassen :) Kom akkurat hjem fra jobb etter 8 timers arbeid, og 8 timers arbeid er ikke helt det samme som noen timers spill & kos/programmering for å si det sånn.

EDIT: Liten stavefeil.

9636605[/snapback]

Som eg skulle sagt det selv. Ser for meg å sette meg ned i godstolen, beina på bordet å slappe av med et godt spill. Gjerne med en øl eller 12. :w00t:

Det som bekymrer nå er at det er mange som mener at en ikke klarer å kjøre nye spill på max opløsning uten at en oppgraderer skjermkort. Om en har en 30".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke kjøre spillene på max med 30". Kjør på f.eks. 1920x1200, og du får gode nok detaljer. Vil du ha høyere oppløsning, kan du jo bare sjekke om det funker. En av de viktigste flaskehalsene ved økning i oppløsning er minnemengden i grafikkortet, noe det er plenty av i 8800GTX :)

Lenke til kommentar

God ytelse i nye spill ved 2560x1600 med et stk. GTX kan en vel stort sett bare glemme. Om for eksempel Supreme Commander, Crysis og World in Conflict er en indikasjon på spillene som kommer fra nå av (og det er de vel) så blir 2 x GTX i SLI også altfor pingle til å få god ytelse i en slik oppløsning.

Med tanke på skjermstørrelse så står oppgradering på trappene her også og for min del har jeg kommet til at 24" er max ved en avstand på 50-60 cm. 26" kunne til nød funke, men en 30" ville garantert ødelegge nakken min på kort tid. Egentlig er 22" (som jeg har akkurat nå) glimmers for min del, men 1680x1050 er en irriterende oppløsning etter å ha vært vant med en 21" CRT på 1600x1200.

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv og vurderer om jeg skal kjøpe en 24" LCD-skjerm til 5000, eller en 32" LCD-TV til 5000.

LCD-TV'ene har begrenset med oppløsning (og man får ikke full HD før man betaler mye mer), men det går greit.

Det store spørsmålet er om 32" blir litt for stort rett og slett. Det hadde vært kult til film og sånt, men skal man surfe nettet i timesvis, lurer jeg på om det rett og slett blir altfor slitsomt å få dekket så mye av synsfeltet sitt hele tiden. Nakken bekymrer jeg meg ikke for, øynene derimot...

Lenke til kommentar
Det jeg ville ha satset på var jeg deg, er å ikke ha større skjerm enn 24"

faktisk pr. i dag så holder deg kjempebra med en 22" eller 19" skjerm både til digitalfoto og spill...Storebror min måtte til kirurgen en gang fordi han brukte en dataskjerm på 30" så jeg ville ikke anbefale større skjerm...

:cry:

Hilsen

dagfro3101

:w00t:

9630063[/snapback]

Haha, det var tilfeldigvis ikkje kiropraktor du tenkte på?

En kirurg er en som opererer, mens en kiropraktor er en som knekker og knar...

Lenke til kommentar
Jeg sitter selv og vurderer om jeg skal kjøpe en 24" LCD-skjerm til 5000, eller en 32" LCD-TV til 5000.

LCD-TV'ene har begrenset med oppløsning (og man får ikke full HD før man betaler mye mer), men det går greit.

Det store spørsmålet er om 32" blir litt for stort rett og slett. Det hadde vært kult til film og sånt, men skal man surfe nettet i timesvis, lurer jeg på om det rett og slett blir altfor slitsomt å få dekket så mye av synsfeltet sitt hele tiden. Nakken bekymrer jeg meg ikke for, øynene derimot...

9647581[/snapback]

Du har like god oppløsning på en 32" som en 15,4" laptop (stort sett). Dette er ikke mye. Så med mindre du vil se på legoklossepiksler til vanlig bruk, er 24" et mye bedre kjøp. Alt blir skikkelig stort! Til MediaCenter-bruk, kan du bruke en slik skjerm, for du kan sitte langt unna. Men har du den på skrivebordet, blir det nok ikke noe særlig. Du vil også garantert få bedre farger og bilde generelt sett fra en pc-skjerm i mine øyne.

Lenke til kommentar

9647581[/snapback]

Eg veit ikkje, men eg tviler sterkt på at en HD-ready TV er skarp nok til å bruke som PC-skjerm. Sikkert helt topp til spilling, men til nytteprogrammer/surfing tror eg ikkje skjermen er god nok.

Sist vi fikk tilbud om hjemme-PC på jobben så var det en slik Tv der, som i brosjyren vi fikk ble omtalt som "proff PC-skjerm med TV-tuner". Det var altså en 26" HD-ready LCD-TV, som hadde en native oppløsning på 1366X768 punkter. Eg brukte omtrent 2,5 sekunder på å se at skjermen var totalt ubrukelig som PC-skjerm. Tekst var ikkje i nærheten av skarp nok til å bruke skjermen i lenger tid av gangen.

Sjekk ihvertfall skjermen nøye, og med typiske kontorprogrammer som Word og Excel før du kjøper.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig tror jeg en fysioterapeut med 30 års erfaring vet mer om virkningene av feil arbeidsstilling enn deg.

Du er kanskje ikke klar over at dårlige ergonomiske forhold er en av arbeidslivets største årsaker til fravær. Dette er ikke plager som oppstår plutselig, men som gjør seg til kjenne over et lengre tidsperspektiv på opptil flere år og krever langsiktig behandlig når skaden først er oppstått.

9635030[/snapback]

Godt mulig at han vet mer om farene ved feil arbeidsstilling ja, men om det er overførbart til hjemmebruk stiller jeg meg heller tvilende til. På jobben bruker jeg 2x19" skjerm som funker ypperlig, alt innenfor synsfeltet og i riktig høyde.

Lenke til kommentar

Konklusjonen vi har gjort (oss på kontoret), er at en 30" hadde vore morro, men det er nok "smartere" å kjøpe 24".

Å kjøre de mest krevende spillene på max oppløsning på en en 30" vil kreve mer enn maskinen klarer. Så for å få mest utav maskinen som den er så tror eg de fleste går for 24". Å måtte oppgradere maskinen med en gang for å få spill til å fungere som de skal er berre dumt. (i forhold til hvor mye eg spiller)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt en Dell 30" i et halvt år og er kjempefornøyd. Den brukes til å spille WoW og å gjøre arbeidsoppgaver hjemmefra.

Hvordan man kan få vondt i ryggen er uforståelig for meg, det høres mer ut som tilpasning av arbeidsplassen og sittestilling enn skjermstørrelse. Jeg har ryggplager men har verken mer eller mindre siden jeg fikk denne skjermen.

Pixel-størrelsen er den samme som 24" så det er ingen grunn til å sitte langt unna skjermen.

Pluss:

+ Stor arbeidsflate, kan ha mange programmer synlig samtidig.

+ Gode farger.

+ Spill ser helt utrolig ut.

+ Krever ikke superdyr hw for å kjøre vanlige programmer.

+ Skryteverdi.

Minus:

- Krever mye maskinvare for å kjøre spill på full oppløsning, en 8800gtx holder for WoW på full guff men shooters må gå ned i detaljer eller oppløsning.

- Den avgir en del varme, bidrar til varmt kontor om sommeren.

- (spesifikt for Dell) manglende innstillingsmuligheter gjorde det nødvendig å kjøpe fargekalibrator. (+1000kr)

Endret av Tofustew
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ble 24" for meg også, og workstation med 8800GTX. Hadde egentlig ikke tenkt å bestille hjemmepc, men kunne ikke la være når jeg ser på tilbudet. Kan liksom ikke være feil å bestille en bra specca pc og 24" flatskjerm til en billig penge.

Forresten, er det noen som har skjønt dette sponseopplegget? Sponser fmc 5000.-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...